گزارش‌ها تایید می‌کند کمپانی هواوی و SMIC با همکاری یک‌دیگر توانستند معماری پردازشی ۵ نانومتری را برای نسل جدید گوشی‌های هوشمند به‌همراه تراشه مودم 5G و فرکانس رادیویی توسعه دهند.

همان‌طورکه می‌دانید، هواوی میت ۶۰ پرو از تراشه هشت هسته‌ای کرین 9000S قدرت می‌گیرد که توسط کمپانی تراشه‌سازی چین یعنی SMIC ساخته شده است. مشخصات سخت‌افزاری نشان می‌دهد این تراشه از معماری پردازشی ۷ نانومتری بهره می‌برد که با ماشین‌های لیتوگرافی DUV توسعه یافته و قدرت چشمگیری ندارد، اما به‌دلیل پشتیبانی از فناوری ارتباطی 5G و ماهواره‌ای مورد استقبال میلیون‌ها کاربر چینی قرار گرفت؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

باتوجه‌به جزئیات و تجزیه‌و‌تحلیل‌ها، به‌نظر می‌رسد کمپانی هواوی جدای استفاده از پردازنده کرین 9000S توانسته از تراشه مودم 5G و فرکانس رادیویی استفاده کند. درحقیقت، کارشناسان براین‌باورند فناوری به‌کاررفته دراین بخش درمقایسه‌با گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار پیشرفته‌تر است که با دانش داخلی دانشمندان هواوی توسعه یافته و احتمالا چنین تکنولوژی را دراختیار سایر کمپانی‌ها قرار نمی‌دهد؛ تقریبا سیاستی که اپل برای محصولات سخت‌افزاریش پیش می‌گیرد.

هواوی میت 60 پرو دارای تراشه مودم 5G

براساس آخرین گزارش‌ها، این تجزیه‌وتحلیل توسط TechInsights صورت گرفت که نشان می‌دهد باوجود تنش‌های سیاسی بین چین و ایالات متحده آمریکا، کمپانی هواوی توانست تحریم‌ها را کنار بزند و تراشه کرین 9000S را برپایه معماری پردازشی ۷ نانومتری توسعه دهد؛ این موضوع زمانی به‌چشم کاربران آمد که سازنده چینی توانست پس‌از تحمل چهار سال دوری از بازار جهانی به‌چنین فناوری دست پیدا کند. اکنون، پس‌از گذشت بازه‌زمانی دو یا سه‌ ماهه، هواوی از تراشه کرین 9006C با معماری پردازشی ۵ نانومتری رونمایی کرد که احتمالا برای نسل آینده گوشی‌های هواوی P70 استفاده خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند هواوی فاصله زیاد بین تراشه‌های ۷ نانومتری با ۳ نانومتری را با استفاده از تراشه مودم 5G و فرکانس رادیویی کاهش داد تا بتواند برای رقابت با غول‌های صنعت گوشی‌های هوشمند در سال‌های آینده آماده شود. آمار و ارقام نشان می‌دهد کمپانی اپل میلیاردها دلار هزینه می‌کند تا بتواند تراشه بیس باند تولید کند، اما هنوز موفقیت چشمگیری دراین‌زمینه نداشته است. بنابراین، معرفی تراشه بیس باند ازسوی هواوی می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت علمی این کمپانی باشد.

البته باید یادآور شویم، هواوی از تراشه کرین 9006C با معماری پردازشی ۵ نانومتری برای ساخت یک لپ‌تاپ استفاده کرد، اما احتمال دارد در آینده نزدیک از همین تراشه برای ساخت گوشی‌های هوشمند نیز بهره‌مند شود. به‌عنوان‌مثال، سال آینده سری P70 با قابلیت‌های پیشرفته‌تر سیستم دوربین و حافظه معرفی خواهد شد که باید از تراشه قدرت‌مندتری استفاده کند تا عملکرد روان دستگاه با مشکل مواجه نشود. درحال‌حاضر، اطلاعات بیشتری دردست نیست، اما به‌محض انتشار اخبار تازه آن را در سریع‌ترین زمان ممکن با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

اخبار مرتبط: