در دنیای امروز یکی از شیوه‌های موثر تبلیغ، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی است. اما جنبه آزاردهنده آن باعث شده تا بسیاری از مردم به فکر حذف پیامک‌های تبلیغاتی خود بیفتند.

تا به‌حال به وضعیت خودتان در مقابل هجمه تبلیغات فکر کرده‌اید؟ یا این احساس را داشته‌اید که مانند یک سیبل هدف دارت‌های تبلیغاتی قرار گرفته‌اید؟ بدیهی است که شما تنها نیستید و هر لحظه از شب و روز را که درنظر بگیرید تعداد زیادی از مردم در مسیر اداره و خانه و باشگاه و در خیابان و مترو و اماکن عمومی و خصوصی با حجم وسیعی از تبلیغات رو‌به‌رو می‌شوند که از بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر گرفته تا پیامک‌های ارسالی به خطوط تلفن همراه را شامل می‌شود. واقعیت این است که تبلیغات به همه جا رسوخ کرده است و ما نه تنها در رسانه‌ها و شبه رسانه‌ها بلکه حتی روی پیراهن افرادی که به عنوان رهگذر از کنارمان رد می‌شوند در معرض تبلیغ قرار می‌گیریم.

اما بیشتر مواقع زمانی‌که این تبلیغات نه جنبه عمومی که وقتی جنبه خصوصی پیدا می‌کنند و شخص ما را خطاب قرار می‌دهند حالت آزاردهنده‌ای پیدا می‌کنند. حتما برایتان پیش آمده که خودتان یا یکی از اطرافیانتان از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی هرروزه شاکی باشید. همه افرادی که مشترک یکی از خطوط تلفن همراه هستند از سرشماره‌های مختلف این پیامک‌ها را دریافت می‌کنند و حذف پیامک‌های تبلیغاتی آزاردهنده حداقل برای یک‌بار به ذهن اغلب افراد رسیده است. حالا موقعیتی را در نظر بگیرید که منتظر یک پیام مهم و خاص هستید و در لحظه‌ای که یک چشمتان به گوشی است و انتظار می‌کشید پیامکی تبلیغاتی با لحن صمیمی و خودمانی دریافت می‌کنید. احتمالا در آن لحظه به این موضوع فکر خواهید کرد که چطور برای همیشه از شر این پیامک‌ها راحت شوید. چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اید؟

یکی از راه‌هایی که هر فردی انجام می‌دهد انسداد سرشماره موردنظر است اما آیا واقعا اقدام موثری است؟ پاسخ این است که خیر. زیرا تجربه نشان داده است که همان تبلیغ با همان لحن خودمانی از طریق سرشماره دیگری وارد صندوق ورودی پیامک‌هایتان می‌شود. پس با این معضل چه کنیم؟ متاسفانه پاسخ درستی برای آن وجود ندارد. اما می‌شود راه‌هایی را برای کاهش این تبلیغات در پیش بگیریم که در این نوشته به آنها اشاره می‌کنیم.

تفاوت تبلیغات در رسانه‌ها و شبه رسانه‌ها

ابتدا باید توضیح دهیم که فرق بین رسانه‌ و شبه رسانه چیست؟رسانه‌ها در واقع همان رادیو، تلویزیون و مطبوعات هستند و به شبکه‌های اجتماعی شبه رسانه گفته می‌شود. با وجود اینکه همه آنها با طیف گسترده و وسیعی از مردم سر و کار دارند اما نکته‌ای که آنها را از هم متمایز می‌کند این است که در رسانه‌ها صحت محتواهای که منتشر می‌شوند بررسی می‌شود اما در شبه‌رسانه‌ها این مساله صدق نمی‌کند. توجه داشته باشید که حساب دروغ‌پردازی‌های استراتژیک رسانه‌ها جداست. به‌طور مثال در رسانه‌ها نمی‌شود در مورد خبر فوت شخص خاصی خبر جعلی منتشر کرد اما در شبه‌رسانه‌ها به دلیل عدم نظارت، این اتفاق به وفور رخ می‌دهد که اغلب با هدف جلب مخاطب است.

بر این اساس نوع تبلیغات آنها نیز متفاوت است . هرچند که رسانه‌ها خود به دو نوع عمومی و خصوصی تقسیم می‌شوند و به دلیل اینکه منابع بودجه‌های‌ آنها متفاوت است نوع تبلیغاتشان نیز می‌تواند متفاوت باشد. مثلا تلویزیون‌های دولتی چون از محل بودجه‌های عمومی تزریق می‌شوند باید نوع خاصی از تبلیغ را ارائه دهند.

انواع تبلیغ

واقعیتی که نمی‌شود آن را نادیده گرفت این است که ما چندان در پذیرش یا عدم پذیرش تبلیغ حق انتخاب نداریم برای همین شاید برایتان جالب باشد که بدانید شما جزء جامعه هدف کدام نوع از تبلیغات قرار دارید. شکی نیست که اغلب آنها هدفمند هستند و بر اساس همین موضوع به سرمایه‌گذاری می‌پردازند. تبلیغات بسته به نوع اهدافی که دنبال می‌کنند انواع مختلفی دارند که از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، هنری، اجتماعی، مذهبی و… قابل بررسی هستند.

نکته قابل توجه این است که بیشتر آنها در یک دسته‌بندی خاص قرار نمی‌گیرند. به‌طور مثال تبلیغاتی که همزمان اهداف سیاسی اجتماعی، سیاسی اقتصادی، سیاسی مذهبی را دنبال می‌کنند. و شاید بتوان گفت که ما بیشترین آزادی را در حذف پیام‌های اقتصادی داریم که در ادامه به آن می پردازیم.  

روش‌های کم کردن پیامک‌های تبلیغاتی

اگر چه برای حذف پیامک‌های تبلیغاتی راهکار موثری وجود ندارد اما اگر می‌خواهید تعداد آنها را کاهش دهید به نکات زیر توجه کنید.

اگر به دقت این پیامک‌ها را بررسی کنید متوجه خواهید شد که تعداد زیادی از آنها از جانب فروشگاه‌ها یا مکان‌های تجاری ارسال می‌شود که قبلا از آنجا خرید یا به آن مکان مراجعه کرده‌اید. پس یکی از این راه‌ها در جهت کاهش دریافت آنها این است که شماره تماس خود را در اختیار این مراکز قرار ندهیم. با این حال اغلب پیش می‌آید که متوجه می‌شویم بعضی از این تبلیغات مشخصا از واحد خاصی ارسال می‌شوند اما پیدا کردن منبع بعضی دیگر کمی دشوار است. در این صورت تنها راه، مسدود کردن سرشماره موردنظر و سرشماره‌های جایگزین مربوط به هرکدام از این پیامک‌ها است.

اما همه اپراتورها از جمله همراه اول و ایرانسل هم مدام اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کنند که در بسیاری از موارد آزاردهنده است که با راهکارهای ارائه شده می‌توان این پیامک‌ها را لغو کرد. البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که بعضی از این تبلیغات در راستای کار یا هدف شما هستند و با در نظر گرفتن این مساله نسبت به حذف پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم اقدام کنید.

در آخر با درنظر گرفتن این واقعیت که تبلیغات عامل تعیین کننده و اساسی در جهت رشد و توسعه کسب و کارها محسوب می‌شود می‌توان به جنبه اجتناب ناپذیر بودن آنها اشاره کرد.

خبر مرتبط: