شرکت اسپیس اکس سرویس اینترنت استارلینک افرادی را که در خارج از اروپا و آمریکا به آن دسترسی دارند با ارسال یک ایمیل قطع می‌کند.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که از سال 2020 به‌طور رسمی برای کاربرانی که در اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند راه‌اندازی شد و در دسترس آنان قرار گرفت، طی سال بعد در بخش‌های دیگری از دنیا هم فعال شد. اما در این بین کاربرانی در مناطق غیررسمی و خارج از لیست توانستند به این سرویس دسترسی پیدا کنند که اخیرا در طی یک اعلام در قالب ایمیل به این کاربران، قرار است که سرویس موردنظر از دسترشان خاج شود.

در محتوای ایمیل‌های فرستاده شده علت قطع اینترنت استارلینک، به این دلیل عنوان شد که سرویس، از سمت شبکه‌های محلی تایید نشده است و استفاده از آن غیرمجاز محسوب می‌شود. از موارد دیگری که در ایمیل ارسالی به آن اشاره شد، استفاده از سرویس رومینگ این اینترنت است و قرار است که کاربران غیرمجاز تنها تا تاریخ 30 آوریل(11 اردیبهشت) به اینترنت ماهواره‌ای دسترسی داشته و بعد از آن طبق قوانین اسپیس اکس و قوانین محلی، اتصال این کاربران قطع خواهد شد.

قطع starlink internet

با آنکه این سرویس در بخش‌هایی از آفریقای جنوبی از جمله موزامبیک و زامبیا به‌طور رسمی فعال شده اما دولت زیمباوه در همسایگی این دو کشور از ایلان ماسک خواسته تا طی شدن فرآیند گرفتن تاییدیه‌های موردنیاز، از ارائه سرویس به تمام کاربران در این کشور خودداری کرده و دسترسی‌شان را به این اینترنت قطع کند.

گفتنی است که فرآیند ساز و کار اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به این شکل است که کاربران به‌طور مستقیم از طریق گوشی‌شان نمی‌توانند به آن متصل شوند، بلکه با نصب پایانه‌هایی در مکان‌های آزاد می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. این پایانه‌ها مجهز به آنتن‌های فازی هستند که باید در مکان‌های آزاد کار گذاشته شوند و نباید هیچ مانعی بین آن‌ها و آسمان قرار بگیرد. همچنین پایانه‌های استارلینک برای دریافت بهترین سیگنال و اتصال بهینه به ماهواره‌ها در آسمان، قابلیت چرخش دارند.

اخبار مرتبط: