به‌نقل از یک منبع آگاه خبری، اپل قصد دارد در سال ۲۰۲۶ میلادی تولید لپ‌تاپ‌های مک بوک پرو را با پنل mini-LED متوقف کرده و از نمایشگر OLED بهره‌مند شود؛ دراین‌صورت احتمالا شاهد حضور صفحه‌نمایش mini-LED در مدل‌های مک‌ بوک ایر باشیم.

همان‌طورکه می‌دانید، چندی پیش، کمپانی اپل با برگزاری مراسمی تحت‌عنوان Scary Fast از سری مک‌بوک پرو با ابعاد ۱۴ و ۱۶ اینچی به‌همراه خانواده تراشه‌های M3 با معماری ۳ نانومتری TSMC رونمایی کرد که از قابلیت‌های رایانشی و گرافیکی فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند؛ باوجوداین، نمایشگر این دستگاه که تاثیر به‌سزایی در تجربه کاربری دارند بدون تغییر درمقایسه‌با نسل گذشته به‌صورت جهانی معرفی شدند. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد غول فناوری ساکن کوپرتینو قصد دارد مدل‌های مک بوک پرو نسل آینده را با نمایشگر OLED طراحی کند تا تجربه کاربری به‌شکل فزاینده‌ای بهبود یابد؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

براساس اظهارات تحلیلگر برجسته حوزه فناوری، جف پو، کمپانی اپل ابتدا از نمایشگر OLED برای تولید لپ‌تاپ‌های پرچمدار و قدرت‌مند مک بوک پرو استفاده می‌کند؛ سپس به‌صورت تدریجی از آن برای تولید مک‌ بوک ایر و سایر محصولات اپل بهره می‌برد. همچنین، این تحلیلگر ادعا می‌کند زمان معرفی مک‌بوک پرو با پنل OLED در سال ۲۰۲۶ یا بعد از آن اتفاق می‌افتد؛ بنابراین کاربران نباید زودتر از این بازه‌زمانی منتظر ورود چنین دستگاهی با ارتقا سخت‌افزاری باشند. ازسوی‌دیگر، باید اشاره کنیم جزئیات مربوط به مک‌بوک پرو OLED طی هفته‌های اخیر زیاد به‌گوش می‌خورد و متخصصانی مانند جف پو و راس یانگ تقریبا دراین‌باره با یک‌دیگر هم‌نظر هستند.

لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو و مک‌بوک

علاوه‌براین، جف پو اظهار کرد پنل‌های اپل برای تولید لپ‌تاپ‌ها و سایر محصولاتش از کمپانی سامسونگ و ال‌جی تامین می‌شود؛ بنابراین قبل‌از هرچیزی باید میزان قیمت و سودآوری درنظر گرفته شود تا کمپانی سازنده با مشکل خاصی مواجه نشود. آمار نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر، کاربران درخواست کردند تا سطح کیفیتی نمایشگر مک‌ها بهبود یابد؛ اکنون با اتخاذ چنین سیاستی می‌توان گفت اپل می‌خواهد طیف وسیعی‌تری از کاربران را متقاعد به‌خرید دستگاه‌های مک کند، چراکه با قیمت‌‌های اپل، کاربران قادر هستند سیستم‌های بهتر و قدرت‌مندتری را خریداری کنند.

برای یادآوری باید بگوییم مدل‌های مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی نسل فعلی از نمایشگر mini-LED بهره می‌برند درمقایسه‌با پنل LCD از قابلیت‌های بیشتری برخوردار هستند؛ باوجوداین، درمقابل صحفه‌نمایش OELD هیچ‌گونه برتری ندارد و هم‌اکنون بسیاری از کمپانی‌های سازنده از نمایشگر‌های OLED یا حتی پیشرفته‌تر استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد غول فناوری کوپرتینو دراین بخش عملکرد خوبی ندارد. برخی از کارشناسان و منتقدان براین‌باورند اپل می‌بایست امسال سری مک‌بوک پرو را به‌پنل OLED مجهز می‌کرد و از mini-LED برای تولید مک‌بوک ایر بهره می‌برد تا قیمت این محصول مقرون‌به‌صرفه ثابت بماند.

MacBook Pro

اکنون اگر بخواهیم از مزیت‌های نمایشگر OLED درمقایسه‌با پنل LCD و mini-LED بگوییم باید یادآور شویم که این فناوری می‌تواند رنگ‌ سیاه را با عمق بیشتر و کنتراست بالاتری به‌نمایش بگذارد. همچنین، ماهیت کم‌مصرف آن‌‌ها، باعث می‌شود باتری دستگاه بسیار کمتر مصرف شود. البته برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد نمایشگر‌های OLED با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به‌راحتی می‌سوزند که می‌تواند دردسرهای بزرگی را به‌صورت بالقوه‌ برای اپل ایجاد کند؛ برهمین‌اساس، باید ببینیم این سازنده آمریکایی چه بهینه‌سازی‌هایی را برای رفع مشکل یادشده انجام می‌دهد.

در انتها باید یادآور شویم، غول ساکن کوپرتینو قصد دارد نمایشگر‌های micro-LED را به‌صورت انحصاری و دانش داخلی تولید کند که باعث کاهش هزینه‌ها و اتکا به کمپانی‌های کره‌ای و چینی می‌شود. شایعات تایید می‌کنند اپل از این پنل‌ها در سال ۲۰۲۵ رونمایی می‌کند و اپل‌واچ اولترا به‌عنوان اولین دستگاه هوشمندی عرضه می‌شود که به این پنل‌ها مجهز می‌شود تا قابلیت‌های آن به‌صورت واقعی توسط کاربران مورد بررسی و آزمون‌وخطا قرار بگیرد. باوجوداین، باید توجه داشته باشید که تمام نکات یادشده برپایه شایعات و گمانه‌زنی‌های متخصصان نوشته شده و تصمیم‌گیرنده اصلی اپل خواهد بود؛ بنابراین باید تا آن زمان صبور باشیم.

اخبار مرتبط: