گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی اپل و مدیاتک قرار است با یک‌دیگر از سال ۲۰۲۵ میلادی برای تجهیز دستگاه‌های Apple TV به تراشه وای فای همکاری کنند، اما هنوز سفارش تراشه‌ها برای تجهیز تبلت‌های بزرگ آیپد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

براساس گزارشی از وب‌سایت خبری Economic News Daily، به‌نظر می‌رسد مدیاتک سفارش تراشه‌های وای فای نسل هفتم از یک برند آمریکایی بسیار بزرگ و پیشگام در صعنت گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های هوشمند دریافت کرده که می‌تواند انحصارطلبی کمپانی Broadcom را در باخطر بزرگی مواجه کند. باتوجه‌به تسلط کامل اپل در بازار تبلت‌ها، به‌نظر می‌رسد این نشریه خبری اشاره به غول فناوری کوپرتینو دارد، اما یک تحلیلگر دیگر می‌گوید کمپانی تایوانی مدیاتک هیچ سفارشی از اپل برای تولید تراشه وای‌فای دریافت نکرده است. با‌این‌حال، به نظر می‌رسد اپل و مدیاتک همکاری جدیدی را در سال ۲۰۲۵ آغاز می‌کنند، اما در ابتدای راه با دستگاهی ساده‌تر شرایط را می‌سنجند.

تحلیلگر سرشناس چینی، مینگ‌-چی کو، با انتشار مقاله‌ای در وب‌لاگ The Medium و صفحه شخصی توییتر، شایعات اخیر درباره همکاری اپل و مدیاتک برای سفارش تراشه‌های وای فای نسل هفتم برای تبلت‌های آیپد به‌طورکامل رد کرد و گفت از زمان قرارداد همکاری کمپانی اپل و برادکام مدت زیادی باقی‌مانده که غول کوپرتینویی یک‌طرفه نمی‌تواند از آن خارج شود. باوجوداین، کو اشاره کرد مدیاتک می‌تواند سفارش تراشه وای فای برخی دستگاه‌های ساده‌تر و کم‌فروش‌تر را مانند Apple TV در دست بگیرد. همچنین، این تحلیلگر خاطرنشان کرد ارسال محموله‌ تراشه‌های وای‌فای برای اپل از اوایل سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ میلادی صورت می‌گیرد.

توییت های مینگ چی کو درباره اپل و مدیاتک

علاوه‌براین، کمپانی تایوانی مدیاتک تراشه مودم 5G را نیز تولید می‌کند که یکی از موارد موردنیاز اپل برای ساخت گوشی‌های هوشمند آیفون و تبلت‌های آیپد محسوب می‌شود. چندی پیش، غول کوپرتینویی برای بهره‌مندی از این‌نوع تراشه با سازنده مشهور آمریکایی یعنی Qualcomm همکاری جدیدی را آغاز کرد تا بتواند دوباره به‌مدت سه‌‌ سال از چنین تراشه‌های پیشرفته‌ای برخوردار شود. تعدادی از منابع خبری می‌گویند، اپل انحصار سفارش از Broadcom و کوالکام را حفظ می‌کند و برای خرید تراشه مودم 5G با مدیاتک وارد مذاکره نمی‌شود، چراکه عملکرد دستگاه‌های آیفون یا آیپد با پیشرفت نکردن این تراشه‌ها به‌خطر نمی‌افتد.

ازسوی‌دیگر، همکاری مدیاتک و اپل برای پشتیبانی از دستگاه‌های جانبی مانند Apple TV با وای فای نسل هفتم می‌تواند نتایج مثبتی را برای این سازنده تایوانی به‌ارمغان بیاورد؛ البته اگر ثابت کند که یک زنجیره تامین بسیار قابل‌اعتماد است و می‌تواند سفارش دستگاه‌های پیشرفته و پرچمدار آیفون، آیپد و مک‌بوک را پشتیبانی کند. بااین‌حال، رسیدن به چنین مقامی برای مدیاتک نیاز به مدت‌زمان بیشتری دارد، چراکه اپل باید عملکرد و سرعت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. همچنین، برخی گزارش‌های گذشته نشان می‌دهد اپل روی توسعه مودم 5G اختصاصی کار می‌کند که دراین‌صورت تا سال ۲۰۲۶ نیازی به مدیاتک یا کوالکام ندارد.

اخبار مرتبط: