با بررسی قابلیت ویرایش تصاویر هوش مصنوعی مولد Galaxy AI در گلکسی S24 متوجه شدیم این ابزار هنگام چرخاندن قاب و پرکردن حاشیه عملکرد جالبی دارد، اما به‌ویژگی حذف و انتقال شیء نمی‌توان اعتماد کرد.

شرکت سامسونگ در مراسم گلکسی آنپکد، کنار معرفی سری S24 از هوش مصنوعی Galaxy AI رونمایی کرد. این هوش مصنوعی قابلیت‌های متعددی در ویرایش متن، ترجمه، عملکرد عکاسی و ویرایش متن دارد. اگرچه تمامی قابلیت‌های هوش مصنوعی کاربردی و جذاب هستند، بخش دوربین و ویرایش تصاویر احتمالا جذابیت بیشتری برای کاربران داشته و همچنین مقایسه در این بخش با نمایش تصویر بسیار آسان‌تر از بررسی عملکرد ترجمه زنده خواهد بود. در ادامه قصد داریم نتایج استفاده از هوش مصنوعی Galaxy AI در گلکسی S24 پلاس برای ویرایش تصاویر را با نسخه اصلی بررسی کرده و ببینیم ابزار جدید سامسونگ چه عملکردی دارد.

به‌صورت خلاصه، استفاده از Galaxy AI برای ویرایش تصاویر در ۲ بخش استفاده می‌شود. بخش اول برای چرخاندن قاب و پر کردن فضای خالی (Rotate-and-fill) است. بخش دوم هم برای حذف یا جابجا کردن یک شی درون تصویر است که هر ۲ بخش کاربردی هستند. درابتدا، بخش چرخاندن قاب و پر کردن فضای خالی مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما به‌صورت خلاصه، این بخش عملکرد بسیار خوبی دارد.

در ادامه تصاویر اصلی در سمت چپ و تصاویر ویرایش شده در سمت راست قرار دارند.

SAMSUNG AI

این ابزار در بیشتر مواقع عملکرد خوبی داشته و قابل اعتماد است. در برخی موارد، حتی عملکرد خیره‌کننده‌ای در ایجاد بازتاب و تشخیص زاویه دید دارد. با این حال، مواردی هم وجود دارد که انگار یک کاربر مبتدی فوتوشاپ تصاویر را ویرایش کرده است. در مثال‌های زیر، هوش مصنوعی سعی کرد صندلی دوچرخه و چرخ عقب را به یک نیمکت تبدیل کند. در تصاویر بعدی هم سقف یک ماشین را برید و علاوه‌بر آن ساختمان‌های سمت چپ را درست تشخیص نداد و فقط از برخی بافت‌ها بدون رعایت الگوی مناسب در آن استفاده کرد.

بااین حال عملکرد این بخش از هوش مصنوعی بسیار خوب است. یکی دیگر از نکات مهم این است که بخش اضافه شده در حاشیه عکس است و چشم انسان به‌صورت ناخودآگاه توجه کمتری به آن دارد. بنابراین حتی ممکن است متوجه بیشتر خطاها نشوند.

درادامه به بررسی عملکرد Galaxy AI در حذف و جابجا کردن اشیا درون تصاویر می‌پردازیم اما به‌صورت خلاصه، این بخش چندان قابل اعتماد نیست. برای استفاده از این قابلیت باید روی شیء مورد نظر ضربه زده و روی آن نگه دارید تا انتخاب شود. بااین‌حال کاربران می‌توانند به‌صورت دستی بخشی را به تصویر اضافه کرده یا حذف کنند. پس از انتخاب شیء مورد نظر، می‌توان ابعاد آن را تغییر داده، چرخاند و جابجا کرد تا به موقعیت مورد نظر برسد. پس از آن هوش مصنوعی محل قبلی شیء را پر می‌کند. استفاده از این قابلیت در گلکسی S24 پلاس به‌چند دلیل قابل اعتماد نیست.

PHOTO AI

اولین مشکل این قابلیت، تشخیص و مدیریت سایه است. علاوه‌بر آن همیشه عملکرد نهایی زیبا و طبیعی به‌نظر نمی‌رسد. البته این مسئله در حالت چرخاندن عکس هم وجود دارد، اما چون معمولا شیء بریده شده وسط تصویر قرار داشته، مصنوعی بودن نتیجه نهایی بیشتر از حالت کنار تصویر مشخص می‌شود. از سوی دیگر، مواردی وجود دارد که عملکرد آن، درست مانند تصویر زیر بی‌نقص است و قطعا کاربر را شگفت‌زده می‌کند.

AI GAME

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود قابلیت حذف و انتقال عملکرد جالبی نداشته باشد، نبود ابزارهای لازم برای ساخت تصویر مورد‌نظر است. به‌نظر می‌رسد سامسونگ در عرضه این قابلیت عجله کرده و این ابزار عملکرد چندان جالبی ندارد. درحقیقت کاربران فقط می‌توانند شی مورد نظر را حذف کنند، بچرخانند، اندازه آن را تغییر دهند و جابجا کنند. کاربر برای رفع مشکل زاویه دید (پرسپکتیو) نمی‌تواند راستا و زاویه قرارگیری آن را تغییر دهد. همچنین حتی امکان منعکس کردن اشیا مانند قرار گرفتن جلوی آینه وجود ندارد که یکی از ابتدایی‌ترین قابلیت‌های ویرایش است و افزودن آن تلاش چندان زیادی نمی‌خواهد.

AI SAMSUNG GLAXY

علاوه‌بر آن، چهار نقطه‌ای که در اطراف شیء انتخاب شده ظاهر می‌شوند، هم برای چرخش و هم برای تغییر اندازه استفاده می‌شوند، یعنی هنگام چرخاندن شی، اندازه آن به‌صورت ناخودآگاه کمی تغییر می‌کند و زمان تغییر اندازه هم ممکن است بچرخد. یکی دیگر از مشکلات این است که هیچ راهی برای روشن یا تیره کردن شی انتخاب شده وجود ندارد و اگر کاربر بخواهد شی را از سمت روشن به تیره عکس منتقل کند، اختلاف نوری بسیار واضح و بدی اتفاق می‌افتد.

در مجموع، ابزار هوش مصنوعی مولد برای ویرایش تصاویر بسیار سرگرم‌کننده است و برای چرخاندن قاب هم عملکرد بسیار خوبی دارد. با این حال، ابزار حذف و انتقال هنوز ایرادات زیادی دارد و باید منتظر عرضه به‌روزرسانی‌های بیشتر برای رفع ایرادات و اضافه شدن ابزارهای بیشتر ماند. البته نباید فراموش کرد این اولین نسخه هوش مصنوعی Galaxy AI است و در طول زمان، قطعا عملکرد آن ارتقا پیدا می‌کند.

اخبار مرتبط: