به‌گزارش یک موسسه پژوهشی کمپانی اپل باوجود بی‌رقیب بودن در دنیای گوشی‌های پرچمدار و کسب رتبه اول در بازار جهانی، حدود چهار درصد کاهش فروش را در سال ۲۰۲۳ درمقایسه‌با ۲۰۲۲تجربه کرد.

براساس آخرین اخبار، فروش گوشی‌های هوشمند پرچمدار از افزایش غیرقابل‌تصوری درمقایسه‌با سال‌های گذشته برخوردار شد، اما نکته‌ای که مورد توجه قرار می‌گیرد آن است که کمپانی اپل با بالاترین میزان فروش بدون رقیب در رتبه نخست قرار گرفت. باوجوداین، موسسه پژوهشی Counterpoint Research اعلام کرد سال ۲۰۲۳ میلادی برای غول کوپرتینو موفقیت‌های سال گذشته را نداشت، چراکه حدود چهار درصد کاهش فروش را تجربه کرد؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم و چالش‌های احتمالی پیش‌روی اپل را بررسی می‌کنیم.

نمودار فروش گوشی در سال 2023

در سال ۲۰۲۲ میلادی، سهم بازار جهانی اپل از فروش گوشی‌های پرچمدار به ۷۵ درصد می‌رسد که معادل سه‌چهارم کل فروش به‌شمار می‌رود. سپس، نزدیک‌ترین رقیب غول کوپرتینو یعنی سامسونگ با کسب ۱۶ درصد از فروش کلی پرچمداران توانست در جایگاه نخست قرار بگیرد. بااین‌حال، رقیب پرتلاش کره‌ای توانست با یک درصد افزایش فروش در سال ۲۰۲۳ به 17 درصد در دنیای گوشی‌های پرچمدار برسد، اما اپل چهار درصد از سهمش را به سایر کمپانی‌ها واگذار کرد که نشان می‌دهد روند نزولی در سال‌های آینده می‌تواند تمامی سازندگان را به یک‌دیگر نزدیک کند.

آخرین پژوهش‌های Counterpoint Research نشان می‌دهد کمپانی‌ اپل جایگاهش را در چین حفظ کرده، اما معرفی سری هواوی میت ۶۰ توانست کوپرتینویی‌ها را به‌چالش بکشد و فروش بیشتری از آیفون ۱۵ پرو ۶.۱ اینچی داشته باشد؛ درحقیقت، سری هواوی میت ۶۰ حدود ۵ درصد سهم بازار چین را دراختیار دارند که انتظار داریم برای سال 2024 افزایش چشمگیرتری داشته باشد. سپس، کمپانی آنر توانست با X50 حدود ۳ درصد از بازار چین را دراختیار بگیرد و درمقابل اپل خودنمایی کند.

وب‌سایت تایوانی TrendForce گزارش کرد اپل در سال 2024 میلادی با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد که از مهم‌ترین عوامل آن می‌توان به احیای دوباره هواوی اشاره کرد که سهم کوپرتینویی‌ها را در بازار چین به‌چالش می‌کشد. به‌طورکلی، نمودار ستونی نشان می‌دهد دستگاه‌های بالای 600 دلار یا بیشتر در سال ۲۰۲۳ حدود 24 درصد از سهم کل بازار جهانی را دراختیار دارند؛ مقایسه داده‌ها بیان می‌کند با رشدی ۳۰۰ درصدی از سال 2016 تاکنون مواجه بودیم. پژوهشگر Counterpoint Research، وارون میشرا، تعداد خریداران گوشی‌های پرچمدار درحال افزایش است، چراکه کاربران احساس می‌کنند با پرداخت هزینه بیشتر می‌توانند سال‌های بیشتری را از گوشی‌هایشان استفاده کنند که میانگین آن به‌نفع مصرف‌کننده است.

فروش گوشی در سال 2023

علاوه‌براین، پیشرفت گوشی‌های پرچمدار مانند آیفون و گلکسی S ازجمله دلایل رشد تدریجی خریداران محسوب می‌شود؛ به‌شکلی‌که دستگاه‌های بالای ۱۰۰۰ دلار یا بیشتر حدود ۳۳ درصد از فروش جهانی را دراختیار دارند؛ این آمار می‌تواند چشم‌انداز عالی را برای سازندگان بزرگ مانند اپل، سامسونگ و هواوی به‌همراه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، فریم تیتانیومی آیفون ۱۵ پرو و گلکسی S24 اولترا بدون‌شک باعث افزایش فروش نسخه‌های پرچمدار و رشد کلی خواهد شد؛ سپس، در نیمه‌راه شاهد معرفی و عرضه سری آيفون ۱۶ پرو خواهیم بود.

اخبار مرتبط: