یک منبع آگاه خبری گزارش کرد پسوند «Pro» عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو در نسخه سیستم‌عامل iOS Beta حذف شد که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی‌ها برای رونمایی از نسخه استاندارد عینک هوشمند اپل است.

اوایل هفته‌جاری اپل در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو در تاریخ دوم فوریه مصادف‌با 13 بهمن‌ماه در بازار ایالات متحده آمریکا عرضه می‌شود، اما مرحله پیش‌فروش ازطریق وب‌سایت اپل از 19 ژانویه آغاز می‌شود و کاربرانی که مشتاق خرید آن هستند می‌تواند با پرداخت 3499 دلار و تعیین وقت ملاقات برای آموزش‌های لازم از مزایای ویژه این گجت پوشیدنی برخوردار شوند. باوجود نزدیک بودن به روز موعود، یک منبع آگاه خبری گزارش داد این کمپانی بزرگ آمریکایی پسوند «Pro» را از نام ویژن پرو در کدهای بتا iOS 17 کرده‌ است؛ این‌موضوع شایعات درباره توسعه نسخه استاندارد یا پایه را افزایش می‌دهد.

اواخر روز گذشته، مینگ-چی کو با انتشار یک مقاله در وبلاگ The Medium اظهار کرد اپل باید به‌سرعت مراحل فروش را آغاز کند تا در زمان اوج هیجان کاربران از ورود این گجت لوکس 3499 دلاری نهایت استفاده را بکند؛ به‌عبارتی‌دیگر، مینگ-چی می‌گوید اپل از هیجانات بازار استفاده بکند تا بتواند این محصول به کاربران بشناساند تا در آینده تبدیل به دستگاهی عادی برای کاربران شود. همچنین، عرضه در سال 2024 تنها به 500/000 واحد محدود است که باعث کمبود شدید در نمایندگی‌های اپل‌استور در بازار جهانی می‌شود. بااین‌حال، منابع خبری می‌گویند احتمالا اپل با حذف پسوند «Pro» در کدهای بتا iOS 17.3 روی توسعه نسخه پایه عینک ویژن پرو کار می‌کند؛ با حذف پسوند یادشده تنها کلمه ویژن «Vision» باقی می‌ماند که به‌نظر می‌رسد نام مدل استاندارد باشد.

اپل ویژن

وب‌سایت خبری 9to5Mac گزارش کرد آخرین کدهای بتا iOS 17 اپل هنگام ذکر نام عینک هوشمند واقعیت ترکیبی ویژن پرو پسوند «Pro» را ندارد؛ درگذشته، تمام کدها نام اپل ویژن پرو را ذکر می‌کردند، اما اکنون تنها اپل ویژن وجود دارد که باعث افزایش شایعات درخصوص روند توسعه نسخه پایه است؛ باوجوداین، تولید چنین محصولی به سال ۲۰۲۵ به بعد موکول خواهد، چراکه اپل باید تمرکزش را روی عرضه نسخه اصلی بگذارد تا بتواند در فروش اولین عینک واقعیت ترکیبی پیروز شود. درحال‌حاضر، چندین سازنده برتر قصد ارائه عینکی مشابه با قیمتی ارزان‌تر را دارند که کار را برای غول کوپرتینو کالیفرنیا سخت می‌کند؛ بنابراین باید برنامه‌های جدیدی جهت رقابت در بازار طرح‌ریزی شود.

پیش‌ازاین، گزارش‌ها نشان می‌داد اپل روی نسخه ارزان‌قیمت ویژن پرو کار می‌کند، اما درخصوص معرفی آن تاریخ دقیقی وجود نداشت و تحلیلگران زمانی بین سال‌های 2025 تا 2026 را برای رونمایی از مدل استاندارد عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو اعلام می‌کردند. ازسوی‌دیگر، به‌دلیل گران بودن قطعات سخت‌افزاری احتمالا مدل پایه قیمتی بین 2000 تا 2500 دلار خواهد داشت. البته نباید فراموش کنیم حذف تنها پسوند «Pro» از کدهای بتا iOS 17 نمی‌تواند به‌معنای کلی تصمیم اپل برای ساخت دستگاهی جدید باشد؛ شاید اپل می‌خواهد در فهرست محصولات وب‌سایت رسمی از دسته‌بندی Vision استفاده کند تا بتواند لوازم جانبی را در کنار هم قرار دهد.

در انتها درباره عینک هوشمند ارزان‌قیمت باید بگوییم احتمالا از تراشه آیفون به‌همراه نمایشگر و سنسورهای ضعیف‌تر استفاده می‌کند تا تقریبا نیمی از عملکرد و جذابیت‌های بصری ویژن پرو را از دست می‌دهد. همچنین، توسعه‌دهندگان باید از ابتدا برای آن برنامه‌های به‌خصوصی ارائه کنند که باعث افزایش هزینه‌ها برای غول کوپرتینو می‌شود، اما احتمالا برای افزایش فروش و ارائه خدمات به طیف وسیع‌تری از جامعه جهانی می‌تواند مناسب باشد. بااین‌حال توصیه می‌کنیم تمرکزمان روی نسخه فعلی و عرضه آن در ایالات متحده آمریکا به‌تاریخ 13 بهمن‌ماه بگذاریم.

اخبار مرتبط: