براساس اعلام رسمی کمپانی اپل، مک بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M3 پایه با برچسب قیمتی ۱۵۹۹ دلار عرضه خواهد شد که درمقایسه‌با مک بوک پرو با تراشه M2 با ۲۰۰ دلار کاهش قیمت روبه‌رو شده است.

هما‌ن‌طورکه می‌دانید، بامداد امروز، کمپانی اپل با برگزاری مراسم کوتاهی تحت‌عنوان Scary Fast از خانواده تراشه‌های M3 به‌همراه آی‌مک ۲۴ اینچی و سری مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی رونمایی کرد که قابلیت‌های فوق‌العاده جذاب و غیرقابل‌تصوری دارند که درمقایسه‌با نسل‌های گذشته یا سایر محصولات مشابه در اکوسیستم‌ ویندوز عملکرد بالاتری را از خودشان نشان می‌دهند. باوجوداین، غول کوپرتینو اعلام کرد مک بوک پرو ۱۴ اینچی با کانفیگ پایه و تراشه M3 از برچسب قیمتی بسیار بهتری بهره‌ می‌برد و کاربران اکنون می‌توانند آن را با ۲۰۰ دلار کاهش قیمت به‌مبلغ ۱۵۹۹ دلار خریداری کنند.

طی سال‌های اخیر، لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو با کلاستربندی پایه با قیمت ۱۷۹۹ دلار آمریکا وارد بازار می‌شد. بااین‌حال، باتوجه‌به بازار کساد و بی‌رونق آیپدها و مک‌های اپل، این کمپانی تصمیم گرفت برچسب قیمتی را ۲۰۰ دلار کاهش دهد؛ به‌عبارتی دقیق‌تر، مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه سیلیکونی M3 به‌قیمت ۱۵۹۹ دلار از وب‌سایت رسمی اپل قابل سفارش است و احتمالا از هفته ‌اول نوامبر در نمایندگی‌های اپل استور به‌صورت حضوری فروخته خواهند شد. در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

مک‌بوک پرو 14 اینچی

خانواده تراشه M3 به‌عنوان اولین پردازنده‌های کامیپوتری با معماری پردازشی ۳ نانومتری شناخته می‌شوند که برای توسعه و ساخت سری مک‌ بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی به‌همراه آی‌مک ۲۴ اینچی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب‌تر آنکه به‌دلیل حضور سه تراشه با پسوند استاندارد، پرو و مکس، اپل قصد دارد نسخه استاندارد M3 را ۲۰۰ دلار ارزان‌تر بفروشد تا بتواند کاربران بیشتری را برای خرید لپ‌تاپ‌های نسل جدیدش متقاعد کند.

ازسوی‌دیگر، نسخه M3 Pro مک ‌بوک پرو ۱۴ اینچی با قیمت مشابه M2 Pro به‌فروش می‌رسد؛ بدین‌معناکه کاربران باید دقت داشته باشند که نسخه پرو و پایه را با یک‌دیگر اشتباه نگیرند. تراشه M3 با هشت هسته پردازشی و ۱۰ هسته گرافیکی معرفی شد که توان بسیار خوبی دارد؛ به‌عبارتی بهتر، این محصول برای طیف وسیعی از کاربران عملکرد قابل‌قبولی دارد و می‌تواند کارهای روزمره را به‌خوبی انجام دهد. باوجوداین، تراشه M3 Pro و M3 Max برای مهندسان و متخصصان خلاق تولید شده که از آن برای پروژه‌ها در صنایع مختلف مانند هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

علاوه‌براین، باید توجه داشته باشید نسخه ۱۵۹۹ دلاری تنها از ۸ گیگابایت حافظه رم یک‌پارچه به‌جای ۱۶ گیگابایت حافظه رم استفاده می‌کند که تا سال گذشته برای مک‌بوک پرو M2 Pro استفاده می‌شد. بنابراین، این کلاستربندی یک داون‌گرید یا کاهش محسوب می‌شود. البته باید یادآور شویم این نسخه می‌تواند به ۱۶ و ۲۴ گیگابایت حافظه رم یک‌پارچه مجهز شود، اما کاربران باید بابت ‌‌آن هزینه‌های بسیار بیشتری بپردازند که برای گروه بزرگی از مصرف‌کنندگان قابل پرداخت نیست.

اخبار مرتبط: