به‌نقل از یک افشاگر معروف چینی، هواوی روی توسعه تراشه پرچمدار به‌نام کرین K9 برپایه معماری پردازشی ۵ نانومتری کار می‌کند که می‌تواند قابلیت‌های زیادی برای نسل آینده گوشی‌های این کمپانی به‌ارمغان می‌آورد.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی چینی هواوی روی نسل جدیدی از گوشی‌های هوشمند کار می‌کند که مشخصات سخت‌افزاری آن‌ها به‌صورت دقیق مشخص نیست، اما می‌دانیم نسخه پرچمدار و بالارده آن از سیستم دوربین قدرت‌مند با سنسور یک اینچی بهره‌ می‌برد تا بتواند تاج پادشاهی را در بخش عکاسی حفظ کند. ازسوی‌دیگر، برخی افشاگران چینی، به‌نقل از منابع داخلی، اظهار می‌کنند این سازنده مطرح چینی با همکاری SMIC از تراشه‌ای به‌نام کرین K9 رونمایی خواهد کرد که به‌احتمال زیاد برپایه معماری پردازشی ۵ نانومتری توسعه یافته است؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

هواوی P70 با معماری پردازشی ۵ نانومتری معرفی می‌شود

افشاگر مشهور چینی، Digital Chat Station، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی Weibo از مشخصات سخت‌افزاری و طراحی نسل جدید یک دستگاه گوشی هوشمند پرده‌برداری کرد که به‌نظر می‌رسد متعلق به Nova 12 Ultra باشد. باتوجه‌به گفته‌های این افشاگر سرشناس و معتبر، حاشیه‌های این دستگاه به‌صورت منحنی با پنل OLED تولید می‌شود که جزو پیشرفته‌ترین فناوری‌های صفحه‌نمایش در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. همچنین، این دستگاه به‌لطف بهینه‌سازی‌های هواوی در تراشه‌هایش، از فناوری ارتباطی 5G و ارتباط دوطرفه ماهواره‌ای برخوردار می‌شود، اما این قابلیت تنها برای کاربران چینی فعال می‌شود و خارج آن کاربردی نخواهد داشت.

علاوه‌براین، باید روی تراشه پرچمدار هواوی کرین K9 تمرکز کنیم که به‌احتمال زیاد پردازنده جدید محسوب می‌شود که سازنده برتر چینی روی آن آزمایش‌های جدیدی را انجام می‌دهد؛ برخی کارشناسان براین‌باورند این تراشه تنها نامی اختصاری برای کرین 9000S است، اما هنوز مشخصات سخت‌افزاری و کلاستربندی این تراشه مشخص نشده است؛ بنابراین، به‌صراحت نمی‌توان اعلام کرد هواوی تنها تغییر نام تجاری می‌دهد یا نسل گذشته را بهبود می‌بخشد. باتوجه‌به پیشرفت‌های سریع و چشمگیر این کمپانی با همکاری SMIC به‌نظر می‌رسد معماری پردازشی ۵ نانومتری با ماشین‌های لیتوگرافی DUV توسعه یافته، اما به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

تراشه کرین هواوی با معماری پردازشی ۵ نانومتری

برای آگاهی بیشتر باید یادآور شویم، ایالات متحده آمریکا اجازه دسترسی کمپانی‌های چینی به ماشین‌های لیتوگرافی EUV را نمی‌دهد تا بتوانند با سرعت بیشتری به معماری‌های پیشرفته ۴ نانومتری و ۳ نانومتری دست پیدا کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد دستیابی به معماری پردازشی ۵ نانومتری با ماشین‌های DUV فوق‌العاده سخت و بازدهی پایینی دارد؛ به‌عنوان‌مثال، هریک از ویفرهای این معماری تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد بازدهی دارد که درمقایسه‌با ویفرهای ماشین EUV با تکنولوژی پیشرفته‌تر تقریبا به‌نصف کاهش‌ یافته است. درحال‌حاضر، معماری ۴ و ۵ نانومتری EUV بازدهی بالای ۹۰ درصد دارد.

براساس آنچه تاکنون از شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های حوزه فناوری شنیدیم، می‌توان گفت هواوی برای ساخت سری پرچمدار P70 از یک پردازنده با معماری پردازشی ۵ ناومتری بهره می‌برد تا قابلیت‌های گرافیکی و رایانشی دستگاه را بتواند بهبود بخشد. ازآنجایی‌که این کمپانی از کرین 9000S برای تولید چندین دستگاه استفاده کرد، نمی‌تواند از واقعیت به‌دور باشد اگر از کرین K9 برای نوا ۱۲ اولترا و سری P70 استفاده کند. درحال‌حاضر، اطلاعات بیشتری دردسترس نیست، اما در صورت انتشار اخبار تازه‌تر آن را با شما به‌اشترام می‌گذاریم.

اخبار مرتبط: