شب گذشته در مراسم معرفی سری آیفون ۱۵، اپل از تراشه A17 Pro با قابلیت سخت‌افزاری رهگیری پرتوی رونمایی کرد.

همان‌طور که در مراسم شب گذشته اپل مشخص شد، تراشه A17 Pro از پیشرفت‌های تکنولوژیکی فراوانی برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به معماری ۳ نانومتری TSMC و رهگیری پرتوی اشاره کنیم. کمپانی اپل برای اولین بار از قابلیت‌های گرافیکی غیرقابل‌تصوری برای جدیدترین تراشه درنظرگرفته که درمقایسه باتمام تراشه‌های موبایلی درسال ۲۰۲۳ تفاوت‌های زیادی دارد. در ادامه به ویژگی‌های گرافیکی تراشه A17 Pro می‌پردازیم.

کمپانی اپل اصولا تراشه‌های نسل جدید را با تراشه‌های سال قبل مقایسه نمی‌کند، اما شب گذشته به‌دلیل برخی ویژگی‌های قابل تامل یک مقایسه انجام داد و اعلام کرد که تراشه A17 Pro از بهترین فناوری روز می‌تواند عملکردی بسیار متفاوت داشته باشد. به‌عنوان مثال، باتوجه‌به آمدن پشتیبانی سخت‌افزاری رهگیری پرتوی (Ray Tracing) تراشه A17 Pro تا ۴ برابر عملکرد بیشتری ارائه می‌دهد که تقریبا هم‌رده کامپیوترها و کنسول‌های بازی Ps5 و Xbox Series X قرار می‌گیرد. شایعات قبلی نشان می‌دادند که تیم سخت‌افزاری اپل قرار بود تنها پیشرفت‌های تکنولوژیکی جزئی را در A17 Pro‌ معرفی کنند، اما از آنجایی که غول ساکن کوپرتینو همیشه کاربران را با سورپرایزهای باورنکردنی روبه‌رو می‌کند، امسال از این قضیه مستثنی نبود.

جزئیات عملکرد چیپست A17 Pro

شب گذشته، مدیرعامل اپل، تیم کوک اعلام کرد که تراشه ۱۶ بایونیک به‌دلیل فقدان‌های سخت‌افزاری که داشت نمی‌توانست از قابلیت رهگیری پرتوی پشتیبانی کند؛ یعنی اگر Ray Tracing به این پردازنده اضافه می‌شد باعث افزایش دمای بیش‌ازاندازه و کاهش عملکرد را در آن شاهد باشیم. اما A17 Pro به‌دلیل استفاده از معماری ۳ نانومتری قادر است از رهگیری پرتوی پشتیبانی کند تا کاربران بتوانند به‌راحتی از برنامه‌ها و بازی‌های ویدئویی جدید مانند Assassin's Creed Mirage و Resident Evil VIII Village بهره‌مند شوند. باید یادآور شویم که کارت‌های گرافیکی کامپیوترها، لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا کنسول‌های PS5 و Xbox Series X نیز بدون استفاده از هسته‌های اختصاصی رهگیری پرتوی عملکرد بسیار پایینی خواهند داشت.

درمقایسه قابلیت رهگیری پرتوی آيفون ۱۵ پرو، کمپانی اپل از مقیاس سخت‌افزاری استفاده می‌کند که به‌طور قابل‌توجهی از سرعت بیشتری نسبت‌به مقیاس نرم‌افزاری برخوردار است؛ به‌عبارتی دقیق‌تر، مقیاس سخت‌افزاری تا چهار برابر سرعت بیشتری دارد که گرافیک بازی را روان‌تر و نور تصاویر را شفاف‌تر و پویاتر می‌کند. همچنین، تیم کوک بیان کرد که رهگیری پرتوی تراشه A17 Pro سریع‌ترین و قدرت‌مندترین قابلیت در تراشه‌های گوشی‌های هوشمند درسال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ خواهد بود.

پس از پایان مراسم Woderlust، غول کوپرتینویی در پستی دقیق و جامع به قابلیت‌ها و عملکرد رهگیری پرتوی به‌صورت ویدئویی پرداخت و اعلام کرد آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با بهره‌مندی از تراشه A17 Pro می‌‌توانند تا ۳۰ فریم برثانیه در بازی‌های ویدئویی خروجی داشته باشند. البته باید یادآور شویم که این موضوع درمقیاس نرم‌افزاری به ۱۰ فریم برثانیه کاهش می‌یابد.

اخبار مرتبط: