درحالی‌که انتظار می‌رود گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و اپل از فناوری 5G در شبکه موبایل کشور پشتیبانی کنند، اما ظاهرا اینترنت 5G ایرانسل فعلا فقط با گوشی‌های هواوی و شیائومی سازگار است.

نمایشگاه تلکام هفته پیش در مکان دائمی نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد و در حاشیه این نمایشگاه، صحبتی با شرفی، مدیر دستگاه‌های کاربران ایرانسل داشتیم و چندین سوال درباره اینترنت نسل ۵ یا 5G و اینترنت فیبر نوری ایرانسل از وی پرسیدیم. در ابتدا وی به تعداد سایت‌های فعال 5G در کشور اشاره کرد. به گفته او اکنون ایرانسل حدود ۸۰۰ سایت فعال 5G دارد که از این میزان حدود ۲۰۰ سایت در شهر تهران است.

ایرانسل برای سال آینده میلادی برنامه دارد تا تعداد این سایت‌ها را به تعداد ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ سایت برساند. در این صورت شاهد پوشش بیشتر و بهتر اینترنت نسل ۵ در بین کاربران هستیم. اگر شما نیز دکل 5G در نزدیکی محل سکونت خود دارید، بدون تعویض سیم‌کارت و بدون پرداخت تعرفه اضافه می‌توانید از این اینترنت سریع استفاده کنید.

اما متاسفانه امکان استفاده از شبکه برای همه کاربران وجود ندارد. به گفته شرفی، اکنون کاربرانی که گوشی‌ آن‌ها از دو برند شیائومی و هواوی است، می‌توانند از اینترنت نسل ۵ استفاده کنند. این موضوع به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در سطح نرم افزار تلفن همراه است.

ایرانسل

از نظر سخت افزاری خیلی از دستگاه‌هایی که اکنون در بازار ایران هستند، از دریافت اینترنت 5G پشتیبانی می‌کنند. اما به گفته مدیر دستگاه‌های کاربران ایرانسل کاربران سامسونگ و آیفون به‌دلیل محدودیت نرم افزاری روی نرم افزار آن‌ها اکنون امکان دریافت اینترنت پرسرعت را ندارند. البته وی به احتمال رفع این محدودیت‌ها برای کاربران سامسونگی تا پایان سال نیز اشاره کرد. از این‌رو امیدواریم تا پایان سال این محدودیت‌ها از سمت سامسونگ برای کاربران ایرانی حل شود.

نکته قابل تامل درباره دستگاه‌های هواوی عدم پشتیبانی اکثر این دستگاه‌ها از شبکه نسل ۵ به دلیل تحریم‌های آمریکا است. البته گوشی‌های جدید هواوی از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند. از این‌رو تجربه شبکه 5G ایرانسل به روی گوشی‌های هواوی دور از ذهن نیست.

به گفته شریفی اینترنت 5G ایرانسل سرعتی حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه را به کاربران ارائه می‌دهد و ایرانسل در حال توسعه این شبکه نیز است.

سرعت اینترنت 5G ایرانسل

چرا سرعت اینترنت 5G در برخی دستگاه‌های متفاوت است؟

شرفی در پاسخ به این سوال که چرا طبق آزمایش‌ها تست سرعت درون دستگاه‌های مختلف متفاوت است، پاسخ داد که این موضوع می‌تواند به دلیل استفاده از سخت افزار مختلف درون گوشی‌های مختلف باشد. البته برند دستگاه هم با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا مهم است. همچنین باید به نسل شبکه Cat به کار رفته در دستگاه دقت کرد و این موضوع باعث تفاوت سرعت اینترنت 5G در گوشی‌ها می‌شود.

فیبر نوری ایرانسل

ماجرای اینترنت فیبر نوری ایرانسل

در گفت‌وگوی با شرفی، به موضوع اینترنت فیبر نوری نیز پرداختیم. چرا‌که ایرانسل نیز به‌عنوان یکی اپراتور‌های اصلی شرکت به این سمت رفته است. به گفته وی ایرانسل اکنون اینترنت فیبر نوری خود را در شهر‌های تهران، کرج، بابل و شهر صدرا شیراز ارائه می‌کند. البته ما در سایت ایرانسل در بخش معرفی سرویس فیبر نوری شهرها و مکان‌های دیگری مانند اراک و چهاردانگه و گلستان در شهر تهران را نیز مشاهده کردیم. اما ارائه سرویس با توجه به نیاز آماده‌سازی زیرساخت در برخی مناطق صورت می‌گیرد.

برای مثال در تهران، ایرانسل اکنون در ۳ منطقه اینترنت فیبر نوری خود را ارائه می‌دهد. منطقه‌های هروی، سعات آباد و حافظ، سه منطقه‌ای است که ایرانسل در آن فیبرنوری را به کاربران ارائه می‌کند. از این‌رو اگر در این مناطق زندگی می‌کنید، اینترنت فیبر نوری ایرانسل یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای شما است.

با توجه به توضیحات بالا، آیا تاکنون تجربه استفاده از اینترنت فیبر نوری یا اینترنت 5G ایرانسل را داشته‌اید؟ لطفا نظرات خود در این‌باره را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: