بنچمارک Benchmark چیست؟ امروزه در دنیای تکنولوژی تعداد لوازم و وسایل جدید کامپیوتری که هر روز به بازار معرفی می شوند آنقدر زیاد و سرسام آور شده که دیگر نمی توان به سادگی خوب یا بد بودن یک دستگاه را تشخیص داد. به ویدئوهای تبلیغاتی هم نمی توان اکتفا کرد و آن را معیار کیفیت دستگاه قرار دارد. از طرفی هر چقدر عدد کنار یک دستگاه التکرونیکی بالاتر باشد، الزاما نشان دهنده کیفیت آن نیست! مثلا یک کارت گرافیک مدل بالاتر قرار نیست بهترین مدل کارت گرافیک موجود در بازار باشد.

یک مثال ساده می زنیم، دوربین های گوشی های تلفن همراه امروزی رزولوشن های تصویری فوق العاده بالایی (4K به بالا) دارند و کیفیت های شگفت انگیزی را ارائه می دهند. این در حالی است که بهترین دوربین های تصویربردرای سینمایی حرفه ای در سطح جهان که طبیعتا بسیار بهتر از دوربین های گوشی هستند، یعنی دوربین های برند آری الکسا حداکثر رزولوشن 2 تا 2.5K دارند! پس اعداد خالی نشانگر کیفیت نیستند.

امروزه دیگر نمی توان دستگاه ها را به صورت انحصاری بررسی کرد چرا که برای هر دستگاه دیجیتالی یک رقیب قدر وجود دارد. بنابراین در چنین شرایطی بنچمارکینگ بهترین روش برای تشخیص کیفیت یک دستگاه است. بنچمارک کردن یعنی مقایسه پارامترهای مختلف دو دستگاه مشابه یکدیگر در یک جدول عددی.

هدف بنچمارک

هدف استفاده از بنچمارک چیست؟

بنچمارک به  زبان ساده یک نمودار مقایسه ای است که بخش های مختلف دستگاه های دیجیتالی را در کنار هم قرار داده و رتبه بندی می کند. مثلا اگر قصد بنچمارک دو یا چند گوشی تلفن همراه را داشته باشید در جدول مربوطه می توانید رتبه های مربوط به پردازنده، کارت گرافیک، حافظه رم و غیره در کنار هم ببینید و امتیازات دستگاه در هر بخش را مشاهده نمایید. البته بنچمارک تنها به دنیای تکنولوژی محدود نیست و از آن در صنعت، بازار و غیره هم استفاده می شود.

هدف اصلی از انجام پنچمارک قضاوت در مورد کیفیت یک محصول پس از مقایسه آن با یک محصول مشابه دیگر است. امروزه این موثرترین راه برای تشخیص یک محصول خوب و متناسب با هزینه است. با استفاده از بنچمارک دیگر مطمئن خواهید بود که با هزینه ای که دارید، بهترین محصول موجود در بازار را خریداری کرده اید.

رتبه بندی در بنچمارکینگ ها توسط کارشناسان مجرب آن حوزه انجام می پذیرد و بالاترین امتیازی که به یک پارامتر داده می شود معمولا تا 5000 است. بنابراین اگر در جداول بنچمارک یک محصول مثلا دیدید که رتبه پردازنده یک گوشی تلفن همراه هوشمند 4378 است، یعنی پردازنده خوبی دارد.

از طرف دیگر باید بدانید که در زمینه تکنولوژی های دیجیتال رایانه ای، زمانی که بخش های مختلف یک سیستم در جدول بنچمارک با هم مقایسه می شوند، این مقایسه ها تک به تک هستند. یعنی مثلا در بنچمارک مصنوعی اگر در جدول بنچمارک به کارت های گرافیک دو گوشی موبایل رتبه داده می شود، سایر شرایط را یکسان در نظر می گیرند.

انگار این دو گوشی تنها در کارت گرافیک با هم تفاوت داشته باشند. به همین خاطر امتیازدهی بخش های مختلف در سیستم بنچمارک کاملا دقیق و جزئی نگر است. هرچند اغلب یک امتیاز کلی هم وجود دارد. وب سایت های آنلاین زیادی برای بنچمارک کردن وجود دارند که تقریبا تمامی آنها رایگان هستند. از جمله سایت های بنچمارک معروف عبارتند از:

  • Antutu
  • GFXBench
  • 3Dmark
  • Vellamo
  • PCmark
  • Basemark OS
  • Quadrant
  • و غیره…

انواع بنچمارک

بنچمارک ها به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • بنچمارک مصنوعی
  • بنچمارک واقعی
  • بنچمارک هیبریدی یا ترکیبی

همانطور که اشاره شد جداول بنچمارک مصنوعی (Synthetic benchmark) جداولی هستند که در زمان مقایسه بخش های مختلف یک محصول، سایر بخش ها را یکسان در نظر می گیرند. بنچمارک واقعی (Real world benchmark) مقایسه را تا این حد جزئی نگرانه انجام نمی دهد بلکه بیشتر عملکرد کلی دستگاه را مورد بررسی قرار می دهد.

یعنی به جای بررسی جزء به جزء بخش های مختلف دستگاه، مثلا نرم افزارهای مشابهی را روی آنها اجرا می کند و بر اساس عملکرد دستگاه به آن رتبه می دهد. این بنچمارک به تجربه واقعی که کاربر در نهایت با دستگاه دارد نزدیک تر است.

در بنچمارک ترکیبی (Hybrid benchmark) امتیازدهی هم به صورت جزئی انجام می شود و هم به صورت امتیاز کلی. اغلب سایت های بنچمارک از نوع هیبریدی استفاده می کنند تا دستگاه را در همه ابعاد کلی و جزئی بررسی نمایند.

مقاله آموزشی مرتبط: شارژ باتری چیست؟