شرکت سامسونگ در مراسم گلکسی آنپکد از سری گلکسی S24 به‌عنوان جانشین سری S23 رونمایی کرد. اکنون تصمیم داریم در این مقاله به مقایسه گلکسی S23 با S24 بپردازیم و ببینیم که سامسونگ چه تغییراتی در پرچمدار جدید ایجاد کرده است.

هر ساله شرکت‌های سازنده گوشی، نسخه‌های جدیدی از سری گوشی‌های خود راهی بازار می‌کنند. تا چند سال قبل، شرکت‌ها عموما تغییرات ظاهری در نسل‌های جدید ایجاد می‌کردند و فقط افراد علاقمند به حوزه تکنولوژی از تغییرات سخت‌افزاری واقعی نسل جدید مطلع بودند. بااین حال طی سالیان اخیر، طراحی گوشی‌ها هر چند وقت یکبار تغییر می‌کند و این مسئله باعث شده که حتی افرادی که زیاد علاقه‌ای به این موضوعات ندارند هم به این مسئله فکر کنند که واقعا نسل جدید چه‌میزان نسبت به گذشته تغییر کرده و آیا واقعا ارزش خرید دارد؟ در ادامه با تحریریه علاالدین همراه باشید تا گلکسی S24 و S23 را از نظر طراحی و مشخصات سخت‌افزاری با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه طراحی S23 با S24

مقایسه طراحی S23 با S24

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، شرکت سامسونگ هم مانند اپل طی سال‌های اخیر گوشی‌های جدید را با طراحی مشابه نسبت به سال گذشته راهی بازار می‌کند. به‌همین دلیل تغییرات کمی در طراحی گلکسی S24 نسبت به گلکسی S23 وجود دارد. اگر کمی با دقت به گلکسی S24 نگاه کنیم، مشخص می‌شود که این دستگاه به صفحه‌نمایش بزرگ‌تری مجهز شده است. درحقیقت این دستگاه از پنل نمایشگر ۶.۲ اینچی بهره می‌برد که در گلکسی S23، کمی کوچکتر و ۶.۱ اینچ بود.

در پنل پشتی، دوربین‌های سری گلکسی S24 مانند S23 به‌صورت عمودی در یک خط قرار گرفته است، اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که محل قرارگیری فلش LED کمی پایین‌تر آمده است. درحقیقت فلش در گلکسی S23 کنار دوربین اول قرار داشت، اما اکنون فلش کمی پایین‌تر قرار می‌گیرد. بااین حال این تغییر اهمیت زیادی ندارد، چراکه در عملکرد دستگاه تغییری ایجاد نکرده و احتمالا کاربران زیادی متوجه آن نخواهند شد.

یکی دیگر از تغییرات ظاهری گلکسی S24 در مقایسه با S23، رنگبندی این دستگاه است. درحالی که نسل قبلی با رنگ‌های مشکی، کرم، سبز، بنفش، سفید و سبز روشن عرضه شده بود، گلکسی S24 در ۷ رنگ مشکی، سفید، بنفش، زرد، سبز، آبی و نارنجی راهی بازار می‌شود که البته ۳ رنگ انتهایی به‌تولید انبوه نرسیده و فقط با سفارش قبلی قابل خریداری هستند.

مقایسه سخت‌افزاری گلکسی S24 و S23

مقایسه سخت‌افزاری گلکسی S24 و S23

در مقایسه گلکسی S24 با S23، بیشتر تفاوت‌ها سخت‌افزاری هستند، بااین حال از این نظر هم به‌جز یک تفاوت بزرگ، در بقیه بخش‌ها تفاوت‌های کمی وجود دارد. گلکسی S24 در ۲ نسخه با تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و اگزینوس ۲۴۰۰ راهی بازار می‌شود که البته نسخه اگزینوس در بازار ایران طی چند روز آینده به‌فروش خواهد رسید. اگرچه گفته شده این نسخه کمی ضعیف‌تر از نسخه اسنپدراگون است، اما درمقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۲ گلکسی S23، قطعا پردازنده اگزینوس عملکرد بهتری دارد.

به‌لطف تراشه‌های جدید، گلکسی S24 چند قابلیت جدید پیدا کرده که در S23 وجود نداشت؛ اول اینکه تراشه‌های جدید از فناوری رهگیری پرتوی یا Ray Tracing پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت در بازتاب نور از روی سطوح نقش مهمی داشته و در صنعت گیمینگ، اهمیت بالایی دارد. پیش از این هم اپل مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون ۱۵ را به این قابلیت مجهز کرده بود و به‌نظر می‌رسد سامسونگ هم به‌دنبال اپل سعی دارد گیمرها را به‌سوی خود بکشاند. البته قابلیت ری تریسینگ در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ معرفی شد، اما عملکرد آن بسیار ضعیف بود و چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید S24 به لطف تراشه جدید، هوش مصنوعی Galaxy AI است. گفته شده در تراشه‌های جدید، پردازنده هوش مصنوعی قرار گرفته که در مقایسه با تراشه‌های عادی تا چند برابر قدرت پردازش هوش مصنوعی افزایش یافته است. البته یادآوری می‌شود هوش مصنوعی Galaxy AI در S24 به صورت افلاین و بدون نیاز به اینترنت قرار گرفته، بااین حال نسل قبل می‌تواند از نسخه آنلاین آن پس از به‌روزرسانی One UI 6.1 بهره ببرد. به‌صورت خلاصه، این هوش مصنوعی قابلیت‌های ترجمه زنده، خلاصه کردن و نوشتن متن با لحن‌های مورد نظر، ویرایش و تولید عکس را در اختیار کاربر می‌گذارد.

همان‌طور که اشاره شد، گلکسی S24 در مقایسه با S23 از پنل نمایشگر بزرگ‌تری برخوردار است. اگرچه ابعاد آنها تفاوت زیادی ندارد، از نظر فنی هم ۲ پنل نمایشگر با یکدیگر متفاوت هستند. درحقیقت سامسونگ نمایشگر گلکسی S24 را با استفاده از فناوری LTPO توسعه داده است؛ به‌این ترتیب این صفحه‌نمایش از نرخ به‌روزرسانی تطبیق‌پذیر ۱-۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. همچنین پنل نمایشگر نسل جدید توسط Corning Gorilla Armor محافظت می‌شود که ۴ برابر مقاوم‌تر بوده و ۷۵ درصد نور خورشید را کمتر بازتاب می‌کند. همچنین سطح روشنایی خودکار از ۱۷۵۰ به ۲۶۰۰ نیت افزایش یافته است.

در بخش حافظه سامسونگ هیچ تغییری در گلکسی S24 ایجاد نکرده و این دستگاه کاملا مشابه S23 است. ۳ پیکربندی با حافظه داخلی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی که نسخه ۱۲۸ از فناوری قدیمی‌تر UFS 3.1 بهره می‌برد و درکنار آن حافظه رم ۸ گیگابایتی قرار دارد. در بخش دوربین هم اوضاع از همین قرار است و سامسونگ از همان دوربین‌های اصلی ۵۰، اولترا واید ۱۲، تله‌فوتو ۱۰ با زوم پریسکوپی ۳ برابری و سلفی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده کرده است. البته با ارتقا پردازنده کیفیت تصاویر ثبت شده کمی ارتقا خواهد یافت.

این مسئله در بخش باتری هم ادامه دارد و فقط ظرفیت باتری گلکسی S24 درمقایسه با گلکسی S23 از ۳۹۰۰ به ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت افزایش یافته است. در انتها، خوشبختانه گلکسی S24 در مقایسه با گلکسی S23 افزایش قیمت نداشته و این دستگاه هم در پیکربندی‌های مشابه با همان قیمت دلاری سال گذشته معادل ۸۰۰ دلار در پیکربندی پایه راهی بازار خواهد شد.

مقاله مرتبط: