سرانجام پس‌ازمدت‌ها، افشاگران اطلاعات گسترده‌ای را درباره سطح گرافیکی و جلوه‌های بصری بازی ویدئویی GTA 6 به اشتراک گذاشتند که نشان می‌دهد استودیو Rockstar Games قصد دارد شاهکار بزرگی را به دنیای گیمینگ معرفی کند.

سال گذشته میلادی، یک گروه هکری معروف به‌نام «Lapsus$» توانست با رخنه به‌سرورهای تیم توسعه‌دهنده استودیو Rockstar Toronto به‌طرز شگفت‌انگیزی اطلاعات زیادی را به‌دستآورده و آن‌ها را در قالب چندین ویدئو در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و یوتیوب به‌اشتراک بگذارد؛ البته این کلیپ‌ها به‌سرعت از فضای مجازی حذف شد، اما قبل‌از‌آن، میلیون‌ها بازدید‌کننده داشت که با ذخیره اطلاعات توانستند جزئیاتی بسیار مهمی را از آن استخراج کنند.

افشاگران و علاقه‌مندان به سری بازی‌های GTA ماه تحقیقات گسترده‌ای را انجام دادند تا بتوانند اطلاعات و جزئیات نسبتا جالبی را درباره پیشرفت‌های سخت‌افزاری، گرافیکی و جلوه‌های بصری از نسخه GTA 6 به‌دست آورند. شاید یکی از مهم‌ترین منابع و عناصر استودیو راک‌استار گیمز توسعه و بهبود قابلیت‌های موتو بازی‌سازی RAGE است که می‌تواند به تیم ‌نرم‌افزاری کمک‌های شایانی بکند؛ در ادامه به نکاتی حائز اهمیتی از سطح بهبود گرافیکی GTA 6 می‌پردازیم.

موتور بازی‌سازی RAGE

تکامل موتور بازی‌سازی RAGE

طی سال‌های اخیر و معرفی بازی‌های مختلف ازسوی استودیو Rockstar Games، این تیم قدرت‌مند همواره از موتور بازی‌سازی پیشرفته‌ای بهره‌ برده که با نام اختصاری RAGE در دنیای گیمینگ شناخته می‌شود؛ بنابراین، توسعه این موتور یکی از ملزومات در صعنت محسوب می‌شود که باید همیشه درحال پیشرفت‌های تکنولوژیکی باشد. اکنون به بخشی تاریخچه موتور RAGE و نوآوری‌های نسخه جدید یا همان نسل نهم می‌پردازیم

تاریخچه توسعه موتور RAGE پس‌از انتشار GTA V

  • موتور RAGE 7: این نسخه چندین نوآوری و بهبود نرم‌افزار را به‌همراه داشت که برای تولید بازی‌های ویدئویی سه‌بعدی و دو بعدی نظیر Doom و Quake به‌همراه Rage مورد استفاده کرد؛ همچنین از نرم‌افزار پشتیبان DirectX 11 پشتیبانی می‌کند که مدیریت قابلیت‌های گرافیکی و حافظه را برعهده دارد.
  • موتور RAGE 8: نسل هشتم از قابلیت‌‌های هوش مصنوعی برای تولید بازی‌های ویدئویی سه‌بعدی و و دوبعدی استفاده می‌کند و از ویژگی‌های گرافیکی فوق‌العاده پیشرفته مانند عمق میدان، فاصله ترسیمی و افکت‌های دقیق آب و هوا پشتیبانی می‌کند. همچنین، رابط نرم‌افزاری DirectX 12 در این موتور بازی‌سازی وجود دارد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد جلوه‌های بصری پیشرفته‌ مانند رهگیری پرتوی، سایه‌زدایی، بافت‌دهی و نورپردازی را در بخش‌های گرافیکی اعمال کنند.

براساس آنچه از دو نسخه قبلی موتور بازی‌سازی RAGE دیدیم، می‌توانیم دریابیم که نسخه نهم از قابلیت‌های پیشرفت‌تر و مافوق‌تصوری در سطح گرافیکی GTA 6 پشتیبانی‌ می‌کند که باعث ایجاد نوآوری‌ها در صنعت گیمینگ خواهد شد؛ مثال‌های زیر شاید تنها بخشی از بهبود‌های گرافیکی و جلوه‌های بصری در GTA 6 هستند که با موتور RAGE 9 دراختیار ما قرار می‌گیرد.

  1. فیزیک بازی
  2. مدیریت زمان
  3. کیفیت رندرینگ
  4. هوش مصنوعی

هریک از موارد یادشده می‌تواند مباحث طولانی و بسیار پیچیده مهندسی داشته باشد که نیاز به نوشتن مقاله‌های جداگانه دارد. اما به‌صورت متخصر باید بگوییم فیزیک بازی شامل شبیه‌سازی فیزیک واقعی آب، تغییر شکل وسایل نقلیه شهری، حرکت انسان‌ها می‌شود. شاید یکی از مهم‌ترین موارد که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم نوع حرکت بدنی کاراکترهای بازی‌های ویدئویی بود که هیچ شباهتی به دنیای واقعی ندارد، اما به‌نظر می‌رسد با موتور RAGE 9 این موضوع به واقعیت نزدیک خواهد شد.

گزینه دوم به مدیریت زمان اشاره دارد که در بازی‌های ویدئویی شباهتی به واقعیت ندارد و توسعه‌دهندگان از مقیاس‌های متفاوتی برای آن استفاده می‌کنند؛ به‌عبارتی دقیق‌تر، حالت چهارگانه صبح، ظهر، عصر و شب با مقیاس‌های واقعی‌تر به دنیای واقعی اندازه‌گیری می‌شود تا حس تجربه گیمینگ بهبود یابد. البته شاید این موضوع برای برخی کاربران خسته‌کننده باشد، اما این پارامتری‌های نرم‌افزاری باید اعمال شوند تا جلوه‌های بصری طبیعی‌تر به‌نظر برسند.

عوامل آب و هوا در GTA 6

علاوه‌براین، کیفیت رندرینگ فرآیندی محسوب می‌شود که به بهبود کیفیت تصاویر و پردازش گرافیکی سریع در بازی کمک می‌کند؛ درحقیقت، کیفیت رندرینگ به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد که باعث افزایش سطح رزولوشن، بافت، نورپردازی و جلوه‌های بصری می‌شود. به‌یاد داشته باشید، هرچه کیفیت موتور بازی بالاتر باشد و کیفیت سیستم پلیرها پیشرفته‌تر باشد سطح رندرینگ بهبود می‌یابد، اما باید توجه داشته باشیم که زمان رندرینگ نیز دراین قسمت بیشتر می‌شود.

درانتها، به‌کارگیری قدرت هوش مصنوعی برای تعامل با جهان اطراف در بازی GTA 6 بسیار مهم است و توسعه‌دهندگان مدت‌زمان زیادی روی آن صرف کرده‌اند. اولین نکته آن است که با کمک هوش مصنوعی، تعامل ما با کاراکترهای NPC بیشتر می‌شود؛ ازسوی‌دیگر، واکنش‌های پلیس طبیعی‌تر شده و برخوردهای جالب‌تری درمواقع ضروری نشان می‌دهد. برای آگاه بیشتر، NPC همان کاراکترهای سوم شخص هستند که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند؛ برای‌مثال، لامار، لستر و استیو در GTA V ازجمله شخصیت‌هایی بودند که جزو NPC به‌شمار می‌رود.

استودیو راک‌استار گمیز به‌دلیل نوآوری‌های همیشگی در صنعت گیمینگ شناخته می‌شود و کاربران انتظار دارند مشخصات پروژه‌های جدید درمقایسه‌با پروژ‌های قبلی بسیار جذاب‌تر و بهتر باشند. دراین‌خصوص، Rockstar Games همواره خوب عمل کرده و توانسته با توسعه موتور بازی‌سازی RAGE بازی ویدئویی را ارائه دهد که نظیر آن در گذشته دیده نشده است. برای مثال، شکاف سطح گرافیکی بین GTA 6 و Red Dead Redemption 2 بسیار زیاد و مافوق‌تصور خواهد بود.

فیزیک آب GTA 6؛ تغییر دنیای گیمینگ

طی سال‌های اخیر، فیزیک آب همواره به‌عنوان یکی از چالش‌های بزرگ توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی به‌شمار می‌رود، چراکه آب جسمی نرم و تغییر‌پذیر مسحوب می‌شود که با نور، هوا، اجسام و حتی خودش تعامل دارد. براین‌اساس، شبیه‌سازی آب به‌صورت دقیق و واقع‌گرایانه نیاز به محاسبات و طراحی پیچیده دارد که می‌تواند باعث افزایش زمان تولید و هزینه شود. باوجوداین، توسعه‌دهندگان Rockstar Games از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • بهره‌مندی از مدل‌های ساده‌شده برای شبیه‌سازی جریان آب مانند پارتیکل یا شبکه؛
  • استفاده از تکسچر و افکت‌های نورپردازی برای ظاهر آب مانند بازتاب، شکست نور و موج؛
  • به‌کارگیری موتور فیزیک خارجی مانند PhysX Havok که قابلیت شبیه‌سازی آب را دارند.

البته هریک از روش‌های ذکر شده مزایا و معایبی دارند که باید قبل از توسعه، توسط تیم نرم‌افزاری مورد بازبینی قرار بگیرد. برای مثال، برخی از آن‌ها برای بازی‌های ساده و سطح متوسط استفاده می‌شوند و سایر روش‌ها مناسب بازی‌های ویدئویی پیچیده و واقع‌گرایانه مانند GTA 6 است. البته باید یادآور شد، این موضوع می‌تواند به بودجه، زمان و سلیقه توسعه‌دهندگان نیز بستگی داشته باشد. در ویدئو زیر، یک وایر فریم دو بعدی از Grand Theft Auto V را مشاهده می‌کنید که مکانیسم و فیزیک آب را به‌نمایش می‌گذارد:

استودیو راک‌استار گیمز، برای توسعه GTA 6 از سیستمی انقلابی برای دستیابی به فیزک آب در مقیاس واقعی استفقاده خواهد کرد؛ اما مشخص نیست چگونه انجام می‌پذیرد. آزمایش‌های گذشته کمپانی NVIDIA نشان داد تعادل بین واقع‌گرایی و عملکرد آن‌چنان‌که باید مورد رضایت توسعه‌دهندگان واقع نشد و مرحله بهره‌برداری نرسید. گزارش‌ها نشان می‌دهد WaveWorks 1.0 سیستم شبکه مش ارتقایافته‌ای را ارئه می‌دهد که درمقایسه‌با رقبا چندین سال پیش‌رو است، اما بازهم مورد استفاده قرار نگرفت:

چندی پیش، یک افشاگر توییتری اعلام کرد استودیو راک‌استار گیمز از فناوری جدیدی در رابطه با فیزیک آب استفاده می‌کند که توسط تیم «RAGE Technology Group» در استودیو Rockstar San Diego توسعه می‌یابد؛ این تیم درسال ۲۰۰۶ مسئول عرضه موتور بازی‌سازی RAGE بود که با تلاش بیش‌از ۲۰ مهندس برنامه‌نویسی، فیزیک زمان، جبر خطی، درک حافظه، مثلثات، چهارگان و ریاضی ماتریس به‌دست‌آمده است. پس‌از ماه‌ها تحقیق، آزمایش و بهینه‌سازی، مهندسان استودیو کالیفرنیایی به شاهکار شبیه‌سازی فیزیکی آب در یک بازی ویدیوئی جهان باز در زمان واقعی دست یافته‌اند.

براساس گزارش‌ها و افشاگری‌ها، می‌توان دریافت اقیانوس و دریا نقش بسیار مهمی را در بازی ویدئویی GTA ۶ دارد، بنابراین سطح گرافیکی این نسخه دربخش‌های مختلف بهبود یافته تا نحوه تعامل و فعالیت‌ها مانند موج‌سواری امکان‌پذیر شود. در سال ۲۰۰۰، استودیو Rockstar Games بازی ویدئویی Surfing H30 را منتشر کرد که با همکاری Opus Studio توسعه یافت. در آن زمان، بازی یادشده از قابلیت‌های گرافیکی منحصر‌به‌فردی برخوردار بود که توانایی‌های فنی راک‌استار به‌رخ می‌کشید.

فیزیک اتومبیل در GTA 6؛ واقعیت را با چشمان‌تان ببینید

همان‌طورکه گفته شد، بازی GTA 6 به‌دلیل استفاده از موتور بازی‌سازی RAGE پیشرفت‌های قابل‌توجهی در فیزیک عناصر داشته که باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود؛ اکنون این با استفاده رندر مبتنی‌بر فیزیک (Physics Based on Rendering) اشکال دقیق‌تری از اتومبیل‌ و تصادفات را نشان می‌دهد؛ همچنین، بازتاب رنگی اتومبیل‌ها، دود اگزوز، گردو‌غبار ناشی از حرکت در مسیرهای خاکی به بازی اضافه شده تا همه‌چیز بسیار واقع‌گرایانه‌تر جلوه کند.

اکنون بهبود فیزیک اتومبیل به چندین عامل دیگر بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به تغییر شکل، جلوه‌های صوتی، حرکت اشاره کنیم. به‌عبارتی دیگر، تغییر شکل خودروها بدین معناست که درصورت بروز هرگونه حادثه مانند تصادف، خط‌وخش، سوراخ شدن چرخ‌ها و بدنه تماما به‌صورت واقع‌گرایانه روی عملکرد فنی و ظاهری ماشین‌ها تاثیر بگذارد؛ به‌عنوان‌مثال، زمانی‌که چرخ ماشین سوراخ می‌شود باید کنترل آن برای پلیرها سخت‌تر شود که دقیقا در دنیای واقعی به‌همین شکل است.

فیزیک ماشین‌ها در GTA 6

ازسوی‌دیگر، جلوه‌های صوتی شامل صدای موتور، ترمز و شتاب می‌شود که به‌صورت واقع‌گرایانه و دقیق شبیه‌سازی خواهند شد. همچنین، صدای تصادفات، شکستگی شیشه، انفجار و عوامل دیگر مرتبط با فیزیک خودرویی با جزئیات بالا مورد بررسی قرار می‌گیرد و بدون شک در آخرین نسخه بازی ویدئویی GTA از استودیو Rockstar Games اعمال می‌شود.

عامل دیگری که به آن اشاره مسقیم کردیم رفتارهای حرکتی خودروها بود که درمقایسه‌با GTA V بسیار پویاتر و پاسخگویی سریع‌تری دارد. بدین‌ معناکه ماشین‌ها در برابر عوامل محیطی مانند جاده، آب‌وهوا، سطح زمین، سرعت، چرخش فرمان رفتارهای منقطی و طبیعی‌تری دارد. به‌عنوان‌مثال، اگر با سرعت زیادی درون چاله‌ای بی‌افتید قطعا ماشین ازنظر فنی با مشکل دچار می‌شود یا اگر از سطحی لغزنده عبور کنید خودرو شما دچار لغزش می‌شود؛ حتی اگر مسیرهای ناهموار عبور کنید کنترل فرمان برایتان دشوار می‌شود.

فیزیک نور در GTA 6؛ بهوبد سطح گرافیکی تا مرزهای مافوق‌تصور

براساس افشاگری‌ها، بازی ویدئویی GTA 6 به‌عنوان اولین نسخه از فرنچایز محبوب Grand Theft Auto محسوب می‌شود که از شبیه‌سازی نوری بهره می‌برد؛ این امر توسط موتور رندر مبتنی بر فیزیک محقق می‌شود که خواص نوری مانند انعکاس را به‌صورت کاملا واقعی به‌سطوح مختلف پخش می‌کند تا همه‌چیز طبیعی جلوه کند. تاثیرات این بهبودهای گرافیکی باعث می‌شود تجربه گیمینگ بسیار دل‌پذیرتر شده و حس تعامل در پلیرها شکل بگیرد.

فیزیک نور در GTA 6

همان‌گونه‌که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، اوج کیفیت گرافیکی و انعکاس نور در بازی GTA 6 اعمال شده که نشان‌دهنده سطح واقع‌گرایی است. همچنین، شهر Vice City به‌دلیل معروف بدون به شب‌هایش باید جلوه‌های نوری و بصری فوق‌العاده‌ای داشته باشد که با کمک موتور بازی‌سازی RAGE و سایر عوامل نرم‌افزاری به بهترین شکل ممکن شبیه‌سازی می‌شود.

اخبار مرتبط: