مدیرعامل کمپانی اپل، تیم کوک، می‌گوید عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو با محبوبیت منحصر‌به‌فردش توانست مورد توجه نیمی از غول‌های آمریکایی حاضر در فهرست Fortune 100 قرار بگیرد.

این خبر نشان‌دهنده‌ی موفقیت چشمگیر ویژن پرو در بازار B2B تجارت به تجارت است و گامی مهم در جهت تثبیت جایگاه اپل به عنوان پیشرو در زمینه‌ی واقعیت افزوده به شمار می‌رود. کاربردهای مختلف ویژن پرو در زمینه‌های طراحی، مهندسی، آموزش و همکاری از جمله عواملی هستند که به محبوبیت این عینک هوشمند در میان شرکت‌ها کمک کرده‌اند. علاوه بر این، قیمت مناسب ویژن پرو در مقایسه با سایر عینک‌های واقعیت افزوده موجود در بازار، آن را به گزینه‌ای جذاب برای شرکت‌ها تبدیل کرده است.

با‌توجه‌به این استقبال گسترده، انتظار می‌رود که تقاضا برای ویژن پرو در آینده افزایش یابد و این محصول سهم قابل توجهی از بازار عینک‌های واقعیت ترکیبی را به خود اختصاص دهد. علیرغم اینکه تخمین‌های به‌روزرسانی‌شده‌ میزان فروش عینک واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو در بازار مصرف‌کننده، به 400,000 تا 450,000 دستگاه برای سال 2024 کاهش یافته و شاید نتواند در این بخش بدرخشد، اما این محصول با قیمت 3499 دلار، در بخش سازمانی به موفقیتی چشمگیر دست یافته است. شرکت‌ها به شدت تحت تأثیر امکانات و قابلیت‌های این دستگاه قرار گرفته‌اند.

Tim Cook، مدیرعامل اپل، در گزارش درآمد سه ماهه دوم 2024 اعلام کرد که نیمی از شرکت‌های حاضر در فهرست Fortune 100، عینک هوشمند ویژن پرو را خریداری کرده‌اند و این محصول توانسته است کاربردهای گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلف به اثبات برساند. با وجود موفقیت ویژن پرو در بخش سازمانی، آمار دقیقی از تعداد واحدهای فروخته شده‌ی آن ارائه نشده است. این موضوع نشان می‌دهد که برای دستیابی به موفقیت چشمگیر در بازار انبوه، این محصول باید در سایر شرکت‌ها نیز عرضه شود.

موفقیت ویژن پرو درمقایسه‌با رقبا

با وجود انتقاداتی که عینک واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو را تنها یک ابزار توسعه‌یافته‌ تجملاتی معرفی می‌کنند، این محصول همچنان در میان شرکت‌ها به محبوبیت دست یافته است. لوکا مائستری، مدیر ارشد مالی اپل، در تازه‌ترین گزارش درآمدی این شرکت، به برخی از کاربردهای ویژن پرو در بخش سازمانی اشاره کرد، از جمله طراحی موتور هواپیما در خطوط هوایی KLM. براساس گزارش‌های AppleInsider، این عینک هوشمند در شرکت‌هایی مانند پورشه برای طراحی خودرو و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای Lowe’s برای طراحی آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفته می‌شود برندهایی همچون گوچی نیز از ویژن پرو بهره می‌برند، اما ماهیت کاربری آن در این شرکت مشخص نشده است.

موفقیت ویژن پرو در بخش سازمانی، با وجود تلاش‌های مکرر و ناموفق هولولنز ، هدست واقعیت افزوده (AR) که توسط شرکت مایکروسافت توسعه و تولید شده است دستاورد قابل توجهی به شمار می‌رود. بااین‌حال، به نظر می‌رسد این گجت پوشیدنی برای همگان جذابیت ندارد. پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از فروش 800,000 واحد در سال جاری بود، اما این رقم تنها پس از چند هفته به تقریباً نصف آن کاهش یافته است. در حالی که نفوذ در بازار سازمانی فرصت مناسبی برای اپل است، اما این شرکت به دنبال افزایش فروش است و به همین دلیل احتمالاً عرضه ویژن پرو در بازارهای خارج از ایالات متحده را نیز در نظر دارد.

در حالی که پیش‌تر تیم کوک از عرضه‌ی اپل ویژن پرو در چین تا پایان سال جاری(2024) خبر داده بود، حالا گزارش‌های جدید حاکی از ورود احتمالی گجت پوشیدنی ۳۴۹۹ دلاری به بازار ژاپن نیز هستند. غول فناوری اپل همچنان به تولید محصولات واقعیت افزوده متعهد است، اما برای عرضه‌ی مدل‌های بهتر و احتمالا ارزان‌تر، نیازمند افزایش نرخ پذیرش این فناوری در بازار است. گفته می‌شود نسخه‌ کم‌هزینه‌تر ویژن پرو برای عرضه در سال ۲۰۲۵ در حال توسعه است و به دنبال آن، نسل بعدی ویژن پرو نیز می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود.

اخبار مرتبط: