NFC آزاد شد و آینده پرداخت‌های موبایلی دگرگون شد. اپل با آزادسازی NFC، به توسعه‌دهندگان اجازه داد تا اپلیکیشن‌های پرداخت متنوع‌تری را ارائه دهند.

پرداخت‌های NFC روشی نوین و راحت برای انجام تراکنش‌های مالی است که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. در این روش، شما نیازی به کشیدن کارت بانکی خود در دستگاه کارت‌خوان یا وارد کردن رمز عبور ندارید. تنها کافی است دستگاهی که قابلیت پرداخت را دارد (مثل گوشی هوشمند، ساعت هوشمند یا کارت بانکی ویژه) را نزدیک دستگاه کارت‌خوان مخصوص بگیرید تا پرداخت انجام شود.

تراشه NFC موجود در آیفون‌ها تاکنون صرفاً برای اپل پی، سیستم پرداخت بدون تماس این شرکت که توسط تعداد زیادی از فروشگاه‌ها در سراسر جهان پذیرفته شده است، مورد استفاده قرار می‌گرفت. متأسفانه تا امروز، توسعه‌دهندگان شخص ثالث قادر به استفاده از این قابلیت و ارائه سیستم‌های پرداخت خود نبودند، اما با اعلام رسمی اپل این محدودیت برداشته شده است. در پی فشارهای مستمر اتحادیه اروپا برای آزادسازی پرداخت‌های NFC، این غول فناوری تصمیم گرفته است تا به توسعه‌دهندگان در ایالات متحده و سایر کشورها نیز اجازه استفاده از این تراشه را بدهد. بدین ترتیب، اپلیکیشن‌ها می‌توانند از طریق APIهای جدید، پرداخت‌های بدون تماس را ارائه دهند و دیگر مجبور به استفاده از اپل پی یا اپل والت نخواهند بود.

با آزاد شدن و باز کردن دسترسی به تراشه NFC برای توسعه‌دهندگان، امکان پذیرش پرداخت‌های درون‌فروشگاهی فراهم می‌شود، اما این تنها آغاز راه است. این تغییر زمینه را برای توسعه کلیدهای دیجیتال خودرو، هتل، منزل، کارت‌های حمل‌ونقل عمومی، کارت‌های شناسایی دانشجویی و بسیاری موارد دیگر فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود از طریق APIهای جدید به این تراشه دسترسی پیدا کرده و از امنیت بالای Secure Enclave درون آیفون بهره‌مند شوند. این تراشه گواهی‌شده، اطلاعات حساس را به صورت مستقیم بر روی دستگاه ذخیره می‌کند. اپل در ادامه توضیح خواهد داد که چگونه توسعه‌دهندگان می‌توانند از تراشه NFC استفاده کنند و کدام مناطق در ابتدا به این قابلیت دسترسی خواهند داشت.

برای ادغام این راهکار جدید در اپلیکیشن‌های آیفون، توسعه‌دهندگان ملزم به انعقاد قرارداد تجاری با اپل، درخواست مجوز استفاده از تراشه NFC و Secure Enclave، و پرداخت هزینه‌های مربوطه هستند. این امر تضمین می‌کند که تنها توسعه‌دهندگانی که دارای مجوز لازم بوده، شرایط صنعتی و قانونی مرتبط را رعایت کرده و به استانداردهای مستمر امنیت و حریم خصوصی اپل متعهد باشند، می‌توانند به رابط‌های برنامه‌نویسی مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.

رابط‌های برنامه‌نویسی NFC و Secure Element (SE) در نسخه آزمایشی آینده iOS 18.1 برای توسعه‌دهندگان در استرالیا، برزیل، کانادا، ژاپن، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده در دسترس خواهد بود. در آینده، این امکان به مناطق دیگری نیز گسترش خواهد یافت. توسعه‌دهندگان و کاربران همچنان می‌توانند از تجربه آسان، امن و خصوصی اپل پی و والت بهره‌مند شوند.

همان‌طورکه پیشتر ذکر شد، امکان دسترسی به تراشه امن (Secure Enclave) درون آیفون با به‌روزرسانی آینده iOS 18.1 فراهم خواهد شد که همچنین قابلیت هوش مصنوعی اپل را برای دستگاه‌های سازگار به همراه می‌آورد. توسعه‌دهندگان برای استفاده از این تراشه موظف هستند با اپل قرارداد تجاری منعقد کرده و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنند. بااین‌حال، شرکت اپل تاکید کرده است که تنها توسعه‌دهندگانی که مجوز لازم را کسب کرده و شرایط مشخصی را رعایت کرده اند، قادر به استفاده از رابط‌های برنامه‌نویسی جدید خواهند بود.