یک گزارش جدید نشان می‌دهد اپل برای تولید ویژن پرو اقتصادی از تراشه آیفون به‌جای مک استفاده می‌کند و نمایشگری کیفیت پایین را برای کاهش قیمت این عینک هوشمند واقعیت ترکیبی به‌کار خواهد گرفت.

اوایل سال‌جاری، کمپانی اپل با برگزاری مراسم سالانه WWDC از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید رونمایی کرد که تعجب بسیاری از کاربران را برانگیخت، اما دراین‌میان، عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو به‌عنوان برترین محصول قرن ۲۱ در دنیای فناوری توسط این غول آمریکایی معرفی شد که می‌تواند مستقل از هردستگاه هوشمند دیگری عمل کند. به‌عبارتی دقیق‌تر، این دستگاه یک کامپیوتر روی چشمان کاربران است که با تلفیق دنیای مجازی و واقعی لحظات خارق‌العاده و شگفت‌انگیزی را تولید می‌کند.

براساس اعلام رسمی اپل در رویداد WWDC، برچسب قیمتی ویژن پرو ۳۴۹۹ دلار خواهد بود و تا ۷ هزار دلار مطابق پیکربندی دلخواه کاربران افزایش می‌یابد؛ باتوجه‌به قیمت اولیه، این عینک هوشمند واقعیت ترکیبی ازنظر هزینه‌ای برای طیف وسیعی از کاربران غیرقابل دسترس خواهد بود. دراین‌راستا، غول مستقر در کالیفرنیا گزینه‌هایی را برای تولید نسخه اقتصادی بررسی می‌کند تا بتواند کاربران بیشتری را به اکوسیستم عینک‌های هوشمند دعوت کند. طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، اپل برای کاهش قیمت از تراشه آیفون به‌همراه نمایشگر ارزان‌قیمت استفاده خواهد کرد.

صفحه نمایش اپل ویژن پرو اقتصادی

اپل ویژن پرو اصلی یا نسل اول از دو صفحه‌‌نمایش microLED با رزولوشن 4K بهره می‌برد که توسط کمپانی بزرگ ژاپنی سونی تامین می‌شود؛ محققان می‌گویند این نمایشگرها گران‌قیمت‌ترین قطعه برای تولید یک عینک واقعیت ترکیبی توسط غول کوپرتینویی است. باتوجه‌به جزئیات جدیدی که خبرنگار نشریه بلومبرگ، مارک گورمن به‌اشتراک گذاشت به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت پروژه تولید ویژن پرو اقتصادی و ارزان‌قیمت دوباره احیا شده و احتمالا سخت‌افزاری کیفیت پایین‌تری برای تولید آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان‌گونه‌که پیش‌تر اشاره کردیم، تراشه آیفون جایگزین پردازنده سری M در ویژن پرو اقتصادی می‌شود تا بخشی از هزینه‌ها کاهش یابد؛ ازسوی‌دیگر، مهم‌ترین قطعات گران‌قیمت دستگاه که دو نمایشگر 4K سونی هستند با دو نمایشگر ساده‌تر و کیفیت پایین جایگزین می‌شوند تا تراشه برای پردازش دچار مشکل نشود. در گزارش موردبحث، هیچ‌گونه اشاره‌ای به بهینه‌سازی تراشه آیفون برای شباهت عملکرد به پردازنده R1 نمی‌شود، اما به‌صورت ویژه به فقدان قابلیت Eyesight اشاره می‌کند. برای آگاهی بیشتر باید گفت این فناوری باعث می‌شود چشمان کاربران توسط سنسورها ردیابی شود که به نحوه تعامل بیشتر کاربران کمک می‌کند؛ سایر تغییرات سخت‌افزاری شامل کاهش تعداد دوربین‌ها و سنسورهای حرکتی است که برچسب قیمتی دستگاه را بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار تمام می‌کند.

علاوه‌براین، شایعات تایید می‌کنند نسخه اقتصادی از وزن کمتر و ابعادی کوچک‌تر بهره می‌برد که می‌تواند به نقطه قوتی برای این عینک درمقابل مدل اصلی تبدیل شود. گورمن می‌گوید اپل برای کاهش وزن و ابعاد، لنزها و سنسورهای حرکتی را مستقیما درون عینک قرار می‌دهد تا طراحی کمی ساده‌تر شود. از آنجایی‌که اپل ویژن پرو نسل اول اواسط سال ۲۰۲۴ میلادی روانه بازار جهانی خواهد شد، کاربران نباید انتظار معرفی نسخه اقتصادی را حداقل تا سال ۲۰۲۵ داشته باشند. در آخر باید اشاره کنیم، تحلیلگر معروف چینی، مینگ-چی کو اعلام کرده بود اپل به‌دلیل قیمت بالا قطعات سخت‌افزاری به‌طورکلی پروژه مدل ارزان‌قیمت را کنسل کرده است.

اخبار مرتبط: