یکی از بحث‌های جذاب برای کاربران مقایسه سرعت اینترنت اپراتور‌ها است. از این رو ما در نمایشگاه تلکام به مقایسه سرعت اینترنت اپراتور‌ها پرداختیم.

نمایشگاه تلکام هفته پیش برگزار شد و مثل همیشه اپراتورهای موبایل با ارایه جدیدترین فناوری‌ها در این نمایشگاه حاضر شدند. یکی از جذابیت‌های این رویداد امکان بررسی سرعت دکل‌های موجود در نمایشگاه بود که یک تست سرعت را در حاشیه نمایشگاه تلکام ۱۴۰۲ برگزار کردیم و نتایج به‌دست آمده فوق‌العاده بود. چرا‌که برای اولین بار توانستیم سرعت 5G واقعی را در گوشی‌های خود تجربه کنیم. این تست سرعت یا مقایسه سرعت اینترنت بین ۴ اپراتور معروف کشور، یعنی همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل موبایل انجام شد.

البته گوشی‌هایی که با آن تست گرفته شد، یکسان نبودند. اما همگی از شبکه 5G پشتیبانی می‌کردند. طبق اطلاعات به دست آمده در بررسی‌ها و پرسش‌های ما از مسئولان ایرانسل، اکنون آنتن‌دهی 5G به دلیل محدودیت نرم افزاری روی همه گوشی‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، امکان پذیر نیست و نمی‌توان در گوشی‌های سامسونگ به دلیل محدودیت نرم‌افزاری، اینترنت نسل ۵ یا شبکه 5G را امتحان کرد. از این رو در تست خود سیم‌کارت رایتل را به دلیل عدم پشتیبانی از شبکه 5G روی گوشی S22 Ultra امتحان کردیم. در این تست دو گوشی دیگر نیز وجود داشت. با شیائومی ۱۳ تی پرو شبکه نسل ۵ همراه اول را آزمایش کردیم و با استفاده از POCO F5 شبکه شاتل موبایل و ایرانسل را آزمایش کردیم.

تست سرعت اینرنت

نتایج به‌دست آمده جالب بود. چرا‌که در صدر جدول، همراه اول با اختلاف زیادی قرار گرفت. البته نزدیک بودن ما به دکل 5G این شرکت نیز در نتیجه کسب شده بی‌تاثیر نیست.

در تست سرعت انجام شده، سیم کارت همراه اول توانست با پینگ ۱۳، سرعت دانلود ۸۴۰ و سرعت آپلود ۱۰۷ مگابیت بر ثانیه، در مقام اول بایستد. در مقام‌های بعدی نیز به ترتیب شاهد قرار‌گیری سه اپراتور شاتل موبایل، رایتل و ایرانسل نیز بودیم. دلیل سرعت پایین ایرانسل در این تست، دور بودن ما از دکل 5G این شرکت بود. البته ایرانسل با دکل نسل جدید خود نیز به نمایشگاه آمده بود. اما به دلیل سرعت خیلی بالا، امکان تست سرعت از این دکل برای کاربران عادی ممکن نبود.

در زیر به جدول مقایسه سرعت اینترنت این سه اپراتور می‌پردازیم.

ردیفنام اپراتورپینگ (برحسب میلی ثانیه)سرعت دانلود (برحسب مگابیت بر ثانیه)سرعت آپلود (برحسب مگابیت بر ثانیه)
۱همراه اول۱۳۸۴۰۱۰۷
۲شاتل موبایل۱۸۲۳۷۹۴
۳رایتل۳۹۱۶۲۴۰
۴ایرانسل۲۷۱۱۱۲۸

البته ما در تست‌ها توانستیم با اینترنت همراه اول تا سرعت دانلود حدود ۱۴۰۰ مگابیت را نیز ثبت کنیم که به‌دلیل بالا بودن سرعت، نرم‌افزار خطا داد. از این رو مجبور شدیم تا تست سرعت را مجدد انجام دهیم.

اکنون نوبت شما است. اگر قصد خرید سیم‌کارت داشته باشید، با توجه به قیمت‌های جدید اینترنت اپراتور‌ها و مقایسه سرعت اینترنت بالا، کدام اپراتور را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: