چند منبع خبری تایید می‌کنند سری آیفون 16 تنها با پردازنده سیلیکونی A18 معرفی خواهند شد که به‌معنای پایان انحصار مدل‌های پرو است.

در سال‌های اخیر، استراتژی اپل در ایجاد تفاوت‌های بیشتر بین مدل‌های ‘Pro’ و غیر ‘Pro’ آیفون‌هایش، به‌ویژه در حوزه تراشه، برجسته‌تر شده است. کمپانی اپل با تجهیز مدل‌های گران‌تر به‌تراشه‌های قدرتمندتر، آن‌ها را در اولویت قرار داده‌است. این استراتژی در خانواده iPhone 13 مشهود بود، جایی که iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max از پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای بهره می‌بردند، در‌مقابل، مدل‌های استاندارد تنها به‌پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای مجهز بودند.

این تمایز با معرفی مدل‌های بعدی حتی چشمگیرتر شد، به‌طوری که iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max با بهره‌گیری از A17 Pro، نخستین تراشه 3 نانومتری اپل، بیشترین تفاوت را به‌نمایش گذاشتند. در‌مقابل، iPhone 15 و iPhone 15 Plus به‌تراشه A16 Bionic قدیمی‌تر مجهز شدند، همان تراشه‌ای که در iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max نیز به‌کار رفته بود. با در‌نظر گرفتن این روندها، آیا سری iPhone 16 نیز این رویه را ادامه خواهد داد، یا اپل تراشه A18 را به‌عنوان استاندارد در تمامی مدل‌های خود ارائه خواهد کرد؟ بیایید به‌بررسی این موضوع بپردازیم.

اگرچه کدهای افشا شده از iOS نشان می‌داد که تمام مدل‌های آیفون 16 از پردازنده A18 بهره خواهند برد، اما این احتمال وجود دارد که اپل در آینده غافلگیری‌هایی برای کاربران خود در نظر داشته باشد.

در دسامبر گذشته، بروزرسانی iOS 18 اپل که با نام رمز “کریستال” شناخته می‌شد، به‌چهار مدل آیفون 16 معرفی‌نشده اشاره داشت. اطلاعات تکمیلی حاکی از آن بود که هر چهار مدل از تراشه A18 بهره خواهند برد. اگرچه کد لو رفته به‌هیچ نسخه “Pro” از این تراشه اشاره نکرد، اما این موضوع وجود آن را رد نمی‌کند. پیش‌تر، شایعاتی در‌مورد امتیاز ادعایی A18 Pro در Geekbench 6 منتشر شده بود که در آن زمان، بالاترین امتیاز تک هسته‌ای را برای یک تراشه گوشی هوشمند به‌خود اختصاص داده بود، هرچند از Snapdragon 8 Gen 4 کندتر عمل می‌کرد.

A18-Chipset

این امتیاز به‌خودی خود، وجود A18 Pro را تأیید کرده و حاکی از آن‌ است که این تراشه قدرتمند احتمالا منحصراً در iPhone 16 Pro و iPhone 16 Pro Max استفاده شود. علاوه‌بر‌این، عرضه چهار مدل گوشی هوشمند با تراشه یکسان می‌تواند به‌کاهش قابل‌توجه فروش مدل‌های گران‌تر اپل منجر شود. طبیعتاً، استراتژی منطقی در این شرایط، افزایش تعداد ویژگی‌های انحصاری مدل‌های “Pro” است تا مشتریان به‌سمت آن‌ها جذب شوند. با این وجود، این موضوع هنوز تکلیف تراشه A18 را مشخص نمی‌کند، اما احتمالا پاسخی برای این معما وجود دارد.

با توجه به‌اینکه اپل به‌طور معمول از تراشه‌های سری A سال گذشته در مدل‌های پایه و ‘پلاس’ سال بعد استفاده می‌کند، تعجبی نخواهد داشت اگر A17 Pro در آیفون 16 و آیفون 16 پلاس نیز به‌کار گرفته شود. در‌عین‌حال، به‌جای نام‌گذاری آن به‌عنوان A17 Pro، این احتمال وجود دارد که اپل آن را A18 بنامد. این تغییر نام می‌تواند با تغییر فرآیند تولید تراشه به‌نسل دوم فناوری 3 نانومتری TSMC، مشابه آنچه در تراشه M4 انجام شد، همراه باشد. نسخه به‌روز شده فناوری 3 نانومتری TSMC نه تنها بازدهی بهبود‌یافته‌ای دارد، بلکه عملکرد کلی بهتری نسبت به‌نسل قدیمی‌تر ‘N3B’ ارائه می‌دهد که از نظر هزینه نیز گران‌تر بود.

هزینه‌های بالای تولید تراشه‌های 3 نانومتری اولیه TSMC، که کمپانی کوپرتینو تنها مشتری آن بود، احتمالا دلیل قیمت بالای تراشه‌های M3 باشد. در‌مقابل، با انتقال به‌نسل دوم این فناوری، اپل می‌تواند تراشه A17 Pro را با نام A18 و با هزینه کمتر در مدل‌های استاندارد آیفون 16 نیز استفاده کند. تراشه A17 Pro که در‌حال حاضر قدرت کافی برای اجرای Apple Intelligence در مدل‌های Pro آیفون 15 را دارد، می‌تواند عملکرد قابل قبولی را در آیفون 16 و آیفون 16 پلاس ارائه دهد.

در مورد A18 Pro، گزارش‌ها حاکی از آن است که ساختار CPU آن مشابه A17 Pro خواهد بود و از دو هسته عملکرد بالا و چهار هسته کارآمد بهره خواهد برد. اما برای کسانی که انتظار افزایش تعداد هسته‌های GPU را داشتند، متأسفانه باید گفت که تعداد هسته‌ها همانند نسل قبلی باقی خواهد ماند. البته، بهبود لیتوگرافی آن می‌تواند افزایش عملکرد قابل‌توجهی را در تست‌های CPU و GPU محور به‌ارمغان آورد. به‌عنوان‌مثال، تراشه M4 تنها یک نسل جلوتر از M3 است، اما در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به‌طور جامع M3 را شکست می‌دهد و در‌عین‌حال برتری قابل توجهی نسبت به M3 Pro و Snapdragon X Elite حفظ می‌کند.