به نظر می‌رسد که یک منبع خبری معروف به نام Ice Universe به یک نمونه آزمایشی از گوشی Galaxy S23 Ultra و جزئیات دوربین S23 Ultra دسترسی پیدا کرده و نمونه‌هایی از تصاویر ثبت‌شده با دوربین گلکسی S23 Ultra را به اشتراک گذاشته است. مشخصاً هنوز کار بر روی این گوشی به اتمام نرسیده و این دستگاه حداقل تا یک ماه دیگر معرفی نخواهد شد. اما نتایجی که تاکنون از عملکردهای این گوشی به‌دست رسیده، بسیار نویدبخش و امیدوارکننده هستند. گلکسی S23 Ultra اولین گوشی با سنسور 200 مگا پیکسلی این شرکت خواهد بود که از سنسور تصویر توسعه‌یافته توسط خود سامسونگ استفاده می‌کند. 

بااین‌حال، سنسور تصویر این گوشی یکی از سنسورهای 200 مگاپیکسلی ISOCELL (یعنی HP1 یا HP3) نخواهد بود. خبرها حاکی از این است که این گوشی از یک سنسور با طراحی کاملاً جدید، اندازه 1/1.3 اینچی و پیکسل‌های 0.6 میکرومتری بهره می‌برد. همچنین، علاوه بر حالت‌های 12.5 و 200 مگا پیکسلی (که در ابتدا ادعاشده بود)، از حالت ترکیب پیکسلی با رزولوشن 50 مگا پیکسلی نیز پشتیبانی می‌کند. گرچه این سنسور تصویر هم مانند خود گوشی، هنوز در دست توسعه است.

عکس های نمونه از سامسونگ گلکسی S22 اولترا و S23 اولترا

منبع خبری مذکور دو عکس را که با دوربین گلکسی S23 Ultra و مدل فعلی یعنی S22 Ultra گرفته‌شده را تا 16 برابر زوم کرده و برای مقایسه کنار هم قرار داده است. این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که تصویر ثبت‌شده با مدل جدیدتر (S23 Ultra) وضوح بسیار بالاتری دارد. دوربین گلکسی S23 Ultra می‌تواند درهم‌تنیدگی خطوط موازی را بهتر از مدل فعلی (که خطوط موازی نزدیک به هم را محو می‌کند) ثبت نماید. درروند ثبت هردو تصویر، قابلیت بهینه‌سازی عکس با هوش مصنوعی خاموش شده و دوربین‌ها به‌صورت خام باهم مقایسه شده‌اند.

جدای از دوربین اصلی، انتظار می‌رود که سامسونگ دوربین تله‌فوتو به‌کاررفته در S22 Ultra را حفظ کند. هرچند دوربین تله فوتو Galaxy S23 Ultra بهینه‌سازی‌های قابل‌توجهی را تجربه کرده است. به طوری که کیفیت عکاسی تله‌فوتو S23 Ultra به‌مراتب از S22 Ultra بهتر است. در تست‌هایی که این منبع خبری انجام داده، مشخص‌شده که سامسونگ توانسته به‌واسطه بهبود توانایی ثبت رنگ‌ها، داشتن سنسور تصویر بزرگ‌تر و بهینه‌سازی الگوریتم‌های هوش مصنوعی، پیشرفت زیادی را در دوربین تله‌فوتو پرچم‌دار مورد انتظار خود ایجاد نماید.

طراحی دوربین سامسونگ گلکسی S22 اولترا و S23 اولترا

اندازه سنسور و سرعت بازخوانی، نقش مهمی در کیفیت نهایی تصویر دارند، اما در سال‌های اخیر عکاسی محاسباتی مؤثرترین نقش را در تعیین کیفیت دوربین‌های گوشی‌های هوشمند ایفا کرده است. به همین دلیل قدرت پردازش هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تصویر به یک امر تعیین‌کننده تبدیل‌شده است. علاوه بر اینها، به نظر می‌رسد که دوربین گلکسی S23 Ultra همان دوربین فوق عریض به‌کاررفته در مدل فعلی باشد که می‌تواند تا 3 برابر رو به‌عقب یا 10 برابر روبه‌جلو، به‌صورت اپتیکال تصویر را زوم کند.

مشخصاتی که در دوربین‌های گوشی Galaxy S21 Ultra هم دیده می‌شدند. این موضوع تاکنون یک فرمول موفقیت‌آمیز برای سامسونگ بوده که به کاربر اجازه می‌دهد گستره زوم زیادی داشته باشد و از قابلیت فوکوس خودکار روی دوربین فوق عریض هم بهره‌مند شود. بازهم تأکید می‌کنیم که هنوز چند ماه تا معرفی رسمی این گوشی فاصله‌داریم (انتظار داریم این گوشی در دی یا بهمن‌ماه معرفی شد). بنابراین این اخبار تنها پیش‌نمایشی از Galaxy S23 Ultra هستند که ممکن است در زمان عرضه تفاوت داشته باشند.

خبر مرتبط: هرآنچه از گوشی های سری گلکسی S23 می دانیم