سری گلکسی S24 به هوش مصنوعی Galaxy AI سامسونگ مجهز شده که قابلیت ویرایش عکس را در اختیار می‌گذارد و عملکرد قابل قبولی در برخی زمینه‌ها دارد.

سری گلکسی S24 با تغییرات فیزیکی قابل قبولی از جمله جایگزین شدن نمایشگر لبه خمیده با تخت در نسخه اولترا، افزایش حجم خنک‌کننده و استفاده از پردازنده بهتر همراه بود. بااین‌حال نکته اصلی درباره این دستگاه به نرم‌افزار آن برمی‌گردد. سری گلکسی S24 به‌لطف پردازنده‌های قدرتمند جدید به هوش مصنوعی Galaxy AI مجهز شد که قابلیت‌های متعددی ازجمله ترجمه زنده هنگام مکالمه و نوشتن، خلاصه‌برداری و مرتب کردن متن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ابزار سامسونگ، ویرایش عکس با هوش مصنوعی مولد است که باکمک آن کاربر می‌تواند تصاویر را به‌صورت کامل تغییر دهد و برپایه یادگیری ماشینی عمل می‌کند.

ویرایش با هوش مصنوعی مولد، در اصل همان Magic Editor گوگل چند ماه قبل است، بااین تفاوت که این نسخه توسط سامسونگ توسعه یافته است. این ابزار از مدل هوش منصوعی سامسونگ برای ویرایش تصاویر استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند بااستفاده از آن اشیا داخل تصویر را جابه‌جا و حذف کرده و حتی قاب خود را بزرگ‌تر کنند. شاید این قابلیت ابتدایی به‌نظر برسد، اما پردازش سنگینی در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد. در ابتدا کاربر باید شی مورد نظر را با استفاده از ابزار مشابه Lasso انتخاب کند.

پس از انتخاب شی یا اشیا، می‌توان اندازه، زاویه و موقعیت اشیا را تغییر داد تا در محل مورد‌نظر قرار بگیرد. این کار از نظر سخت‌افزاری با دستگاه‌های اقتصادی هم ممکن است، اما پر کردن فضای خالی پشت موقعیت اولیه جسم به پردازش سنگینی نیاز دارد. ابزار هوش مصنوعی سامسونگ در پر کردن فضای خالی عملکرد خوبی دارد. این ابزار با تحلیل اشیا دیگر درون عکس درک مناسبی از تصویر پیدا کرده و مثلا اگر شی جلوی درخت باشد، قسمتی از درخت که پشت او بود را به‌خوبی می‌سازد. همچنین با مشاهده بازتاب نور در کف پیاده رو یک شب بارانی، می‌فهمد در بخش جدید باید بازتاب مصنوعی ایجاد کند که واقعا تحسین برانگیز است.

عملکرد Galaxy AI در ویرایش تصاویر

عملکرد Galaxy AI در ویرایش تصاویر

پیش از این در مقاله‌ای دیگر به‌صورت مفصل عملکرد هوش مصنوعی Galaxy AI را در ویرایش تصاویر بررسی کردیم. اکنون به‌صورت مختصر به بررسی عملکرد این هوش مصنوعی می‌پردازیم. به‌صورت کلی، باتوجه به تازه بودن قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ و گوگل نقاط ضعف مشخصی دارند و تقریبا در تمامی موارد طبیعی نبودن آن قابل تشخیص است. بااین حال در برخی موارد عملکرد شگفت‌انگیزی داشته و ابزارهای قابل اتکایی هستند.

در نمونه اول، بال هواپیما در تصویر انتخاب و حذف شد. سپس هوش مصنوعی جای خالی را با آسمان پرکرد، اما هاله‌ای از بال هواپیما به‌صورت یک ابر قابل تشخیص است. احتمالا دلیل اصلی این اتفاق این است که حاشیه بال به‌خوبی انتخاب نشده و هوش مصنوعی با مشاهده برخی پیکسل‌های سفید تصمیم گرفت هاله‌ای از یک ابر در این فضای کوچک ایجاد کند. البته این هاله چندان واضح نیست و با مشاهده عکس اصلی به‌وضوح دیده می‌شود.

اگرچه هوش مصنوعی Galaxy AI نمره قابل قبولی در اولین آزمایش دریافت می‌کند، در برخی موارد دیگر اصلا عملکرد خوبی نداشته و نمی‌تواند خواسته کاربر را برآورده کند. درمجموع، این ابزار در پر کردن جای خالی اشیا جای پیشرفت بسیار زیادی دارد، اما در زمینه تغییر قاب عکس و اضافه شدن حاشیه، نتایج نسبتا بهتری را تولید می‌کند.

نحوه استفاده از ویرایش مولد هوش مصنوعی گلکسی S24

نحوه استفاده از ویرایش مولد هوش مصنوعی گلکسی S24

اگرچه سامسونگ به‌صورت متمرکز روی هوش مصنوعی Galaxy AI و قابلیت‌های آن در موارد مختلف از جمله ویرایش تصویر تبلیغ کرده است، استفاده از آن چندان آسان نیست. درحقیقت بیشتر عملیات توسط گوشی انجام می‌شود، اما تعداد زیادی از کاربران ممکن است اصلا نتوانند محل استفاده از هوش مصنوعی را برای ویرایش عکس پیدا کنند. بنابراین در ادامه نحوه استفاده از آن را توضیح داده‌ایم.

  1. در گلکسی S24 یا نسخه‌های پلاس و اولترا، برنامه گالری را باز کنید.
  2. تصویری که می‌خواهید ویرایش شود را پیدا کنید.
  3. روی نماد مداد برای ورود به بخش ویرایش ضربه بزنید.
  4. دکمه ویرایش با هوش مصنوعی مولد (AI Generative Edit) را فشار دهید.
  5. دور شی مورد نظر خط کشیده یا روی آن ضربه بزنید تا به‌صورت خودکار شی انتخاب شود.
  6. پس از انتخاب شدن تصویر، انگشت خود را روی آن گذاشته و نگه دارید. سپس می‌توان آن شیء را با استفاده از ابزار روی صفحه جابجا کرده و ابعاد آن را تغییر داد. همچنین با انتخاب گزینه پاک‌کن، شیء حذف می‌شود.
  7. گزینه Generate را انتخاب کنید. را انتخاب کنید.

یادآوری می‌شود گلکسی S24 می‌تواند تصاویری که با گوشی‌های دیگر گرفته شده را هم ویرایش کند و نیازی نیست که تصاویر حتما با پرچمدار جدید سامسونگ ثبت شده باشد. همچنین قرار است به‌زودی دستگاه‌های بیشتری ازجمله سری گلکسی S23، گوشی‌های تاشو گلکسی زد فولد و فلیپ ۵ و سری تب S9 با آپدیت One UI 6.1 به این هوش مصنوعی مجهز شوند.

اخبار مرتبط: