پارازیت‌ روسیه روی استارلینک باعث ایجاد تغییرات تاکتیکی در جنگ بین این کشور و اوکراین شده که شک و تردیدها به ایلان ماسک را تقویت می‌کند.

ظاهرا روسیه توانسته راه ایجاد پارازیت در اینترنت استارلینک را پیدا کند و از این روش در جنگ با اوکراین بهره برده است. هرچند که هنوز مشخص نیست مهندسان روسی چطور توانستند این روش را پیاده کنند اما روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرد که روسیه با این کار توانسته است قدرت اوکراین را در جمع‌آوری و تبادل اطلاعات بین نیروها و طرح‌ریزی و انجام عملیات هواپیماهای بدون سرنشین موسوم به پهپاد تضعیف کند.

برطبق گزارش نیویورک‌تایمز عملیات خرابکارانه روس‌ها یک تهدید جدی برای کی‌اف به‌شمار می‌آید و دولت اوکراین را دچار پسروی و چالش بزرگی کرده است. همچنین این روزنامه اعلام کرده که سربازان این کشور به خبرنگاران آن‌ها گفته‌اند به‌دلیل افت سرعت اینترنت به‌ناچار از پیام‌های متنی برای اطلاع رسانی حملات روس‌ها استفاده می‌کنند. همچنین این منبع ذکر کرده که پارازیت‌ روسیه روی استارلینک در خط مقدم شمالی مکررا اتفاق می‌افتد و باعث پیشرفت سربازان روسی در این جبهه نبرد شده است. با این حال اگر اوکراین نتواند به‌سرعت با جایگزینی اینترنت پرسرعت دیگر به این مساله فائق آيد درنهایت به تنگنا خواهد رسید.

STARLINK

ناگفته نماند که دولت روسیه از زمان آغاز تجاوز به خاک کشور اوکراین و شروع درگیری‌ها در تلاش بود تا با مختل کردن ارتباطات این کشور به اهداف خود دست پیدا کند. طبق گفته مقامات اوکراینی پارازیت‌ روسیه روی استارلینک با استفاده از فناوری جدید و پیشرفته رخ می‌دهد. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که ایلان ماسک به‌دلیل نزدیکی با روسیه مواضع جانب‌دارانه‌ای را به نفع این کشور اتخاذ کرده به‌طوری که نظرات منتشر شده‌اش در شبکه ایکس باعث شده تا کارشناسان احتمال دخالت روسیه در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری آمریکا را مطرح کنند. بااین حال همچنان مقامات کشور اوکراین در طول جنگ دوساله از ایلان ماسک برای دسترسی به استارلینک در زمان حملات نظامی و پهپادی روسیه درخواست کرده‌اند که ماسک آن را رد کرده است.

اخبار مرتبط: اینترنت استارلینک در برخی مناطق قطع می‌شود