گزارش‌های نشان می‌دهد مک بوک پرو با تراشه M3 مانند مک بوک پرو نسل گذشته با تراشه M2 از یک فن خنک‌کننده بهره می‌برد، اما این موضوع چندان مهم نیست و تنها باید کمی مواظب باشید.

همان‌طورکه می‌دانید، روز گذشته، اپل با برگزاری مراسمی تحت‌عنوان Scary Fast خانواده تراشه M3 را به‌همراه سری مک‌بوک پرو و آی‌مک ۲۴ اینچی معرفی کرد که قابلیت‌های پردازشی و گرافیکی فوق‌العاده بالایی دارند. براساس گزارش‌ها، لپ‌تاپ‌های مک‌‌بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی با کلاستربندی و کانفیگ مختلفی وارد بازار می‌شوند که تفاوت‌های زیادی ازنظر مشخصات سخت‌افزاری داخلی دارند؛ به‌عنوان‌مثال، نسخه پایه با تراشه M3 از یک فن خنک‌کننده برخوردار است و همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد دردسر برای پردازش‌های سنگین شود.

براساس مقایسه‌ای از یک کاربر توییتری X، با نام مستعار Fix Apple، به‌نظر می‌رسد مشخصات داخلی مک‌ بوک پرو با تراشه M3 متفاوت از سایر نسخه خواهد بود. کاربر یادشده در پست اطلاعاتی خودش به‌اشتباه می‌گوید تصویر سمت چپ متعلق به یک دستگاه مک‌بوک پرو با تراشه M2 است، اما درحقیقت یک مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M2 Pro است. ازاین‌گذشته، باید گفت کاربر مذکور قصد داشته نشان دهد که اپل برای کاهش هزینه‌ها از برخی مشخصات داخلی می‌کاهد تا بتواند قیمت تمام‌شده را به‌شکلی اعلام کند که مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

مک‌بوک پرو با تراشه M3 تنها یک فن خنک‌کننده دارد

کارشناسان و پژوهش‌گران معتقد هستند تراشه M3 که زیر هیت سینک قرار می‌گیرد، نیازی به دو فن خنک‌کننده برای پایین نگه داشتن دمای دستگاه ندارد؛ بنابراین، اپل برای کاهش قیمت از ۱۷۹۹ دلار به ۱۵۹۹ دلار نیازی به کم کردن مشخصات داخلی نداشته است. همچنین، تراشه M3 از یک پردازنده مرکزی با ۸ هسته پردازشی و یک پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای بهره می‌برد؛ برهمین‌اساس، حداکثر مصرف انرژی این تراشه درمقایسه‌با M3 Pro و M3 Max که از ۱۲ تا ۱۶ هسته پردازشی برخوردار هستند به‌صورت قابل‌توجهی پایین‌تر خواهد بود.

ازسوی‌دیگر، به‌کارگیری دو فن خنک‌کننده برای مک بوک پرو با تراشه‌های سیلیکونی M3 Pro و M3 Max می‌تواند منطقی به‌نظر برسد. همچنین، اپل در نسل‌های گذشته از دو فن برای M2 Pro و M2 Max استفاده کرد، چراکه دمای داخلی می‌تواند تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر برسد. براین‌اساس، حضور یک فن در این دستگاه‌ها می‌تواند آسیب جدی و جبران‌ناپذیری را برسد. سرعت و قدرت فن‌ها نیز می‌تواند روی کاهش دمای درونی تاثیرگذار باشد؛ یعنی اگر سازنده آمریکایی موردبحث یا سایر کمپانی از فن‌های غیراستاندارد استفاده کنند می‌توانند محصولات‌شان را درمعرض آسیب قرار دهند.

درحال‌حاضر، اخبار و شایعات پیرامون مک‌های نسل جدید اپل بسیار زیاد است و ما پیشنهاد می‌کنیم برای آگاه بیشتر و درک دقیق از عملکرد آن‌‌ها تا زمان عرضه صبور باشید. گزارش‌ها نشان می‌دهد عرضه اولیه مک بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی طی روزهای آینده انجام می‌شود؛ برهمین‌اساس، مهندسان و کارشناسان می‌توانند نظرات دقیق‌شان را برپایه آزمایش‌های اول شخص دراختیار ما و شما قرار دهند تا ببینیم عملکرد و قدرت این لپ‌تاپ‌های نسل جدید به‌ چه‌صورت خواهد بود.

اخبار مرتبط: