یک تیم تحقیقاتی در انگلیس اعلام کرد تشخیص پارکینسون توسط اپل واچ‌ها امکان‌پذیر شد.

تشخیص بیماری‌ها قبل از ظهور علائم اولیه از اهداف سازمان بهداشت جهانی است که برای رسیدن به آن متخصصان همواره درحال تلاش و آزمایش راه‌حل‌های گوناگون هستند. اگر فردی بداند در آینده‌ای دور یا نزدیک به بیماری‌ خاصی مبتلا می‌شود؛ این احتمال وجود دارد که از نظر روحی و جسمانی برای مقابله با آن آماده شود یا با مشورت پزشک شروع به مصرف دارو کند.

به‌نقل از بی‌بی‌سی، محققان به‌تازگی دریافتند که ساعت‌های هوشمند اپل می‌توانند برخی بیماری‌های خطرناک را تا هفت سال قبل از ظهور علائم اولیه تشخیص دهند. یاد‌آور می‌شویم که کمپانی اپل همواره تلاش می‌کند تا قابلیت‌هایی را عرضه کند که درجهت بهبود سلامت کاربران مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال، چندی پیش خبری مبنی‌بر ساخت نسل جدید ایرپاد‌ها شنیده شد که می‌تواند جایگزین سمعک باشد؛ این محصول درحال‌حاضر به‌تایید سازمان غذا و دارو آمریکا «FDA» رسیده است.

بیماری پارکینسون به‌آرامی به مغز آسیب می‌رساند و باعث لرزش‌های غیر ارادی، اسپاسم عضلانی و انعطاف‌ناپذیری بدن می‌شود. این بیماری به‌مرور خود را نشان می‌دهد که در زمان تشخیص آسیب‌های فراوانی به سلول‌های مغزی وارد کرده است. اگر به‌یاد داشته باشید افراد مشهوری مانند محمدعلی کلی، مایکل جی فاکس، لیندا رونشتات و آلن آلدا به پارکینسون مبتلا شدند که ابتدا با لرزش دستان و سپس به از کار افتادن اندام‌های حرکتی منجر شد.

تیم تحقیقاتی پارکینسون بریتانیا در دانشگاه کاردیف با استفاده از هوش مصنوعی توانست داده‌های بیش از صد هزار اپل واچ را تجزیه‌و‌تحلیل کند. فرآیند تحقیقاتی با ردیابی سرعت حرکتی افراد در طول هفته بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میسر شد که در نتیجه محققان دریافتند که با اپل واچ‌ها می‌توان به پیش‌گیری ابتلا به بیماری‌های خاص نظیر پارکینسون کمک کرد.

اپل واچ

دکتر سینتیا ساندور، رهبر تیم تحقیقاتی این مطالعه گفت از آنجایی که حدود ۳۰ درصد از افراد در بریتانیا از اپل واچ‌ها استفاده می‌کنند این دستگاه می‌تواند به تشخیص و درمان زودهنگام پارکینسون به پزشکان کمک کند. علاوه‌بر این، دکتر ساندور به نتایج تحقیقاتی اشاره‌های بیشتری کرد و اظهار داشت که جمع‌آوری داده‌های یک هفته‌ای کاربران می‌تواند وضعیت سلامتی و جسمانی فرد را تا ۷ سال آینده به ما نشان دهد.

خبرگزاری بی‌بی‌سی در مصاحبه‌ای با دکتر کاترین پیل نوشت: نه‌تنها تشخیص پارکینسون توسط اپل واچ‌ها ممکن می‌شود، بلکه می‌تواند بگوید که ناتوانی‌های حرکتی از این بیماری نشات می‌گیرد یا فقط یک ضعف جسمانی معمولی است که در افراد مسن عادی به‌نظر می‌آید.

افزون‌بر این، دکتر پیل اظهار کرد فناوری در دسترس عموم قرار دارد که می‌تواند به سادگی هشدارهای اولیه را در مورد برخی بیماری‌های خاص به کاربران بدهد؛ اما استفاده از فناوری روز منوط به انتخاب شخصی می‌شود و کسی نمی‌تواند فرد دیگری را مجبور به استفاده از ابزارهای هوشمند کند. من درنهایت امیدوارم به‌کمک کمپانی‌های بزرگ مانند اپل بتوانیم به تشخیص و درمان پارکینسون بپردازیم.

براساس نتایج به‌دست آمده، به‌کارگیری سنسورهای حرکتی در ساعت‌های هوشمند می‌توانند برای مبارزه و پیشگیری از ابتلا به پارکینسون مفید واقع شوند. در‌حال‌حاضر، کمپانی اپل قصد دارد قابلیتی به ساعت‌های هوشمند اضافه کند که ریتم نامنظم و غیرطبیعی قلب را به کاربران هشدار می‌دهد تا از لخته شدن یا سکته ناگهانی جلوگیری کند.

در پایان، امیدواریم که گجت‌های پوشیدنی برای کمک به کاربران به قابلیت‌های متعددی مجهز شوند. مطالعه‌های پزشکی نشان می‌دهند که این ابزارهای هوشمند اگر سنسور‌های داخلی مانند شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و مغناطیس‌سنج دارا باشند امکان نظارت پیوسته و طولانی‌مدت بر الگوهای حرکتی و فیزیولوژیکی را فراهم می‌کنند که در عصب‌شناسی بالینی برای تشخیص بیماری‌ها به‌کار گرفته می‌شود.

اخبار مرتبط: اپل ویژگی‌های نوآورانه‌ای را برای توان‌بخشی افراد معلول ارائه می‌کند