یک منبع آگاه خبری گزارش می‌دهد گوشی هوشمند هواوی میت ۶۰ با فروش بیش از ۱.۶ میلیون دستگاه طی شش هفته اخیر توانسته بیشتر از چهار برابر سری آیفون ۱۵ در چین فروش داشته باشد.

براساس آخرین گزارش‌ها، پس‌از دستیابی هواوی به‌ فناوری ارتباطی 5G، این کمپانی چینی توانسته با قدرت به بازار گوشی‌های هوشمند بازگردد و بخش عظیمی از سهم بازار چین را به خودش اختصاص دهد. برای مثال، آمار و ارقام جدید از موسسه‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد، طی شش هفته اخیر، بیشتر از ۱.۶ میلیون دستگاه گوشی هوشمند هواوی با سیستم‌عامل جدید و اختصاصی HarmonyOS وارد بازار شده است که می‌تواند زنگ خطری برای کمپانی‌های بزرگ مانند اپل، شیائومی و سامسونگ باشد، چراکه بالاترین میزان فروش به آن‌ها تعلق دارد.

به‌عبارتی دقیق‌تر، محققان اعلام کردند، سری آیفون ۱۵ از زمان عرضه رسمی در این کشور تنها توانسته حدود ۴۰۰ هزار دستگاه بفروشد، درصورتی‌که این میزان برای کمپانی چینی هواوی بیشتر از چهار برابر است که نشان از محبوبیت بالای این کمپانی در بازار داخل و حمایت شهروندان چینی دارد؛ البته موسسه تحقیقاتی مذکور اشاره‌ دقیقی به اینکه کدام‌یک از گوشی‌های هواوی بیشترین میزان فروش را داشته، اما برآورد‌های ما می‌گوید میت ۶۰ از بالاترین سطح فروش برخوردار است.

وب‌سایت خبری رویترز، به‌نقل از موسسه تحقیقاتی و ارزیابی Counterpoint Research گزارش داد هواوی با سرعت زیاد و غیرقابل‌تصوری به‌بازار چین سلطه پیدا می‌کند و در مدت تنها شش هفته بیشتر از ۱.۶ میلیون دستگاه را به‌فروش برساند؛ اما ازسوی‌دیگر، آمار دو هفته‌ای سری آیفون ۱۵ در این کشور نشان می‌دهد که تنها ۴۰۰۰۰۰ دستگاه آیفون به‌فروش رسیده است. هما‌ن‌طورکه می‌دانید، بازار چین برای اپل و سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند اهمیت بالایی دارد، چراکه بیشترین تعداد دستگاه‌های هوشمند در این کشور عرضه می‌شود.

هواوی میت 60

علاوه‌براین، گزارش‌های موسسه Counterpoint Research می‌گوید اوج محبوبیت هواوی میت ۶۰ و کاهش تقاضای کاربران برای خرید سری آیفون ۱۵ در چین به‌صورت هم‌زمان باعث کاهش فروش اپل شد؛ درمقام‌ مقایسه‌، فروش سری آیفون ۱۵ در ۱۷ روز ابتدایی نسبت‌به سری آیفون ۱۴ حدود ۴.۵ درصد کاهش داشته است. البته تعدادی از کارشناسان براین‌باورند که این رقم بزرگی نیست و غول کوپرتینو می‌تواند در ادامه راه با فروش بیشتر شکاف ایجاده شده را جبران کند.

بااین‌حال، باید گفت هواوی میت ۶۰ و سایر گوشی‌های هوشمند هواوی از تراشه کرین 9000S با معماری قدیمی ۷ نانومتری تولید می‌شوند، اما بازهم مشکلاتی فراوانی را برای بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان ایجاد کرده است. پیش‌بینی‌های ما می‌گوید اوضاع فروش سازنده آمریکایی در سال ۲۰۲۴ بسیار بدتر خواهد شد، چراکه هواوی هم‌اکنون روی توسعه معماری پردازشی پیشرفته‌تر با همکاری شرکت SMIC فعالیت می‌کند و احتمالا تا سال‌های آینده معماری ۵ نانومتری یا ۳ نانومتری یا حتی پیشرفته‌تر را روانه بازار می‌کند.

وب‌سایت خبری TrendFroce می‌گوید سال ۲۰۲۴ برای اپل بسیار سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود، چراکه هواوی قصد دارد با معرفی بهترین گوشی‌های هوشمند و پشتیبانی از قابلیت‌های کاربردی جایگاه اپل را در چین تصاحب کند. البته درحال‌حاضر، ایالات متحده آمریکا دسترسی چین و سازندگان چینی را به دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) و فرابنفش عمیق (DUV) را محدود کرده و معلوم نیست چه‌زمانی می‌تواند به تراشه قوی‌تر و کارآمدتر دست پیدا کند. طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر، هواوی واکنشی به موفقیت‌هایش در بازار نشان نداده، اما به‌نظر می‌رسد تا پایان سال ۲۰۲۳ چه برنامه‌هایی دارد.

اخبار مرتبط: