اپل آپدیت جدیدی برای آیپد ارائه کرده که دو مورد از مهم‌ترین تغییرات iPadOS شامل مدیریت استیج و ویجت‌ها است.

با وجود این‌که تمام توجهات در دو هفته اخیر روی ویژن پرو و iOS 17 بوده، اما اپل برای آیپدها هم آپدیت iPadOS 17 بتا را عرضه کرده است، در این میان دو تغییر بزرگ به چشم می‌خورد.

مدیریت استیج

پارسال مدیریت استیج (Stage Manager) با اضافه کردن قابلیت اجرای همزمان چند برنامه به عنوان بخشی از آپدیت قبلی iPadOS 16 معرفی شده بود. با وجود اینکه امسال در مراسم WWDC، اپل فقط اشاره جزئی به تغییرات آن کرده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این تغییرات بسیار کلیدی و مهم بودند.

بزرگ‌ترین تغییر آزادی بیشتر در مدیریت و تغییر اندازه پنجره‌های مختلف است. با وجود اینکه هنوز مانند مک آزادی عمل کامل وجود ندارد، اما نسبت به قبل راحت‌تر می‌توان ابعاد پنجره‌ها را مدیریت کرد و همچنین پنجره‌های مختلف امکان هم‌پوشانی دارند.

مدیریت استیج در آیپد

همچنین می‌توان با شیفت-کلیک کیبورد، اپلیکیشن جدید را در پنجره باز کرد. این تغییر کوچک باعث می‌شود دسترسی بسیار آسان‌تری برای این قابلیت وجود داشته باشد و عملا آیپد شما مشابه مک‌بوک عمل کند.

تغییرات مدیریت استیج iPadOS 17 بسیار کلیدی است و علاوه بر آن، با وجود عرضه در نسخه آزمایشی بتا بدون ایراد خاصی عمل می‌کند. بر همین اساس اپل فرصت بهبود این قابلیت را قبل از عرضه دارد.

ویجت‌ها

اپل قابلیت ویجت در صفحه اصلی را به عنوان بخشی از نسخه دو سال قبل iPadOS 15 منتشر کرد. در آپدیت امسال کارایی و انعطاف‌پذیری این قابلیت افزایش پیدا می‌کند. اولین تغییر تعاملی شدن ویجت‌ها است. این تغییر به شما امکان استفاده از برخی قابلیت‌های اپلیکیشن‌ها مانند گوش کردن موسیقی و نوشتن لیست روزمره بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن مربوط را می‌دهد.

ویجت‌ها در آیپد

همچنین در iPadOS 17 آپدیت بزرگی برای شخصی‌سازی صفحه اصلی ارئه شده است. در دو نسخه قبلی امکان ایجاد فاصله بین اپلیکیشن‌ها یا ویجت‌ها با یکدیگر نبود. مثلا نمی‌توانستید فضای خالی را میان اپلیکیشن یا ویجت‌ها رها کنید. همچنین امکان ایجاد ویجت در نوار کناری صفحه اصلی که تا ‌نسخه 14 موجود بود، در این دو نسخه از بین رفته، اما این موضوع در iPadOS 17 تغییر کرده است. کاربران می‌توانند برای شخصی‌سازی بهتر، در هر جایی از صفحه اصلی ویجت بگذارند که به معنی برگشت نوار کناری برای قرار دادن ویجت‌ها است.

اخبار مرتبط: