گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس نسبت به نسل قبلی به‌ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ دلار افزایش می‌یابد، اما ارزش نسخه‌های آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس تغییر نمی‌کند.

با نزدیک‌تر شدن به شهریور‌ماه و عرضه سری آیفون ۱۵، اطلاعات بیشتری از این گوشی منتشر شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از منابع مختلف، طراحی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس تغییر کرده و آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس با تغییرات سخت‌افزاری قابل توجهی همراه شده است. همچنین قبلا خبری مبنی بر گران‌تر شدن آیفون ۱۵ پرو مکس منتشر شده بود. اکنون تیم لانگ، تحلیل‌گر بانک Barclays مدعی شده قیمت آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس افزایش می‌یابد.

این اطلاعات بر اساس مکالمات با شرکت‌های تامین‌کننده آسیایی به‌دست آمده است. تیم لانگ در گزارش ماهانه خود نوشته است که آیفون ۱۵ پرو از ۱۴ پرو ۱۰۰ دلار و آیفون ۱۵ پرو مکس از ۱۴ پرو مکس ۲۰۰ دلار گران‌تر می‌شوند. البته آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس با قیمت‌های نسل قبلی به‌فروش خواهند رسید. بنابراین قیمت آیفون‌های جدید به شرح زیر است:

  • آیفون ۱۵: ۸۰۰ دلار (بدون تغییر)
  • آیفون ۱۵ پلاس: ۹۰۰ دلار (بدون تغییر)
  • آیفون ۱۵ پرو: ۱۱۰۰ دلار (نسبت به ۱۰۰۰ دلار قبلی)
  • آیفون ۱۵ پرو مکس: ۱۳۰۰ دلار (نسبت به ۱۱۰۰ دلار قبلی)
iphone 15 pro

اما دلیل افزایش قیمت چیست؟ همان‌طورکه قبل‌تر اشاره شد، آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس با تغییرات سخت‌افزاری قابل توجهی همراه می‌شوند. مثلا دوربین پریسکوپ با زوم ۵ تا ۶ برابری که جایگزین دوربین پریسکوپ با زوم ۳ برابری آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس شده است. البته این تغییر فقط در مدل پرو مکس اعمال می‌شود که افزایش قیمت ۲۰۰ دلاری پرو مکس نسبت به افزایش ۱۰۰ دلاری پرو را توجیه می‌کند. البته هر دو به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی هم مجهز می‌شوند.

از دیگر تغییرات این سری می‌توان به درگاه ورودی تایپ سی، بدنه تیتانیومی، دکمه اکشن و تراشه A17 Bionic اشاره کرد که اولین تراشه ۳ نانومتری جهان است و از نظر عملکرد و صرفه‌جویی انرژی بسیار بهتر است. همچنین حاشیه صفحه نمایش باریک‌تر شده و علاوه بر آن وای‌فای ۶‌E، افزایش حافظه رم و تراشه UWB در این سری مورد استفاده قرار گرفته است.

اخبار مرتبط: