یکی از افشاگران نام‌آشنای حوزه فناوری با انتشار پستی اعلام کرد لنزها و قابلیت‌های پیشرفته دوربین در انحصار سری آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس می‌ماند.

طی سال‌های گذشته، کمپانی اپل با ارائه قابلیت‌های چشمگیر دوربین و تراشه‌های قدرت‌مندتر برای نسخه‌های پرو آیفون بسیاری از خریداران و طرفداران این گوشی‌های لوکس و گران‌قیمت را ناامید کرده است. امسال نیز به‌نظر می‌رسد ویژگی‌های پیشرفته و تراشه‌های ۳ ناموتری تنها برای آیفون ۱۵ پرو و پرومکس عرضه می‌شود که می‌تواند با استقبال کم کاربران مواجه شود.

البته شایعات پیرامون سری آیفون ۱۵ نشان می‌دهد که تمامی نسخه‌ها از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و داینامیک آیلند برخوردار می‌شود، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت لنز‌ و تراشه‌های به‌کاررفته در این دستگاه‌‌ها خواهد بود که تفاوت‌‌های زیادی را رقم می‌زند. برای مثال، آیفون ۱۵ پرو و پرومکس به تراشه‌های A17 بایونیک برپایه معماری ۳ نانومتری مجهز می‌شود که با همکاری کمپانی تایوانی تی‌اس‌ام‌سی ساخته می‌شود و می‌تواند به بهره‌وری و عملکرد سریع دستگاه کمک شایانی بکند.

ازسوی دیگر، آیفون ۱۵ استاندارد و آیفون ۱۵ پلاس به تراشه‌های A16 بایونیک برپایه معماری ۵ نانومتری مجهز می‌شوند که اکنون در نسخه‌های پرو آیفون ۱۴ شاهد عملکرد و کارایی آن‌ها هستیم. همچنین فناوری داینامیک آیلند که به‌تازگی برای آیفون ۱۴ پرو و پرومکس معرفی شد به مدل‌های پایه آیفون ۱۵ راه می‌یابد تا برخی کاستی‌های سیستم دوربین و تراشه جبران شود.

مشخصات دوربین آیفون 15 پرو

علاوه‌براین، دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو ۱/۱.۲۸ اینچ و ۱.۲۲ میکرومتر است. طبق شایعات، آیفون ۱۵ پرو از همان سنسور ۴۸ مگاپیکسلی سونی بهره می‌برد، اما پیشرفت‌های دیگری مانند طراحی لنز هیبریدی و دیافراگم بزرگ‌تر به آن افزوده می‌شود تا بتواند دور بیشتری را جذب کرده و تصاویری دقیق‌تری ثبت کند؛ اپل انتظار دارد با ارائه چنین ویژگی‌هایی بتواند سیستم دوربین شیائومی ۱۳ اولترا و گلکسی اس ۲۳ اولترا را درمقام مقایسه شکست دهد.

طبق گفته‌های DCS، افشاگر معروف حوزه فناوری، آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از سنسورهای ۴۸ مگاپیکسلی ۱/۱.۵ اینچی بهره می‌برند؛ اگرچه این سنسور نسبت به نسل‌های قبل پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود، اما کاربران آیفون انتظار دارند تمامی نسخه‌های آیفون به سیستم دوربین مشابهی مجهز شوند. البته کمپانی اپل نظر متفاوتی دارد و می‌گوید نسخه‌های پرو همیشه باید متمایز از مدل‌های پایه باشند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، سنسور‌های بزرگ‌تر می‌توانند نور بیشتری از محیط اطراف وارد مرکز کانونی لنز کنند؛ بنابراین، قادر به ثبت تصاویر واضح‌تر و شفاف‌تری هستند که در مدل‌های پایه هیچ‌گاه شاهد آن نبودیم و به‌نظر می‌رسد انتظار چنین رویکردی از غول کوپرتیویی بسیار اشتباه و دور از ذهن است.

جزئیات دوربین آیفون 15 پرو

اما این پایان ماجرا نیست، امسال نسخه‌های پرو آیفون ۱۵ با بدنه تیتانیومی گرید ۵ معرفی می‌شود؛ برهمین‌اساس انتظار می‌رود نسخه‌های پایه با بدنه استیل ضد زنگ ساخته شوند که به زیبایی و جذابیت‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس افزوده می‌شود، چراکه تاقبل از این مدل‌های پایه بدنه آلومینومی داشتند و دربرابر خط‌وخش یا ضربات ناگهانی بسیار آسیب‌پذیر بودند.

نسخه آیفون ۱۵ پرومکس انحصار از لنز تله‌فوتو پریسکوپ بهره‌مند می‌شود که قابلیت زوم ۵ تا ۶ برابری دارد و کاربران با استفاده از آن می‌توانند تصاویری بسیار باکیفیت با جزئیات دقیق از مناظر دوردست ثبت کنند.

باوجود نکته‌‌های یادشده در متن این خبر، به‌نظر می‌رسد خرید یک دستگاه آیفون ۱۵ پایه یا آیفون ۱۵ پلاس بسیار ناامیدکننده خواهد بود، اما باید به‌یاد داشته باشید که قیمت نسخه‌های پایه باتوجه پیشرفت‌هایی که نسبت به نسل گذشته دارند ثابت باقی می‌ماند. این ثبات قیمتی درحالی اتفاق می‌افتد که مدل‌های پرو و پرمکس حداقل ۲۰۰ دلار افزایش قیمت خواهند داشت.

درانتها یادآوری می‌کنیم که اخبار پیرامون گوشی‌های پرچمدار بسیار زیاد است و هیچ‌یک از افشاگرها صحت اخبار خودشان را تضمین نمی‌کنند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از جزئیات کامل مشخصات فنی و قیمت دقیق از سری آیفون ۱۵ تا شهریورماه صبور باشید تا کمپانی اپل از پرچمدار جدیدش رونمایی کند.

اخبار مرتبط:‌ عرضه دوربین ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس