گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی چینی هواوی قصد دارد یک عینک هوشمند واقعیت ترکیبی را به‌عنوان رقیب سرسخت اپل ویژن پرو توسعه دهد تا ثابت کند دانش بسیاری برای رقابت با ایالات متحده آمریکا دارد.

همان‌طورکه می‌دانید، به‌دلیل تنش‌های سیاسی بین ایالات متحده آمریکا و چین دو کمپانی بزرگ هواوی و ZTE با تحریم‌های شدیدی از سال ۲۰۱۹ میلادی مواجه شدند که باعث شد این سازندگان گوشی‌های هوشمند از دست‌یابی به فناوری ارتباطی 5G باز بمانند. باوجوداین، چندی پیش، هواوی با اکتفا به دانش داخلی مهندسانش توانست تراشه کرین 9000S را برپایه معماری پردازشی ۷ نانومتری با همکاری کمپانی بزرگ SMIC تولید کند که فناوری 5G و ارتباط ماهواره‌ای Beidou را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد. البته از سال آینده، برای ارتباط بهتر و پایدارتر، هواوی از ماهواره‌های مدار پایین زمین (LEO) استفاده می‌کند.

اکنون به‌نظر می‌رسد بازگشت پیروزمندانه به دنیای بزرگ گوشی‌های هوشمند برای هواوی کافی نبود و می‌خواهد برای مبارزه با ایالات متحده آمریکا و بهترین سازندگان این کشور در حوزه فناوری وارد رقابتی بزرگ شود. درحقیقت، گزارش‌ها نشان می‌دهد این کمپانی قصد دارد مسیرش را به دنیای جدید عینک‌های هوشمند باز کند تا به‌عنوان رقیبی برای اپل شناخته شود؛ البته هنوز جزئیاتی از مشخصات سخت‌افزاری و زبان طراحی این دستگاه هوشمند واقعیت ترکیبی ارائه نشده، اما می‌دانیم که بدون‌شک دیگر از پردازنده کرین 9000S برای توسعه آن استفاده نمی‌کند. همچنین، روز گذشته گزارشی را به‌اشتراک گذاشتیم که نشان می‌داد هواوی سخت روی توسعه معماری پردازشی ۵ نانومتری با SMIC همکاری می‌کند، اما ماشین‌های لیتوگرافی DUV احتمالا نتوانند آن را تولید کنند.

عینک هوشمند Vision Pro

علاوه‌بر سامسونگ و متا، اکنون کمپانی بزرگ هواوی قصد دارد یک عینک هوشمند واقعیت ترکیبی را به‌عنوان جایگزینی برای اپل ویژن پرو ۳۵۰۰ دلاری معرفی کند، اما نکته مثبت آن عملکرد مشابه با قیمتی بسیار پایین‌تر از تصورات کاربران است؛ باید یادآوری کنیم سازندگان چینی برای بازاریابی و جلب‌توجه کاربران در سال‌های اخیر گزینه‌های سخت‌افزاری و طراحی را با مشخصات پیشرفته و قیمت معقول عرضه کردند تا میان مصرف‌کنندگان شناخته شوند که تقریبا می‌توان گفت مسیر درستی را انتخاب کردند. همچنین، باید خاطرنشان کنیم اطلاعات موردنظر درباره عینک هوشمند واقعیت ترکیبی هواوی توسط افشاگر معروف شبکه اجتماعی توییتر X یعنی Mochamed Farido Fanani منتشر شد که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی‌ها و آینده‌نگری این کمپانی در دوران تحریم است.

افشاگر چینی هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره پردازنده یا زبان طراحی عینک واقعیت ترکیبی هواوی به‌اشتراک نمی‌گذارد، اما ازآنجایی‌که عینک هوشمند Vision Pro از دو تراشه قدرت‌مند M2 و R1 استفاده می‌کند احتمالا هواوی نیز تراشه‌هایی با عملکرد مشابه را توسعه خواهد داد. تنها موردی که به آن اشاره شد هدف هواوی برای تولید عینک هوشمندی سبک با طراحی بسیار خاص است. ازسوی‌دیگر، باید مسئله تولید را نیز درنظر بگیریم. گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد سالانه 400/000 دستگاه بسازد، اما سامسونگ اظهار کرد تنها 30000 عینک هوشمند تولید خواهد کرد. برهمین‌اساس، باید انتظار تولید عینک واقعیت ترکیبی با همین تعداد باشیم.

افزون‌براین، هواوی از یک سیستم خنک‌کننده فوق‌پیشرفته به‌همراه استفاده می‌کند تا دستگاه همیشه در شرایطی پایدار باشد عملکرد آن کاهش نیابد. همچنین افشاگر یادشده در پست‌های دیگرش اظهار کرد زیرمجموعه سابق هواوی، یعنی کمپانی آنر نیز به‌دنبال طراحی و معرفی عینک هوشمند واقعیت ترکیبی است. با‌این‌حال، درحالتی مشابه هیچ جزئیات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری وجود ندارد. متاسفانه، اکنون اطلاعات بیشتری در دست نیست، اما به‌محض انتشار اطلاعات بیشتر آن را در سریع‌ترین زمان ممکن با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

اخبار مرتبط: