امروز در مراسم شهریور ماه اپل شاهد معرفی آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس به همراه دو دستگاه 15 و 15 پلاس بودیم.

پس از مدت‌ها شایعه و هیجان، بالاخره امروز شاهد برگزاری مراسم اپل بودیم که در آن سری آیفون 15 معرفی شد. این سری شامل چهار دستگاه پایه، پلاس، پرو و پرو‌مکس می‌شود که نسبت به سال گذشته تفاوتی ندارد. اما برخلاف چند سال گذشته، امسال شاهد ایجاد تغییرات جدیدی در این دستگاه‌ها هستیم که می‌تواند در تجربه کاربران بسیار موثر باشد. 

مشخصات فنیآیفون 15 پروآیفون 15 پرو‌مکس
صفحه نمایش6.1 اینچی – LTPO6.7 اینچی – LTPO
پردازندهA17 ProA17 Pro
حافظه256/512/1TB256/512/1TB
رم8/6 گیگابایت8/6 گیگابایت
دوربین‌هااصلی 48 مگاپیکسلی
اولترا‌ واید 12 مگاپیکسلی
پریسکوپی 12 مگاپیکسلی با زوم 3 برابری اپتیکال
اصلی 48 مگاپیکسلی
اولترا‌واید 12 مگاپیکسلی
پریسکوپی 12 مگاپیکسلی با زوم 5 برابری اپتیکال
دوربین سلفی12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
ظرفیت باتری3274 میلی‌آمپر ساعت4422 میلی‌آمپر ساعت
قیمت999 دلار1199 دلار
مشخصات آیفون 15 پرو و 15 پرو‌مکس در یک نگاه

امسال در سری دستگاه‌های پرو شاهد ایجاد تغییراتی بودیم که بخش عمده‌ای از مشکلات نسل‌های قبلی را حل می‌کنند. یکی از مهم‌ترین تغییرات، اضافه شدن پورت USB-C به دستگاه است. امسال به دلیل قوانین ایجاد شده توسط اتحادیه اروپا، تمامی شرکت‌ها باید از پورت یو‌اس‌بی C استفاده کنند و این موضوع اپل را مجبور کرد تا بعد از سال‌ها بالاخره استفاده از پورت لایتنینگ را کنار بگذارد.

مشخصات آیفون 15 پرو و 15 پرو‌مکس

حالا تمامی دستگاه‌های اپل با این پورت عرضه می‌شوند و شما می‌توانید با یک شارژر، تمامی آن‌ها را شارژ کنید. البته تغییرات فریم به اینجا ختم نمی‌شود. در گذشته دکمه‌ای برای تغییر وضعیت دستگاه به حالت بی‌صدا وجود داشت اما حالا اپل این سوییچ را با یک دکمه عوض کرده و آن را دکمه اکشن نامیده است. حالا شما می‌توانید برای این دکمه عملکردهای متفاوتی را تعیین کنید و آن‌ها را با یک حرکت انجام دهید.

البته این تغییر ممکن است برای افرادی که به سوییچ آیفون‌های قبلی علاقه دارند کمی ناامید کننده باشد اما اپل توانسته با این کار، قابلیت‌های بیشتری را به این بخش اضافه کند. البته در برخی شایعات اعلام شده بود که این دکمه حساس به فشار است ولی مدتی قبل مشخص شد که طراحی آن با مشکل سخت‌افزاری مواجه شده و اپل تصمیم گرفته تا به جای آن از یک دکمه عادی استفاده کند. 

در مدل‌های آیفون 15 پرو، اپل برای ساخت فریم از تیتانیوم سطح ۵ استفاده کرده که در گذشته فقط در اپل واچ‌ها دیده شده بود. استفاده از این فلز در فریم باعث شده تا علاوه‌بر کاهش وزن، مقاومت دستگاه بیشتر شود. حالا حاشیه‌های فریم طراحی تخت خود را از دست داده‌اند و حاشیه‌های آن‌ها تخت شده است. این موضوع از زمان آیفون 11 دیده نشده بود و بازگشت آن در آیفون 15 می‌تواند بسیار خوشحال کننده باشد. 

مشخصات دوربین آیفون 15 پرو و 15 پرو‌مکس

طراحی فریم باعث می‌شود تا کاربران بتوانند در مدت‌های طولانی از دستگاهشان استفاده کنند و تجربه کاربری بهتری داشته باشند. امسال رنگ خاصی که برای آیفون‌های پرو در نظر گرفته شده، قرمز تیره است که نظرات زیادی راجع به آن وجود دارد. همانند هر سال، امسال هم ماژول دوربین آیفون 15 پرو بزرگ‌تر شده و برآمدگی آن نسبت به گذشته بیشتر شده است.

برخلاف اتفاقی که در سری آیفون 14 رخ داد، امسال اپل روش قبلی خود را در بخش دوربین به کار گرفته است. در مراسم معرفی آیفون 14 پرو و 14 پرومکس اعلام شد که این دو دستگاه از سیستم‌های دوربین متفاوتی استفاده می‌کنند و مدل پرومکس توانایی‌های بیشتری دارد. سنسور‌های آیفون 15 پرو با نسل قبلی تفاوتی ندارند و همچنان در این دستگاه از سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی و دو سنسور 12 مگاپیکسلی برای دوربین‌های اولترا‌واید و تله‌فوتو استفاده شده است. 

سنسور تله‌فوتو پریسکوپی در آیفون 15 پرو از یک لنز عادی استفاده می‌کند و می‌تواند تا سه برابر به صورت اپتیکال زوم کند. اما امسال در مدل پرو مکس از یک دوربین تله‌فوتو پریسکوپی استفاده شده که می‌تواند زوم اپتیکال 5 برابری داشته باشد. استفاده از این لنز فقط در مدل پرومکس امکان پذیر بوده زیرا لنز‌های پریسکوپی به فضای نسبتا زیادی نیاز دارند. 

طراحی صفحه نمایش آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس

آیفون ۱۵ پرو با صفحه 6.1 اینچی و آیفون ۱۵ پرومکس با صفحه 6.7 اینچی عرضه می‌شوند که تفاوت خاصی با نسل قبلی ندارد. اما امسال شاهد استفاده از پنل‌های LIPO هستیم که حاشیه‌های باریک‌تری نسبت به گذشته دارند و از همین رو، ابعاد فیزیکی دستگاه کمی از قبل کوچک‌تر شده است. سقف روشنایی دستگاه‌های پرو حالا به 2500 رسیده که در پیشرفت 500 نیتی نسبت به نسل قبلی محسوب می‌شود.

در مراسم معرفی آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس اعلام شد که این دستگاه‌ها از تراشه A17 Pro اپل استفاده می‌کنند که اولین تراشه با معماری 3 نانومتری محسوب می‌شود.  اپل برای ارتقا عملکرد تراشه جدید، تعداد هسته‌های گرافیکی را از 5 به 6 رسانده است. این موضوع می‌تواند تراشه‌های اپل را کمی به تراشه‌های کوالکام نزدیک‌تر کند. علاوه‌بران، هسته‌‌های قدرت‌مند این تراشه از فرکانسی معادل 3.64 گیگاهرتز بهره می‌برند که حدود 10 درصد سرعت آن نسبت‌به نسل قبل افزایش یافته و چهار هسته دیگر باعث می‌شوند که مصرف انرژی تا 3 برابر کاهش یابد. ازسوی‌دیگر، پردازنده گرافیکی تراشه A17 Pro تقریبا 20 درصد افزایش پیدا کرد که برای رندرگیری و اجرای بازی‌ها عملکرد بهتری را نشان می‌دهد.

تراشه  آیفون 15 پرو و 15 پرو‌مکس

همان‌طورکه اشاره کردیم این تراشه قدرت پردازشی بیشتری دارد و اپل در این نسل پس از مدت‌ها تصمیم گرفته تا رم دستگاه‌هایش را از 6 گیگابایت بالاتر ببرد و حالا شاهد این موضوع هستیم که رم آیفون‌های 15 پرو به 8 گیگابایت رسیده است. برای تفهیم بهتر از عملکرد تراشه مورد بحث، در مراسم اشاره شد که کاربران می‌توانند با آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس بازی Resident Evil Village را بازی کنند که نشان از عملکرد خیره‌کننده این تراشه در دستگاه‌ دارد.

در این نسل به لطف استفاده از تکنولوژی باتری‌های فشرده، اپل توانسته ظرفیت باتری دستگاه‌هایش را بدون افزایش اندازه فیزیکی آن‌ها بیشتر کند. حالا در مدل پرو از یک باتری 3650 میلی‌آمپری استفاده شده که حدود 400 میلی‌آمپر از نسل قبلی ظرفیت بیشتری دارد. این عدد در مدل پرومکس به 500 میلی‌آمپر رسیده که ظرفیت نهایی باتری آن را به 4852 میلی‌آمپر می‌رساند.

طبق اعداد اعلام شده توسط اپل، افزایش ظرفیت باتری دستگاه‌های جدید باعث شده تا شارژدهی آیفون‌های سری 15 با پیشرفت قابل توجهی روبه‌رو شود. در نظر داشته باشید که سری آیفون 14 هم عمر باتری خوبی داشتند و حالا سری 15 می‌توانند به صورت مستقیم با پرچمداران اندرویدی رقابت کند. 

برخلاف دستگاه‌های پایه، امسال نسل پرو افزایش قیمت را تجربه کردند که می‌تواند منجر به نارضایتی برخی از کاربران شود. در مراسم معرفی آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس اعلام شد که قیمت آیفون 15 پرو مکس تنها 100 دلار افزایش یافته می‌یابد که می‌توان به‌دلیل استفاده از به‌روزترین فناوری آن را طبیعی دانست. در نظر داشته باشید که در چند سال اخیر، قیمت هیچکدام از آیفون‌ها افزایشی نداشته و امسال از مواد گران‌قیمت‌تری در ساخت آن‌ها استفاده شده است. 

نظر شما در مورد iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max چیست؟ آیا این دو دستگاه ارزش خرید بالایی دارند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

خبر مرتبط