با اعلام اپل در رویداد Scary Fast، تولید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی متوقف شده و دیگر قرار نیست نوار لمسی (Touch Bar) در دستگاه‌های اپل مورد استفاده قرار بگیرد.

بامداد امروز ساعت ۳:۳۰ دقیقه در رویداد Scary Fast، شرکت اپل از مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی، آی‌مک ۲۴ اینچی و تراشه M3 همراه با لوازم جانبی جدید رونمایی کرد، اما خبری از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی نبود. درحقیقت پیش‌تر شایعه شده بود که اپل قصد دارد از نسخه جدید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با طراحی جدید مشابه مک‌بوک ایر رونمایی کند. در این رویداد اپل اعلام کرد که با عرضه نسخه‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی تولید نسخه ۱۳ اینچی را متوقف کرده است.

۲ مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید ظاهری مشابه نسخه‌های نسل قبلی دارد، اما تغییر اصلی داخل آنها و با تعبیه تراشه قدرتمند M3 اتفاق افتاده است. این تراشه در ۳ نسخه پایه، پرو و مکس عرضه شده که از نظر گرافیکی عملکرد خیره‌کننده‌ای نسبت به نسل قبلی دارد. به‌دلیل ارتقا حداقلی عملکرد پردازشی نسبت به نسل قبلی یعنی تراشه‌های سری M2، اپل در رویداد امروز تراشه‌های جدید را با سری M1 مقایسه کرد.

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی

این مسئله می‌تواند یکی از دلائل توقف تولید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی فعلی با تراشه M2 باشد. البته غول کوپرتینویی می‌تواند از یک نسخه دیگر با طراحی کاملا متفاوت در آینده با تراشه M3 رونمایی کند تا در تمام بخش‌های بازار حضور داشته باشد. همچنین با معرفی نسخه‌های جدید مک، مک‌بوک ایر ۱۴ اینچی اکنون با قیمت ۱۵۹۹ دلاری عرضه می‌شود که منطقی‌تر از خرید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با قیمتی مشابه است.

همچنین تصمیم اپل برای توقف تولید سری مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی، می‌تواند پایانی بر نوار لمسی (Touch Bar) باشد. اگرچه برخی کاربران از این قابلیت استقبال می‌کنند، عده دیگری از کاربران علاقه‌ای به نوار باریک اولد ندارند. با معرفی مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی مشخص شد که فقط نسخه ۱۳ اینچی از این قابلیت بهره می‌برد که با توقف این نسخه هم دیگر قرار نیست شاهد نوار لمسی باشیم.

اخبار مرتبط: