طبق آخرین گزارش منتشر شده بلومبرگ، آشفتگی‌های اخیر به وجود آمده در کارخانه تولید آیفون ۱۴ پرو در چین، می‌تواند باعث کمبود آیفون 14 پرو (حدود ۶ میلیون دستگاه) شود. البته این رقم دقیق نیست و ممکن است بیشتر نیز باشد. در این متن به گزارش‌ها و اخبار منتشر شده در این باره می‌پردازیم.

اخبار جدید منتشر شده، به مشکلات خط تولید آیفون ۱۴ پرو در کارخانه فاکسکان در ژنگژو چین اشاره می‌کند. بر اساس گزارش منتشر شده Bloomberg، آمار کمبود ۶ میلیون واحد آیفون ۱۴ پرو بر اساس افرادی است که در خط تولید اپل مشغول به کار هستند و ممکن است این آمار با توجه به نحوه مدیریت کارخانه فاکسکان تغییر کند و بیشتر یا کمتر شود.

کارخانه فاکسکان در استان ژنگژو چین، مرکز تولید اولیه آیفون‌های ۱۴ پرو است. اپل پیش‌تر در اوایل ماه میلادی جاری، بیانیه‌ای منتشر کرده بود. اپل در این بیانیه تأخیر در ارسال آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس را تأیید کرده بود.

اگرچه برخی فروشنده‌ها، مانند Best Buy نیز قبلاً هشدار داده بودند که ممکن است آیفون ۱۴ پرو در تعطیلات سال میلادی 2023 با کمبود مواجه شوند.

علاوه بر این در گذشته شاهد کاهش ۴۰ درصدی سرعت تولید آیفون ۱۴ پلاس نیز بودیم و ظرفیت تولید آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس هم ۳ میلیون دستگاه کاهش یافت. البته این کاهش به دلیل کمتر شدن تقاضای این مدل برای مصرف کننده‌ها بود.

تمام شدن آیفون ۱۴ پرو در وبسایت

به جز این گزارش، تحلیل‌گر معروف دنیای اپل، مینگ چی کو نیز در جدیدترین توییت خود به کمبود iPhone 14 Pro اشاره کرده است. به نظر این تحلیل‌گر آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس در سه ماهه چهارم سال میلادی ۲۰۲۲ که مصادف با پاییز و هفته اول دی ماه امسال است، در مجموع شاهد ۱۵ الی ۲۰ میلیون واحد کمبود آیفون ۱۴ پرو در بازار هستیم. این عدد با گزارش بلومبرگ متفاوت است و بیشتر بودن چشم‌گیر میزان کمبود آیفون ۱۴ پرو می‌تواند نگران کننده باشد.

این در حالی است که مینگ چی کو نیز دلیل این موضوع را مربوط به مشکلات اپل در کارخانه تولید آیفون ۱۴ پرو در شهر Zhengzhou می‌داند. کارشناسان دلیل این کمبود تولید را اعتراضات کارگری و محدودیت‌های ایجاد شده در چین برای بیماری کرونا می‌داند.

البته سفارش تولید آیفون ۱۴ پرو به دو کارخانه Pegatron و Luxshare ICT، دو سازنده چینی دیگر این دستگاه نیز حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. اما این موضوع نمی‌تواند کمبود آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس را در بازار جبران کند. حداقل می‌توان گفت که تا ۱۰ دی ماه این کمبودها می‌تواند ادامه دار باشد.

خبر مرتبط: احتمال تعویق یا لغو تولید آیفون SE 4 توسط اپل