تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد برای سری آيفون ۱۷ پرو از تراشه وای فای نسل ۷ استفاده کند که سرعت دانلود و پایداری بیشتر درمقایسه‌با نسل‌های فعلی دارد و می‌تواند وابستگی این کمپانی بزرگ آمریکایی را به Broadcom کاهش دهد.

طی هفته‌های گذشته، اخبار و شایعات زیادی درباره توسعه مودم 5G درباره اپل به‌گوش رسید که نشان می‌داد این کمپانی بزرگ قصد دارد وابستگی‌هایش را به کوالکام کاهش دهد. همچنین، هدف اصلی اپل برای سال‌های پیش‌رو توسعه نمایشگر micro-LED است که به‌صورت تدریجی وارد اکوسیستم اپل می‌شود و می‌تواند رزولوشن فوق‌العاده چشمگیری را برای کاربران ارائه کند. پس‌ازاین‌ شایعات، اکنون، گزارش‌های تازه‌تر بیان می‌کند غول فناوری ساکن کوپرتینو به توسعه تراشه وای فای نسل ۷ فکر می‌کند که احتمالا با سری آيفون ۱۷ پرو معرفی خواهد شد.

تحلیلگر موسسه پژوهشی Haitong International Securities مستقر در هنگ‌کنگ، جف پو، اشاره کرد اپل قصد دارد تراشه وای فای نسل ۷ را برای گوشی‌های سری آيفون ۱۷ توسعه دهد که سرعت دانلود بالاتر و پایداری بیشتری درمقایسه‌با وای‌فای ۶ و وای‌فای 6E دارد. درحال‌حاضر، کمپانی Broadcom مسئولیت تامین تراشه بلوتوث و وای‌فای را برای آیفون‌ها به‌عهده دارد، اما غول کوپرتینو می‌خواهد این انحصار را در سال ۲۰۲۵ میلادی پایان دهد و به‌صورت شخصی با استفاده از دانش داخلی مهندسان ارشدش اقدام به تامین این تراشه‌ها کند.

تراشه Wi-Fi 7

باتوجه‌به سیاست‌های اپل، تراشه اختصاصی وای فای نسل ۷ برای سری آيفون ۱۷ پرو عرضه می‌شود، اما برای نسل بعد یعنی سری آيفون ۱۸ برای تمامی نسخه‌ها دردسترس قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده پایان همکاری اپل با Broadcom خواهد بود. البته باید خاطرنشان کنیم، اپل چندین‌بار تصمیم به‌قطع همکاری با برادکام گرفته، اما ازآنجایی‌که توسعه پروژه‌های مودم و وای‌فای پیشرفتی نداشته به‌طورقطع نمی‌تواند این همکاری به‌پایان برساند. خبرنگار نشریه بلومبرگ، مارک گورمن، می‌گوید فعلا چارچوب زمانی دقیقی برای معرفی این تراشه وجود ندارد و اپل احتمالا تا دو یا سه سال آینده به سفارش از کمپانی‌های بزرگ Qualcomm و Broadcom ادامه می‌دهد.

علاوه‌براین، گورمن و مینگ-چی کو اظهار کردند توسعه تراشه وای فای نسل ۷ برای سری آيفون ۱۷ به‌عنوان بخشی از کاهش وابستگی‌ها به Broadcom خواهد بود که تقریبا طی یک سال پس‌از عرضه اتفاق می‌افتد. تحلیلگر چینی می‌گوید غول کوپرتینو روند مناسبی را برای توسعه تراشه‌ها طی نمی‌کند و احتمالا برای مدت‌کوتاهی متوقف می‌شود تا تعدادی مهندس با دانش بالاتر برای ادامه پروژه با قدرت‌ بیشتر استخدام شوند. برای درک بهتر باید یادآور شویم، وای‌فای نسل هفتم پایداری مناسبی برای انتقال داده و دانلود محتوا دارد.

iphone 17 pro

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، روند توسعه تراشه‌های داخلی برای اپل گامی بسیار مثبت بود که با دستگاه‌های مک شروع شد و این غول فناوری تلاش کرد اکتفا به پردازنده‌های اینتل را کاهش دهد؛ در نهایت با معرفی سری M1 این فرآیند ممکن شود و اپل توانست تراشه‌های یکپارچه‌ای را معرفی کند که از قابلیت‌های پردازشی و گرافیکی منحصربه‌فردی برخوردار بودند. اکنون، با پیروی از همان استراتژی، طی سال‌های آینده شاهد معرفی نمایشگر، باتری، سنسور دوربین و تراشه‌های مودم 5G به‌همراه وای‌فای خواهیم بود.

توجه داشته باشید تراشه Wi-Fi 7 یک روتر اختصاصی برای ارسال و دریافت داده‌ها با بالاترین سرعت محسوب می‌شود که با دانش داخلی در آیفون ۱۷ پرو و آيفون ۱۷ پرو مکس به‌صورت همزمان عرضه می‌شود که از باندهای ۶ گیگاهرتزی برای سرعت بیشتر و پایداری مناسب برای اتصال بهره می‌برد. همچنین، وای فای نسل هفتم تقریبا چهار برابر درمقایسه‌با Wi-Fi 6E سرعت بیشتری دارد و قطعا تجربه کاربری را به‌صورت ویژه‌ای بهبود می‌بخشد. کمپانی اپل می‌تواند برای ساخت سری آیفون ۱۶ پرو از وای‌فای نسل هفت برخوردار شود، اما این تراشه توسط Broadcom توسعه می‌یابد که ارتباطی با اپل ندارد.

اخبار مرتبط: