تیم سخت‌افزاری iFixit با انتشار ویدئویی از کالبد شکافی لپ‌تاپ مک بوک پرو M3 اجزای داخلی و مشخصات فنی مانند حافظه رم یکپارچه، حافظه داخلی و سیستم خنک‌کننده را نشان می‌دهد.

همان‌طورکه می‌دانید، چندی پیش، کمپانی اپل با برگزاری مراسمی بسیار کوتاه تحت‌عنوان Scary Fast از محصولات پرچمداری مانند آی‌مک ۲۴ اینچی و سری مک‌پوک پرو با خانواده‌ تراشه‌های M3 رونمایی کرد که با بازتاب‌های بسیار زیادی در رسانه‌های حوزه فناوری روبه‌رو شد. همچنین، پس‌از معرفی، بنچمارک‌های مختلف نشان داد نسخه پایه و پرو تراشه‌های M3 عملکرد مناسبی ندارند؛ سپس، اولین گزارش‌ها نشان داد مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با ۸ گیگابایت حافظه رم یکپارچه نیز نمی‌تواند ساده‌ترین نیازهای کاربران را برطرف کند؛ برهمین‌اساس برخی از کارشناسان قصد دارند با نگاهی مشخصات فنی و اجزای داخلی، ببینند غول فناوری ساکن کوپرتینو چه‌محصولی را عرضه کرده است.

روز گذشته، تیم نرم‌افزاری iFixit با انتشار ویدئویی از کالبد شکافی مک بوک پرو M3 و M3 Pro جزئیات بسیار جالب و قابل‌توجهی را دراختیار کاربران قرار داد که می‌توان برای تصمیم‌گیری کاربران قبل‌از خرید یک نسخه‌ از این دستگاه‌های تازه‌نفس مناسب باشد. همچنین، در این ویدئو، تیم iFixit اشاره جالبی به‌نوع پرداخت رنگ Space Black می‌کند و می‌گوید که اپل با چه‌ترفندی توانسته از این رنگ ‌به‌عنوان یک گزینه رنگی برای افزایش فروش استفاده کند.

مشخصات سخت‌افزاری مک‌بوک پرو M3

براساس آنچه در تصاویر دوربین Xray مشاهده می‌شود باید بگوییم مشخصات سخت‌افزاری و اجزای داخلی یا حتی نحوه‌ قرارگیری آن بسیار متفاوت هستند. به‌صورت‌دقیق‌تر باید اشاره کنیم تجزیه‌وتحلیل‌های تیم iFixit می‌گوید مک بوک پرو با تراشه سیلیکونی M3 Pro مانند نسل گذشته از سیستم خنک‌کننده دوگانه بهره‌ می‌برد که هنگام پردازش‌های گرافیکی سنگین بتواند حرارت دستگاه‌ را پایدار نگه دارد؛ اما نسخه M3 به‌دلیل توان پردازشی و گرافیکی بسیار پایین‌تر از یک فن خنک‌کننده و هیت سینک ضعیف‌تر بهره می‌برد.

علاوه‌براین، در ادامه ویدئو کالبد شکافی درمی‌یابیم که تیم سخت‌افزاری iFixit می‌گوید مک بوک پرو با تراشه M3 فاقد هرگونه پورت‌های تاندربولت است که نشان می‌دهد سرعت انتقال داده در این دستگاه درمقایسه‌با سایر نسخه‌ها کندتر و ضعیف‌تر انجام می‌شود. همچنین، باتری دستگاه را می‌توان با استفاده از زبانه کششی جدا کرد و دیگر نیازی به استفاده از ابزار نیست. این گزارش نشان می‌دهد پورت‌های HDMI و SD قابل‌تعویض یا حذف شدن نیستند، اما کاربران سایر اجزای داخلی را می‌توانند تعمیر یا تعویض کنند.

شاید یکی از قابل‌توجه‌ترین تغییرات لپ‌تاپ‌های مک‌ بوک پرو یکپارچه‌سازی ماژول‌‌های حافظه ذخیره‌سازی محسوب می‌شود؛ درگذشته، اپل از یک ماژول واحد برای حافظه ۲۵۶ گیگابایتی یا سایر پیکربندی‌ها استفاده می‌کرد؛ اما پس‌از واکنش‌های منفی کاربران، در حافظه ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیابایتی از دو ماژول با حافظه ۲۵۶ گیگابایتی استفاده کرده که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را بسیاری سریع‌تر از قبل می‌کند. به‌عبارتی‌‌دقیق‌تر، با انجام چنین کاری، تمام اطلاعات دستگاه شما به‌صورت یکجا ازدست نمی‌رود و شانس نگه داشتن بخشی از آن نیز خواهید داشت.

در انتها، تیم سخت‌افزاری iFixit به‌صورت کاملا واضح توضیح می‌دهد که کاربران نمی‌توانند نمایشگر‌ لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو را تغییر دهند، چراکه برای فعال‌سازی آن به ابرازهای کالیبره نیازمند خواهید شد که تنها دراختیار کمپانی اپل قرار دارد. باتوجه‌به سرویس خدمات اپل، iFixit قابلیت تعمیرپذیری این دستگا‌ه‌های نسل جدید غول فناوری را از 4/10 حساب می‌کند که درمقایسه‌با سایر لپ‌تاپ‌ها از سایر برندهای بازار بسیار کم محسوب می‌شود و شاید نظر کاربران پس‌از مشاهده این ویدئو عوض شود.

اخبار مرتبط: