جنجال بر سر سرویس بهینه‌سازی بازی سامسونگ، دوباره و با عرضه سری گلکسی S24 به‌راه افتاده است. برای کسانی که اطلاع ندارند باید بگوییم که سرویس بهینه‌سازی بازی یا به‌اختصار GOS، مسئول کنترل دمای گوشی با خنک‌سازی CPU و GPU در مواقع لازم است که می‌تواند منجر به‌کاهش عملکرد گوشی شود.

استفاده از سرویس GOS در سال 2022 و زمانی‌که مشخص شد سامسونگ برای داغ نکردن گوشی از این سرویس استفاده کرده و عملکرد بازی‌ها را کاهش می‌دهد، بحث‌برانگیز شد. در آن زمان سامسونگ با افزودن گزینه‌ای آزمایشی به‌نام مدیریت عملکرد بازی جایگزین، این مشکل را حل کرد.

فعال کردن این گزینه باعث می‌شود که دستگاه هنگام افزایش دما، CPU و GPU را به‌میزان شدید خنک نکند. در نتیجه این مسئله می‌تواند منجر به‌ارائه نرخ فریم بالاتر در بازی‌های با گرافیک بالا شود. اگرچه که در نهایت و از جایی به‌بعد GOS عملکرد خود را ارائه می‌دهد، زیرا دمای گوشی را نمی‌توان بدون کنترل رها کرد.

GOS هر زمان که یک بازی در حال اجرا باشد، شروع به‌کار می‌کند و فهرست طولانی‌ای از برنامه‌ها هم وجود دارند که برای این سرویس جزو دسته بازی‌ها قرار می‌گیرند. این لیست به‌لطف یک کاربر در پلتفرم X منتشر شد که از جالب‌ترین نکاتش حضور برنامه‌هایی نظیر Microsoft Office و YouTube Vanced در این لیست بود.

برای غیرفعال کردن کامل GOS باید از حقه‌های دیگری استفاده کرد که انجام دادنشان سخت است و کار هر کسی نیست. به‌عنوان مثال یکی از این راه‌ها جعل دستورات توسعه‌دهنده با استفاده از رایانه شخصی است، فرآیندی که البته برای مصرف‌کننده معمولی چندان جذاب نیست. با این حال این روش هنوز برای افرادی که تمایل به‌استفاده از آن را داشته باشند در دسترس است.

آزمایش‌هایی با روشن و خاموش کردن GOS در حین اجرای بازی محبوب Genshin Impact انجام شده که نشان می‌دهد سری گلکسی S24 هنگام خاموش شدن GOS شاهد افزایش مصرف انرژی است، اما نرخ فریم ارائه شده افزایش نمی‌یابد. در واقع به‌زبان ساده‌تر گوشی شما به‌یک کوره داغ تبدیل می‌شود بدون آن‌که مزایای همراهش را برای کاربر به‌ارمغان بیاورد و عملکردش بهبود پیدا کند.

کاربران از سامسونگ دو درخواست داشته‌اند، یک اینکه سرویس بهینه‌سازی بازی که اجازه بهبود عملکرد را به‌دستگاه نمی‌دهد، غیر‌فعال شود یا اینکه راه آسان‌تری برای خاموش کردن کامل GOS ارائه شود. در‌حالی‌که به‌نظر نمی‌رسد سامسونگ درخواست دوم را تایید کند، این شرکت مورد اولی را تایید و فاش کرده که یک باگ مانع از پیشرفت درست عملیات شده است. با‌وجود این‌که هنوز مسئله‌ای به‌صورت کامل تایید نشده است، اما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این باگ با یک به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری در ماه‌های آینده برطرف شود.

در حال حاضر توصیه می‌شود که سرویس بهینه‌سازی بازی را چه از طریق دستورات توسعه‌دهنده و چه از طریق گزینه مدیریت عملکرد بازی جایگزین، غیرفعال نکنید.

اخبار مرتبط: