گزارش‌ها نشان می‌دهد سیستم خنک‌کننده گوشی هوشمند Vivo X100 Pro به‌دلیل ضعف شدید در نگه داشتن پایداری عملکرد تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ باعث می‌شود فرکانس هسته اصلی تا ۰.۶۰ گیگاهرتز کاهش یابد که بسیار عجیبی و ناامیدکننده است.

همان‌طورکه می‌دانید، در یک ماه گذشته، دو تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰ با مشخصات سخت‌افزاری فوق‌پیشرفته و پشتیبانی از رهگیری پرتوی به‌همراه هوش مصنوعی معرفی شدند که می‌توانند قابلیت‌های غیرقابل‌تصوری را دربخش پردازشی و گرافیکی برای گوشی‌های نسل آینده به‌ارمغان بیاورند. البته باید یادآوری کنیم دامنسیتی ۹۳۰۰ برخلاف نسل‌های گذشته از کلاستربندی بسیار متفاوتی استفاده کرد تا بتواند قدرت پردازشی این پردازنده سیلیکونی هشت هسته‌ای را درمقایسه‌با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و A17 Pro را افزایش دهد.

طبق مشخصات سخت‌افزاری، کمپانی تایوانی مدیاتک از چهار هسته قدرت‌مند X4 به‌همراه چهار هسته A720 استفاده کرد تا بتواند سطح پردازشی را با افزایش چشمگیری روبه‌رو کند، اما از همان ابتدا برخی بنچمارک‌ها نشان داد این کلاستربندی می‌تواند باعث افزایش دمای بیش‌ازاندازه شود که تنها با سیستم‌های خنک‌کننده مایع یا گرافنی می‌تواند پایدار باقی بماند. بااین‌حال، یک Stress Test جدید نشان می‌دهد گوشی پرچمدار Vivo X100 Pro از ضعف شدید سیستم خنک‌کننده برخوردار است که باعث می‌شود عملکرد تک هسته‌ای دایمنسیتی ۹۳۰۰ کاهش یابد.

کمپانی‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی، برای تولید دستگاه‌هایشان از تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با معماری ۴ نانومتری TSMC برپایه فناوری N4P استفاده کردند که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای خواهند داشت. بسیاری از کارشناسان براین‌باور بودند اندرویدی‌ها می‌توانند امسال از پرچمداران اپل و گوشی‌های آیفون عملکرد بهتری داشته باشند. اما یک کاربر شبکه اجتماعی توییتر X به‌نام Sahil Karoul با یک تست نشان داد توانایی دامنسیتی ۹۳۰۰ با کاهش شدیدی روبه‌رو است.

برای آگاهی بیشتر باید بگوییم تراشه هشت هسته‌ای دایمنسیتی ۹۳۰۰ از ۱۰۰ رشته پردازشی بهره می‌برد که به افزایش عملکرد پردازنده و گوشی‌های هوشمند کمک شایانی می‌کند؛ بانگاهی به نمودار، متوجه می‌شویم که کلاک اسپید یکی از هسته‌ها به ۰.۶۰ گیگاهرتز و سایر هسته‌ها به‌ترتیب از فرکانس ۱.۲۰ گیگاهرتز تا ۱.۵۰ گیگاهرتز کاهش یافته است. به‌‌طور پیش‌فرض، کلاک اسپید هسته اصلی ۳.۲۵ گیگاهرتز بوده که در نتایج بنچمارک تا ۴۶ درصد پایین آمده که بسیار ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد.

عملکرد تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰

نتایج بنچمارک نشان می‌دهد مدیاتک نباید برای تولید تراشه پرچمدار دایمنسیتی ۹۳۰۰ تنها از هسته‌های فرکانس بالا استفاده می‌کرد، چراکه برای کاهش دما و عملکرد پایدار می‌بایست از هسته‌های کم‌مصرف A520 نیز بهره می‌برد؛ بنابراین انتظار می‌رود بزرگ‌ترین کمپانی‌ها از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده کنند تا محصولات‌شان با مشکلی در آینده مواجه نشود. البته باید خاطرنشان کرد افزایش دمای بیش‌ازحد تراشه می‌تواند به‌عوامل دیگری بستگی داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، دستگاه Vivo X100 Pro در مناطق گرم و مرطوب عملکردش ضعیف‌تر سایر مناطق خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل، تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ با افزایش دمای بیشتر مواجه می‌شود و عملکرد پردازشی آن به‌شدت کاهش می‌یابد. کارشناسان براین‌باورند اگر عملکرد این پردازنده در سایر گوشی‌های هوشمند یکسان باشد احتمالا تراشه‌ساز تایوانی باید رویکرد قدیمی را برای تولید دایمنسیتی ۹۴۰۰ در پیش بگیرد تا بتواند محصولی با عملکرد پایدار و قدرت‌مند را وارد بازار جهانی بکند.

اخبار مرتبط: