اگر iOS 17 بتا یا آیپد‌او‌اس 17 بتا را از طریق برنامه توسعه‌دهنده اپل نصب کرده‌اید، ممکن است به دلیل مشکلات استفاده یا پایداری تصمیم به بازگشت به iOS 16 یا iPadOS 16 بگیرید.

نسخه‌‌ بتای سیستم‌عامل اپل به‌ویژه نسخه‌های اولیه، معمولا باگ‌های زیادی دارند، ممکن است برنامه‌ها به درستی کار نکنند، عمر باتری کوتاه‌ شود یا حتی برخی از گزینه‌ها خراب شوند. خوشبختانه می‌توانید آیفون یا آیپد خود را به نسخه قبلی iOS بازیابی کنید.

البته در برخی موارد امکان بازگشت به نسخه قبلی وجود ندارد، مثلا اگر WatchOS 10 را روی Apple Watch نصب کرده‌اید، پس از بازگشت به iOS 16، نمی‌توانید آن را به آیفون متصل کنید. همچنین بازگشت اپل واچ به نسخه قبلی watchOS به صورت دستی قابل انجام نیست و اگر می‌خواهید watchOS 10 را حذف کنید، باید ساعت خود را برای نمایندگی رسمی اپل بفرستید.

برای نصب iOS 17 بتا، باید در اشتراک توسعه دهندگان اپل عضو شوید و مبلغی را برای آن پرداخت کنید. با انجام این کار، بروزرسانی‌های بتا به صورت خودکار برای حساب کاربری شما منتشر می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را نصب کنید. البته امکان خروج از این برنامه هم وجود دارد زیرا عضویت در آن، عمدتا برای برنامه نویسان مفید است.

iTunes در مک بوک برای downgrade کردن iOS

در ادامه نحوه Downgrade iOS 17 و iPadOS 16 را می‌خوانید:

  1. Finder را در Mac خود (یا iTunes در رایانه‌های شخصی ویندوزی) راه اندازی کنید.
  2. با استفاده از کابل، آیفون یا آیپد را به رایانه متصل کنید.
  3. دستگاه خود را در حالت بازیابی (restore) قرار دهید. روش انجام این کار به دستگاه شما بستگی دارد، بنابراین لیست زیر این مراحل را بررسی کنید تا مدل خود را پیدا کنید.
  4. پیامی ظاهر می‌شود که از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید دستگاه خود را بازیابی کنید یا خیر. روی دکمه Restore کلیک کنید تا دستگاه خود را پاک کنید و آخرین نسخه عمومی iOS یا iPadOS را نصب کنید.
  5. صبر کنید تا فرآیند بازیابی کامل شود.
چگونه iPad را restore
کنیم

نحوه ورود به حالت بازیابی در آیفون و آیپد

برای ورود به حالت بازیابی یا restore در آیپد و آیفون از روش‌های زیر عمل کنید.

نحوه ورود به حالت بازیابی در آیپد

  1. دکمه افزایش صدا را فشار داده و سریع رها کنید.
  2. دکمه کاهش صدا را فشار داده و سریع رها کنید.
  3. دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا دستگاه شما شروع به راه اندازی مجدد کند و تا زمانی که دستگاه شما به حالت بازیابی برود، دکمه پاور را نگه دارید.
چگونه آیفون را restore کنیم

نحوه ورود به حالت Restore در آیفون

  1. دکمه افزایش صدا را فشار داده و به سرعت رها کنید.
  2. دکمه کاهش صدا را فشار داده و سریع رها کنید.
  3. دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا صفحه حالت بازیابی را مشاهده کنید.

اگر مراحل بالا را دنبال کنید، می‌توانید با استفاده از Mac یا iCloud یک نسخه پشتیبان از دستگاه خود با iOS 16 یا iPadOS 16 بگیرید.

مقاله آموزشی مرتبط: چگونه اپل موزیک را به گوگل هوم متصل کنیم؟