بااعلام رییس رگولاتوری، قیمت اینترنت ثابت هم قرار است بین ۱۰ تا ۳۴ درصد افزایش یابد و شایعات نشان می‌دهد قرار نیست مانند اینترنت همراه، مشمول افزایش بیشتری شود.

چند هفته قبل و در نمایشگاه تلکام مشخص شد که اپراتورهای شبکه همراه در نامه‌ای به ریاست جمهوری درخواست افزایش تعرفه اینترنت همراه تا ۱۰۰ درصد را داشتند. تنها چند روز پس از آن بود که ناگهان تمامی بسته‌های اینترنت همراه با افزایش قیمت ناگهانی مواجه شده و قیمت بسته‌ها افزایش یافت. اگرچه اعلام شده بود افزایش قیمت تا سقف ۳۴ درصد خواهد بود، اما در واقعیت با تغییر مدت زمان بسته‌ها، قانون را دور زده و قیمت بسته‌ها را بیش از ۳۴ درصد گران کردند و در برخی مواقع بیش از ۲ برابر شد. اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد اینترنت ثابت هم قرار است به‌زودی گران‌تر شود.

امیر لاجوردی، رئیس رگولاتوری کشور اعلام کرد اینترنت ثابت هم قرار است ۳۴ درصد افزایش یابد. در ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه دوم جلسه ۳۴۹ را ارائه کرد. براساس این مصوبه، قیمت اینترنت ثابت با سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه تا سقف ۳۳۵ هزار ریال بوده که این میزان برای سرعت‌های ۳ و ۴ مگابیت به ۴۶۹ و ۵۳۶ هزار ریال می‌رسد. تعرفه اینترنت پر‌مصرف ۸ مگابیت برثانیه هم تا سقف قیمت ۶۷۰ هزار ریال و سقف نرخ اینترنت سرویس VDSL از ۲.۶۸ به ۳.۲ میلیون ریال افزایش یافته است. همچنین سقف تعرفه هر یک گیگابایت اینترنت بین‌الملل در‌صورت فروش حجم اضافه تا حداکثر ۲۶.۸ میلیون ریال خواهد بود. براین اساس مشخص می‌شود که قیمت اینترنت ثابت بین ۱۰ تا ۳۴ درصد گران‌تر می‌شود.

تعرفه های اینترنت-افزایش قیمت
افزایش قیمت اینترنت ثابت

اگرچه اینترنت همراه در برخی موارد بیشتر از ۳۴ درصد افزایش قیمت داشت، به‌نظر نمی‌رسد شرکت‌های اینترنت ثابت بیشتر از میزان اعلام شده قیمت‌های اینترنت را افزایش دهند. درحقیقت ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که در آن مردم علاقه بیشتری به استفاده از اینترنت همراه دارند که نشان می‌دهد اینترنت ثابت کیفیت، سرعت و قیمت مناسبی ندارد. به‌همین دلیل باوجود اعلام افزایش قیمت ۳۴ درصدی برای اینترنت همراه، اپراتورها بسته‌های اینترنت را بیش از اعلام رسمی گران کردند تا مردم به استفاده از اینترنت ثابت روی آورند.

چند روز قبل هم نامه‌ای از شرکت آسیاتک منتشر شد که در آن تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت این شرکت منتشر شده بود. در این نامه، اینترنت‌ با سرعت ۲، ۳، ۴، ۸، ۱۶ و ۲۰ مگابیت بر ثانیه ۳۴ درصد، اینترنت ۳۰ مگابیت بر ثانیه ۱۶ درصد و اینترنت با سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه تنها ۷ درصد افزایش قیمت یافتند. جالب اینجاست که آسیاتک می‌توانست اینترنت ۵۰ مگابیت بر ثانیه را مطابق مصوبه حداقل تا ۱۰ درصد افزایش دهد.

پیش از افزایش قیمت اینترنت هم خبری منتشر شده بود که نشان می‌داد به‌دلیل استقبال کم از اینترنت فیبر نوری احتمال افزایش قیمت اینترنت همراه وجود دارد که در عمل هم این اتفاق افتاد، اما به‌صورت رسمی هر ۲ اینترنت ۳۴ درصد گران شده‌اند. بااین حال مشخص نیست که چرا این مسئله به‌صورت رسمی اعلام نشده و دولت نمی‌خواهد با مردم به‌صورت شفاف ارتباط برقرار کند.

اخبار مرتبط: