گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد تراشه اختصاصی وای فای را در سال 2025 میلادی برای تولید گوشی‌های هوشمند آیفون و تبلت‌های آیپد معرفی کند، اما برخی منابع صنعتی می‌گویند به‌دلیل مشکلات فنی ساخت این تراشه ممکن نیست.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی اپل قصد دارد برای کاهش وابستگی‌ها به مجموعه‌های کره‌ای و چینی، روی به‌تولید قطعات سخت‌افزاری با دانش داخلی بیاورد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایشگر micro-LED، باتری، تراشه مودم 5G و تراشه وای فای اشاره کرد. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل تمرکز ویژ‌ه‌ای روی توسعه Wi-Fi دارد و در تلاش است برای سال ۲۰۲۵ میلادی وابستگی‌هایش را به کمپانی Broadcom کاهش دهد، اما چالش‌های بسیار زیادی در مسیر اپل وجود خواهد داشت، چراکه طراحی و توسعه تراشه وای فای پیچیدگی‌های خاصی دارد که احتمالا غول فناوری کوپرتینو به‌سادگی توان تولید آن را نخواهد داشت؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

براساس آخرین گزارش‌ها، اپل برای توسعه تراشه مودم 5G و وای فای به کمپانی‌های Qualcomm و Broadcom وابسته است، اما قصد دارد به‌زودی با ساخت نسل جدیدی از تراشه‌ها برای گوشی‌های هوشمند آیفون و تبلت‌های آیپد برای سال‌های پیش‌رو تمام وابستگی‌ها را به‌پایان برساند و به‌بزرگ‌ترین مجموعه فناوری تبدیل شود؛ هم‌اکنون، اپل با 3 تریلیون دلار سرمایه با ارزش‌ترین کمپانی دنیا محسوب می‌شود که می‌تواند تیم‌های تخصصی مختلفی را برای پیش‌برد اهدافش به‌خدمت بگیرد؛ برهمین‌اساس، به‌نظر می‌رسد Broadcom اولین همکار اپل خواهد بود که از جدایی ضررهای مالی سنگینی را تجربه خواهد کرد.

اپل اولین تراشه Wi-Fi را معرفی میکند

وب‌سایت خبری DigiTimes گزارش کرد اپل سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی برای توسعه تراشه‌های 5G و وای فای اختصاصی می‌کند، اما مبالغ دقیقی ذکر نشده است. برخی کارشناسان و متخصصان براین‌باورند اپل توانایی تولید چنین قطعات سخت‌افزاری را بدون کمک کمپانی‌ها بزرگ مانند کوالکام ندارد، زیرا تیم متخصص این حوزه در مجموعه اپل وجود ندارد. همچنین، برای گزارش‌ها نشان می‌دهد غول کوپرتینو این پروژه عظیم را رها کرده، اما مدیرعامل این شرکت اظهار کرد با تمام توان به ساخت منابع اختصاصی برای کاهش هزینه‌ها ادامه می‌دهد؛ بنابراین، ما هنوز نمی‌دانیم اپل درچه مرحله‌ای از ساخت تراشه مودم 5G یا وای فای قرار دارد.

علاوه‌براین، کمپانی‌های Qualcomm و Broadcom موفقیت‌های بزرگی در زمینه تراشه‌های مودم 5G و وای فای داشته‌اند؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، پتنت‌های مختلفی دراین‌زمینه به‌ثبت رسیده که می‌تواند اپل را وارد چالش‌های بزرگی مانند ساعت هوشمند اپل‌واچ اولترا نسل دوم و اپل‌واچ سری ۹ کند. براین‌اساس، به‌نظر می‌رسد تراشه وای فای اختصاصی اپل در سال 2025 معرفی نشود، اما اگر فرضیه‌ها درست باشد، قطعا کمپانی Broadcom با ضررهای مالی جبران‌ناپذیری دست‌وپنجه نرم خواهد کرد. تحلیلگر چینی محصولات اپل می‌گوید جدایی و خودکفایی برای غول فناوری کوپرتینو آسان نخواهد بود و سال‌های بیشتری زمان لازم دارد.

البته باشد اشاره کنیم، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند علی‌رغم موفقیت‌های اپل برای تولید تراشه مودم 5G در سال 2026 یا 2027 میلادی کمپانی کوالکام به‌عنوان تامین‌کننده باقی می‌ماند تا بتواند تراشه مودم را برای نسخه‌های پایه توسعه دهد؛ بدین‌معناکه تا چندین‌سال تراشه‌های اختصاصی با فناوری فوق‌پیشرفته تنها در نسخه‌های پرو یافت خواهد شد. بااین‌حال، اگر همکاری اپل و کوالکام قطع شود این تراشه‌ساز بزرگ به سرنوشت Broadcom دچار خواهد شد، چراکه سازندگان گوشی‌های هوشمند قصد روی آوردن به تراشه‌های اختصاصی دارند که می‌تواند آینده کوالکام یا مدیاتک در تایوان را خطر جدی روبه‌رو کند.

اخبار مرتبط: