یک شرکت چینی قصد دارد با پرتاب 10 هزار ماهواره به مدار زمین به‌عنوان رقیب تازه نفس استارلینک اینترنت ماهواره‌ای چین را در سطحی گسترده عرضه کند.

با گذشت حدود 4 سال از عرضه اینترنت استارلینک در سطح جهان رقیبان زیادی برای این اینترنت پرسرعت ظهور کردند. چین هم پیش ازاین چندبار تلاش‌هایی را دراین زمینه انجام داده است. یکی از این تلاش‌ها مربوط به سال گذشته و برنامه‌ریزی برای پرتاب 300 ماهواره به فضا توسط شرکت علوم و هوافضای این کشور است. ماه قبل نیز یک شرکت چینی ماهواره اسمارت اسکای نت-1 را برای رقابت با استارلینک به عنوان یک گام جدی درجهت راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای چین به فضا پرتاب کرد که این 521مین پرتاب فضایی از گروه لانگ مارچ بود.

اما اکنون شرکت چینی با نام «شانگهای لانیجان هانگکویینک تکنولوژی» با پرتاب «خوشه ماهواره‌ای هانگهو-3» به‌عنوان سومین درخواست برای توسعه ابرخوشه ماهواره‌ای به فضا پرتاب خواهد شد. اما هنوز اطلاعات مشخصی برای زمان‌بندی ارسال 10 هزار ماهواره به مدار زمین اعلام نشده است.

اینترنت چین

شرکت مذکور ماه گذشته درخواست خود را در اتحادیه بین‌المللی مخابرات برای راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای به ثبت رساند و قرار است ابزارها را با 160 هواپیمای پیشرفته در فضا جایگذاری کند. این شرکت در شانگهای به فعالیت در زمینه توسعه فناوری پیشرانه Hall مشغول است و قصد راه‌اندازی خط تولید ماهواره را با هدف دست یافتن به اینترنت ماهواره‌ای چین و راه‌اندازی صورت فلکی چینی دارد.

گفتنی است که اینترنت پرسرعت استارلینک توسط شرکت اسپیس ایکس تامین می‌شود که درحال حاضر حدود 6000 هزار ماهواره به فضا پرتاب کرده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس با افکار بلندپروازانه‌اش قصد دارد تعداد ماهواره‌های صورت فلکی شرکتش را به 42000 عدد در آینده نزدیک برساند. ذکر این نکته ضروری است که عمر هر ماهواره حدودا 5 سال است و به‌طور طبیعی شرکت ماسک برای استمرار فعالیتش نیاز به تعویض و جایگزینی ماهواره‌ها دارد.

احبار مرتبط: