اپل نسل جدید گوشی‌های آیفون را با همان فرمول آشنا سال‌های گذشته با اندکی تغییر روانه بازار جهانی کرد؛ اکنون، نسخه آیفون ۱۶ پرو مکس (iPhone 16 Pro Max) برای بررسی در اختیار رسانه علاالدین قرار گرفته است.

در اولین تجربه کاربری با آیفون 16 پرو مکس، احتمالا تصور می‌کنید که با همان آیفون 15 پرو مکس روبه‌رو هستید و اپل در ارائه نوآوری‌های چشم‌گیر کم‌کاری کرده است، اما وقت‌گذرانی با جدیدترین پرچمدار اپل به‌شما می‌فهماند که تصورات‌تان غلط بوده و کوپرتینو‌نشین‌ها چند بهبود عمیق نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را اعمال کرده‌اند. آیفون 16 پرو مکس، میزبان مجموعه‌ای از تغییرات و پیشرفت‌های قابل‌توجه است تعامل کاربران را دست‌خوش تغییرات بزرگ می‌کند.

رسانه علاالدین آیفون ۱۶ پرو مکس را از فروشگاه باهم‌استور برای بررسی تامین کرده‌است.

اولین تغییر محسوس، افزایش ابعاد و وزن بیشتر آن درمقایسه‌با از آیفون 15 پرو مکس است. صفحه‌نمایش آیفون 16 پرو مکس با ابعاد 6.9 اینچ، به مرز 7 اینچ نزدیک‌شده که ما را به‌یاد اولین نسل تبلت‌های اپل و سامسونگ می‌اندازد. اپل با کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر Super Retina XDR OLED، یک بوم دیجیتالی وسیع و چشم‌نواز با پیکسل‌های روشن و رنگارنگ را دراختیار کاربران قرار داده که برای انجام کارهای مختلف ازجمله بازی‌های سبک AAA و تماشای فیلم‌وسریال مناسب است.

آنباکس آیفون 16 پرو مکس

تفاوت عمده آیفون 16 پرو مکس نسبت‌به آیفون 15 پرو مکس دکمه فیزیکی Camera Control است که برای بهبود عملکرد دوربین طراحی و تعبیه شده‌است. البته، اپل ترجیح می‌دهد آن‌را کنترلی برای سوئیچ‌کردن بین قابلیت‌های مختلف دوربین بنامد؛ ازاین‌سو، نامیدن آن به‌عنوان دکمه ازطرف اپلی‌ها رد می‌شود. حسگرهای Camera Control از تشخیص ژست نیز پشتیبانی می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا با حرکات مختلف، ویژگی‌های متفاوتی را اجرا کنند.

آیفون 16 پرو مکسمشخصات سخت‌افزاری
ابعاد (میلی‌متر)8.3×77.6×163
وزن (گرم)227 گرم
تکنولوژی نمایشگرLTPO Super Retina XDR OLED, 120Hz, HDR10, Dolby Vision, 1000 nits (typ), 2000 nits (HBM)
ابعاد نمایشگر6.9 اینچ
تراشهApple A18 Pro (3 nm): Hexa-core (2×4.05 GHz + 4×2.42 GHz))
پردازنده گرافیکیApple GPU (6-core graphics)
رم و حافظه256GB 8GB RAM, 512GB 8GB RAM, 1TB 8GB RAM; NVMe
دوربین اصلی48 مگاپیکسلی با سنسور 1/1.28 اینچی با دیافراگم f/1.8
سایر دوربین‌هااولتراواید 48 مگاپیکسلی با سنسور 1/2.6 اینچی
تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با سنسور 1/3.06 اینچی
سنسور تشخیص عمق TOF LiDAR
دوربین سلفی12 مگاپیکسلی
فیلم‌برداری4Kبا نرخ 120 فریم‌برثانیه
سیستم‌عاملiOS 18
پشتیبانی نرم‌افزاری5 سال
ظرفیت باتری4685 میلی‌آمپرساعتی
سرعت شارژ25 وات با فناوری PD3.0
قیمت جهانی1199 دلار

همان‌طورکه انتظار می‌رفت، iPhone 16 Pro Max با تراشه‌ای جدید و قدرت‌مند به‌میدان آمد؛ اپل تراشه A18 Pro را به‌عنوان یک جهش بزرگ معرفی کرد که قواعد بازی را برای رقبای اندرویدی تغییر می‌دهد! کلاستر شش هسته‌ای و پردازنده گرافیکی قدرت‌مندتر اپل، همراه با پشتیبانی سخت‌افزاری گسترده‌تر و بهبودیافته برای ویژگی‌های مختلف مانند رهگیری پرتوی (Ray Tracing) عملکردی بی‌نظیر را ارائه می‌دهد. همچنین، پهنای باند حافظه نیز به مولد هوش مصنوعی Apple Intelligence در پردازش سریع‌تر کمک می‌کند.

طی سال‌های گذشته، سیستم دوربین‌ همواره یکی از نقاط قوت آیفون‌ها بوده‌ و آیفون 16 پرو مکس نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست؛ این گوشی به یک ماژول دوربین سه‌گانه مجهز شده که حتی بهتر از نسل پیشین عمل می‌کند. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتو تتراپرسیم 12 مگاپیکسلی تغییر سخت‌افزاری نداشته، اما اپل از تکنولوژی Fusion با نسل دوم Sensor Shift را برای آن‌ها درنظر گرفت که به‌‌بهترشدن تصاویر کمک می‌کند. ازسوی‌دیگر، حسگر اولتراواید 48 مگاپیکسلی جدید به دپارتمان دوربین اضافه‌شده که عکس‌های پانوراما خیره‌کننده‌ای را ثبت می‌کند.

علاوه‌براین، مدل‌های پرو و پرو مکس از فیلم‌برداری با کیفیت 4K و نرخ 120 فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند؛ همچنین، قابلیت ضبط کلیپ‌های سه‌بعدی (spatial clips)، میکروفون‌ با کیفیت استودیویی، گزینه‌ Audio Mix برای ویدئوها و بسیاری از ویژگی‌های دیگر نیز به پرچمداران اپل اضافه‌شده که در نسل‌های پیشین وجود نداشتند. بهبودهای طراحی و سخت‌افزاری، آیفون 16 پرو مکس را به یک ابزار قدرت‌مند برای عکاسی و فیلم‌برداری تبدیل می‌کند و نیازهای کاربران را به‌خوبی برآورده می‌سازد.

نوآوری‌های سری اپل به اینجا ختم نمی‌شود؛ غول آمریکایی با معرفی گام‌های بلندی در جهت پایداری محیط زیست برداشته است. استفاده از فیبر بازیافتی 100٪ در ساخت بسته‌بندی نشان از تعهد اپل به کاهش اثرات زیست‌محیطی محصولات و حذف پلاستیک دارد؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از بررسی آیفون ۱۶ پرو مکس پرداخته و ویژگی‌های مثبت یا منفی آن‌را موبه‌مو توضیح می‌دهیم.

طراحی و کیفیت ساخت آیفون ۱۶ پرو مکس
طراحی و کیفیت ساخت آیفون ۱۶ پرو مکس
طراحی و کیفیت ساخت آیفون ۱۶ پرو مکس
ابعاد8.3×77.6×163
وزن227 گرم
محافظ صفحه‌نمایشCeramic Shield
جنس بدنهتیتانیوم
استاندارد ضدآب و ذراتIP68

آیفون 16 پرو مکس از نظر ظاهری شباهت زیادی به آیفون 15 پرو مکس و آیفون 14 پرو مکس دارد. اپل هرساله رنگ‌های انحصاری را تغییر می‌دهد تا کاربران تمایز نسل‌های جدید را نسبت‌به مدل‌های قدیمی‌تر تشخیص دهند. مهندسان اپل به‌زیبایی و جذابیت‌های بصری در زبان طراحی اهمیت زیادی می‌دهند که درکنار مقاومت و استحکام بالا باعث افزایش محبوبیت پرچمداران آیفون می‌شود.

گوشی‌های آیفون به‌عنوان گوشی‌های مقاوم و باکیفیت شناخته می‌شوند و همواره به‌خاطر این ویژگی مورد تحسین قرار می‌گیرند. به‌همین‌دلیل، اپل درزمینه استحکام و مقاومت، تغییرات چندانی در آیفون 16 پرو مکس ایجاد نکرده است. درواقع، تنها بهبود واقعی در آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس، استفاده از نسل سوم شیشه Ceramic Shield است که تحت‌عنوان مقاوم‌ترین محافظ بین تمام گوشی‌ها است، اما بررسی تحلیلگران نشان می‌دهد که iPhone 16 Pro Max آن‌قدرها هم مقاومت ندارد.

ترکیب پنل پشت و جلوی دستگاه از شیشه و فلز ساخته‌شده که بخشی از جذابیت‌های بصری آیفون 16 پرو مکس به‌شمار می‌رود. فریم دستگاه از جنس تیتانیوم گرید 5 است که درمقایسه‌با تیتانیوم گرید 2 گلکسی S24 اولترا بسیار مقاوم‌تر عمل می‌‌کند. اپل برای محافظت از پنل پشت و صفحه‌نمایش با کمپانی Corning همکاری کرده که باعث تقویت آن‌ می‌شود؛ همچنین، هردو طرف گوشی با پوشش مات پرداخت‌شده که ظاهر زیباتری را درمقایسه‌با گلکسی S24 اولترا یا پیکسل ۹ پرو ایکس‌ال به آن می‌بخشد.

طراحی و کیفیت ساخت آیفون ۱۶ پرو مکس

اپل به اصول زیبایی‌شناسی و کارآمدن‌بودن ه‌مزمان در طراحی آیفون 16 پرو مکس توجه کرده‌است؛ کپسول داینامیک آیلند صفحه‌نمایش برای سیستم تشخیص چهره Face ID به‌گونه‌ای طراحی شده که کم‌ترین فضای ممکن را اشغال می‌کند. چیدمان مثلثی‌شکل دوربین‌ها در پشت گوشی نیز درکنار زیبایی، به‌بهبود عملکرد دوربین کمک می‌کند. همچنین، قابلیت Camera Control در حاشیه سمت‌راست زیر دکمه پاور قرار گرفته که دسترسی سریع و آسان به‌قابلیت‌های دوربین را فراهم می‌کند.

آیفون 16 پرو مکس از گواهی IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب بهره می‌برد؛ به‌این‌معنی‌که دستگاه می‌تواند به مدت 30 دقیقه تا عمق 6 متری مقابل فشار آب مقاومت کرده بدون ‌آن‌که آسیبی ببیند. استاندارد IP68 برای کاربرانی که در محیط‌های مرطوب و پرگردوغبار زندگی می‌کنند یا به فعالیت‌های در فضای باز علاقه دارند، بسیار مفید است.

آیفون 16 پرو مکس در چهار رنگ تیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم طبیعی و تیتانیوم صحرایی عرضه می‌شود؛ باید یادآور شویم، رنگ جدید به‌عنوان جایگزینی برای آبی تیتانیومی محسوب می‌شود. اپل با استفاده از تکنولوژی PVD رنگ‌های مختلف را توسعه می‌دهد که مقاومت بسیار بیشتری درمقایسه‌با سایر گوشی‌های پرچمدار دارد.

ازنظر علمی، برخورد یون‌های پلاسما با سطحی که ماده روی آن انباشته می‌شود، اتم‌های سطح کنده‌ شده و روی سطح قطعه اصلی می‌نشینند و لایه نازکی روی آن ایجاد می‌کنند. در فرایند PVD، تمام سطوح داخلی محفظه خلا، ازجمله پایه‌هایی که قطعات روی آن‌ها قرار می‌گیرند، به‌صورت ناخواسته با لایه‌ای از جنس سرامیک پوشیده می‌شوند.

یکی از بارزترین تغییرات در آیفون 16 پرو مکس، افزایش جزئی ارتفاع آن به‌دلیل استفاده از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر است؛ پنل 6.9 اینچی Super Retina XDR OLED با کپسول داینامیک آیلند تجربه بصری بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. داینامیک آیلند درواقع از دو حفره تشکیل شده که اپل با پیکسل‌های سیاه آن‌ها را به یک‌دیگر متصل می‌کند. براساس نظرسنجی MacRumors Forums، بسیاری از کاربران از داینامیک آیلند نسبت‌به پانچ‌هول گوشی‌های اندرویدی یا ناچ نسل‌های قبلی آیفون استقبال می‌کنند.

حاشیه‌های صفحه‌نمایش باریک‌تر و جذاب‌تر از نسل‌های قبل
حاشیه‌های صفحه‌نمایش باریک‌تر و جذاب‌تر از نسل‌های قبل

حاشیه‌های صفحه‌نمایش باریک‌تر و جذاب‌تر از نسل‌های قبل

حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش نیز در آیفون 16 پرو مکس به حداقل رسیده که آن جذابیت‌های بصری نمایشگر تمام‌صفحه‌ را به‌رخ می‌کشد. درواقع، می‌توان گفت که پرچمدار اپل تقریبا حاشیه‌ای ندارد و صفحه‌نمایش آن پنل اصلی گوشی را پوشش می‌دهد؛ این طراحی باعث می‌شود که کاربران هنگام تماشای ویدئو یا بازی کردن، تجربه بصری فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

فریم تیتانیومی گوشی نیز ظاهری لوکس و احساس مقاومت را به کاربر منتقل می‌کند؛ آیفون 16 پرو مکس درمقایسه‌با آیفون 15 پرو مکس حدود 6 گرم سنگین‌تر و از آیفون 14 پرو مکس 13 گرم سبک‌تر است. کاهش وزن دو نسل آخر پرچمداران اپل به‌دلیل برخورداری از آلیاژ تیتانیوم گرید 5 است که وزن بسیار پایین‌تری نسبت‌به استیل ضد‌ زنگ دارد؛ البته لایه زیرین فریم از 0.2 میلی‌متر آلومینیوم تقویت‌شده تشکیل‌شده که از دیگر دلایل سبکی آیفون 16 پرو مکس است.

دکمه کمرا کنترل در آیفون 16 پرو مکس، قابلیت‌های فراوانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ این دکمه می‌تواند به‌سرعت برنامه دوربین را باز کرده و شروع به‌گرفتن عکس یا فیلم کند. همچنین، کاربران می‌توانند سطح زوم، نوردهی یا بوکه را تغییر دهند تا بهترین عکس‌ها گرفته شود. قابلیت فوکوس خودکار و عکاسی دو مرحله‌ای نیز در مراحل توسعه قرار دارد و به‌زودی اضافه خواهد شد. Camera Control با ارائه دسترسی سریع و آسان به تنظیمات مختلف دوربین، تجربه عکاسی با آیفون را به‌سطح بالاتری ارتقا می‌دهد.

حسگرهای Face ID و دوربین سلفی در آیفون 16 پرو مکس درمقایسه‌با آیفون 15 پرو مکس تغییری نداشته است. اسپیکر مکالمه نیز به‌عنوان یکی از اسپیکرهای گوشی عمل می‌کند و اسپیکر دوم در پایین گوشی قرار دارد. سیستم صوتی با ارائه صدای استریو باکیفیت بالا، تجربه تماشای ویدئو و گوش دادن به موسیقی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

نمایشگر و اسپیکر آیفون 16 پرو مکس
نمایشگر و اسپیکر آیفون 16 پرو مکس
نوع پنلLTPO Super Retina XDR OLED
ابعاد نمایشگر6.9 اینچ
رزولوشن1320× 2868 پیکسل
تراکم پیکسل 460 پیکسل‌براینچ
نرخ به‌روزرسانی120 هرتز

آیفون ۱۶ پرو مکس، باوجود طراحی تکامل یافته و ویژگی‌های منحصربه‌فردش، در بخش نمایشگر نیز گام‌های مهمی به‌جلو برداشته است. اگرچه در نگاه اول تغییرات نمایشگر چندان انقلابی به‌نظر نمی‌رسد، اما با کمی دقت بیشتر متوجه پیشرفت‌های فنی چشم‌گیر خواهیم شد. افزایش اندازه نمایشگر به 6.9 اینچ و بهبود نسبت‌تصویر به بدنه، در کنار کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر، نه‌تنها تجربه بصری فراگیرتری را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد، بلکه فضای بیشتری را برای تعامل با محتوا در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

قلب تپنده نمایشگر آیفون ۱۶ پرو مکس را یک پنل 10 بیتی LTPO Super Retina XDR OLED با رزولوشن 1320× 2868 پیکسل است که به‌همراه تراکم 460 پیکسل‌براینچ جزئیات تصویر را با وضوح خیره‌کننده‌ای به‌نمایش می‌گذارد و باعث می‌شود حتی ریزترین اجزا قابل مشاهده باشند. فناوری ProMotion نیز با امکان تغییر پویای نرخ به‌روزرسانی بین یک تا 120 هرتز، به‌صورت هم‌زمان پیمایش روان و بهینه‌سازی مصرف انرژی را به‌ارمغان می‌آورد.

نمایشگر آیفون 16 پرو مکس

بازهم نمایشگر آیفون تغییری نکرده‌است

فناوری LTPO به‌شکل هوشمند نرخ به‌روزرسانی را براساس محتوای درحال نمایش تنظیم می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال، هنگام مطالعه یک متن ثابت، نرخ به‌روزرسانی کاهش می‌یابد تا مصرف باتری به‌حداقل برسد و هنگام تماشای فیلم‌وسریال یا بازی‌های ویدئویی، نرخ به‌روزرسانی افزایش می‌یابد تا تجربه کاربری روان و بدون لگ باشد.

نمایشگر آیفون ۱۶ پرو مکس با پشتیبانی از استانداردهای Dolby Vision و HDR10، توانایی نمایش تصاویری با گستره دینامیکی وسیع و رنگ‌های زنده و واقعی را دارد. استانداردهای یادشده با افزایش کنتراست و روشنایی، جزئیات بیشتری را در مناطق تاریک و روشن تصویر نمایان می‌کنند و تجربه تماشای فیلم‌وسریال را باکیفیت‌تر می‌‌کنند. نسبت‌تصویر ۱۹.۵:۹ نیز باعث می‌شود تا محتوای سینمایی به‌صورت تمام صفحه و بدون نوارهای سیاه در بالا و پایین نمایش داده شود.

ترکیب پنل 10 بیتی و تکنولوژی Dithering منجر به نمایش طیف رنگی بسیار وسیع‌تری نسبت‌به استانداردهای معمول مانند sRGB و DCI-P3 در گوشی ابرپرچمدار آیفون 16 پرو مکس می‌شود. فناوری dithering با کنترل زیرپیکسلی و ترکیب سریع پیکسل‌های مجاور، میلیاردها رنگ را شبیه‌سازی کرده و تصاویری با عمق رنگی 10 بیت را به نمایش می‌گذارد؛ این فناوری باعث می‌شود گرادیان‌های رنگی به‌صورت نرم و طبیعی نمایش داده شوند و جزئیات بیشتری در تصاویر HDR قابل مشاهده باشد.

مدل دستگاه100% APL80% APL20% APL1% APL
آیفون 16 پرو مکس1042 نیت1082 نیت2321 نیت2437 نیت
شیائومی 14 اولترا1129 نیت1571 نیت2672 نیت3287 نیت
گلکسی S24 اولترا1049 نیت1250 نیت2343 نیت2670 نیت
آیفون 15 پرو مکس1020 نیت1100 نیت2260 نیت2341 نیت

نمایشگر آیفون ۱۶ پرو مکس با حداکثر روشنایی 2000 نیتی، حتی در زیرنور مستقیم خورشید نیز خوانایی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. سطح روشنایی درکنار فناوری HDR به‌نمایش جزئیات دقیق در صحنه‌های پرنور و با کنتراست بالا کمک می‌کند؛ همچنین، حداقل روشنایی 1.3 نیتی برای محیط‌های تاریک بسیار مناسب است و با کاهش نور آبی، از خستگی چشم در هنگام استفاده در شب جلوگیری می‌کند.

براساس بررسی‌ تیم رسانه علاالدین، آیفون ۱۶ پرو مکس قابلیت نمایش محتوای SDR را با متوسط بیشینه روشنایی 1082 نیت دارد که فوق‌العاده کاربردی برای کارهای روزمره به‌شمار می‌رود؛ البته کاربران می‌توانند قابلیت Brightness Level را از تنظیمات نمایشگر به‌صورت دستی فعال کنند. پیش‌ازاین، پرچمداران آیفون ازنظر سطح روشنایی حرف اول را می‌زدند، اما اکنون چینی‌ها با تولید پنل‌های 12 بیتی با سطح روشنایی 3000 نیت یا بالاتر نسبت‌به اپل و سامسونگ برتری مطلق دارند.

تنظیمات نمایشگر آیفون ۱۶ پرو مکس گزینه‌های متعددی برای شخصی‌سازی تجربه بصری دراختیار کاربران قرار می‌دهد. برای‌مثال، دربخش «Appearance» می‌توان حالت‌های نمایشی مختلفی را مانند «Light» و «Dark» یا «Auto» انتخاب کرد. حالت Auto به‌صورت هوشمند حالت نمایش را براساس نور محیط تنظیم می‌کند. همچنین، در بخش «Display & Brightness» می‌توان روشنایی نمایشگر، اندازه متن و ویژگی «Night Shift» را تنظیم کرد؛ ویژگی Night Shift با کاهش میزان نور آبی در شب، به‌بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند.

نمایشگر آیفون 16 پرو مکس

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، آیفون ۱۶ پرو مکس از فناوری ProMotion بهره می‌برد که نرخ به‌روزرسانی نمایشگر را به صورت پویا و بسته به نوع محتوا تغییر می‌دهد. در قلب این تکنولوژی پیشرفته، یک کنترل‌کننده زمان‌بندی انطباقی قرار دارد که به‌صورت مداوم فعالیت‌های کاربر و محتوای درحال نمایش را پایش می‌کند. کنترل‌کننده با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و یادگیری ماشینی، می‌تواند نرخ به‌روزرسانی مناسب را برای هرلحظه پیش‌بینی کرده و به‌شکل پویا بین یک تا 120 هرتز تغییر دهد.

علاوه‌براین، ProMotion با سایر فناوری‌های نمایشگر مانند HDR و True Tone هماهنگ شده تا بهترین کیفیت تصویر ممکن را ارائه دهد. به‌عنوان‌مثال، هنگام تماشای یک فیلم HDR با صحنه‌های اکشن سریع، ProMotion نرخ به‌روزرسانی را افزایش می‌دهد تا حرکات روان و بدون تاری نمایش داده شوند؛ درعین‌حال، با تنظیم دقیق نور پس‌زمینه و رنگ‌ها، جزئیات تصویر به‌بهترین شکل ممکن حفظ می‌شوند.

فناوری Dolby Atmos با ایجاد کانال‌های صوتی مجازی، صدا را به‌صورت سه‌بعدی و فراگیر به‌گوش کاربر می‌رساند. دالبی اتموس باعث می‌شود تا کاربر خودش را در مرکز اتفاقات احساس کند و از تجربه شنیداری واقعی‌تر و غنی‌تری لذت ببرد. صدای سه‌بعدی نیز با ردیابی حرکات سر کاربر، صدا را به‌صورت دینامیک تنظیم می‌کند تا تجربه شنیداری طبیعی‌تر و فراگیرتری ایجاد شود. به‌عنوان‌مثال، هنگامی که کاربر سرش را به‌سمت راست می‌چرخاند، صدا نیز به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که انگار از سمت راست به‌گوش می‌رسد.

بررسی ما نشان می‌دهد که آیفون ۱۶ پرو مکس در تفکیک صدا و حفظ تعادل بین فرکانس‌های مختلف بسیار خوب عمل می‌کند. صداها با وضوح و شفافیت بالایی شنیده می‌شوند و جزئیات موسیقی و گفتار به‌خوبی قابل تشخیص هستند. همچنین، بیس عمیق و قدرت‌مند است، اما روی فرکانس‌های میانی و بالا غلبه نمی‌کند؛ در نتیجه، صدایی متعادل و لذت‌بخش تولید می‌شود.

سیستم دوربین آیفون 16 پرو مکس
سیستم دوربین iPhone 16 Pro Max
دوربین اصلی48 مگاپیکسل Sony IMX903
دوربین اولتراواید48 مگاپیکسل Sony IMX972
دوربین تله‌فوتو تتراپریسم12 مگاپیکسل Sony IMX913
دوربین سلفی12 مگاپیکسل Sony IMX714

کوپرتینونشین‌ها با حفظ ظاهر آشنای سیستم دوربین، تغییرات مهمی را در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار به ایجاد کردند؛ مثلا، اولین تغییر مشهودی که در بررسی iPhone 16 Pro Max تنظیم نرم‌افزاری جدید برای کنترل HDR و ویژگی ترکیبی سخت‌افزاری-نرم‌افزاری است که در هیچ گوشی هوشمندی دیده یافت نمی‌شود. جالب‌تر آن‌که بخش نرم‌افزاری این ویژگی هنوز به‌صورت کامل توسعه نیافته و قرار است در آینده به‌روزرسانی شود.

بیشتر ماژول‌های دوربین آیفون ۱۶ پرو مکس از نظر مشخصات کلیدی تغییر چندانی ندارند؛ دوربین اولتراواید با یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی Quad Bayer جایگزین سنسور ۱۲ مگاپیکسلی RGB نسل قبلی شده است. اپل به‌صورت رسمی اندازه این سنسور را اعلام نکرده، اما باتوجه‌به اندازه 1/2.55 اینچی و پیکسل‌های 1.4 میکرومتری سنسور قبلی و با درنظرگرفتن پیکسل‌های 0.7 میکرومتری سنسور جدید، می‌توان حدس زد که اندازه سنسور جدید نیز 1/2.55 اینچ باشد.

دوربینحسگرلنزویژگی‌ها
دوربین اصلی48 مگاپیکسل
ابعاد 1/1.28اینچ
پیکسل‌ 1.22 میکرومتری
فاصله‌کانونی 24 میلی‌متری
دیافراگم f/1.68
فوکوس خودکار لیزری
فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel
لرزش‌گیر Sensor-shift
فیلم‌برداری 4K با نرخ 120 فریم‌برثانیه
فیلم‌برداری 4K با نرخ 60 فریم‌برثانیه
عکاسی 24 مگاپیکسل
اولتراواید48 مگاپیکسل
ابعاد 1/2.55 اینچ
پیکسل‌های 0.7 میکرومتری
فاصله‌کانونی 13 میلی‌متری
دیافراگم f/1.7
فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel
فیلم‌برداری 4K با نرخ 60 فریم‌برثانیه
عکاسی 12 مگاپیکسل
تله‌فوتو12 مگاپیکسل
ابعاد 1/3.06 اینچ
پیکسل‌های 1.12 میکرومتری
فاصله‌کانونی 120 میلی‌متری
دیافراگم f/2.8
فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel
لرزش‌گیر Sensor-shift
فیلم‌برداری 4K با نرخ 60 فریم‌برثانیه
عکاسی 12 مگاپیسل
بزرگ‌نمایی 5 برابری اپتیکال
سلفی12 مگاپیکسل
ابعاد 1/3.6 اینچ
پیکسل‌های 1.0 میکرومتری
فاصله‌کانونی 23 میلی‌متری
دیافراگم f/1.9
فوکوس خودکار تشخیص فاز
فیلم‌برداری 4K با نرخ 60 فریم‌برثانیه
عکاسی 12 مگاپیکسل

دوربین اصلی همچنان از یک سنسور 1/1.28 اینچی استفاده می‌کند که درمقایسه‌با رقبای اصلی مانند پیکسل 9 پرو ایکس‌ال و گلکسی S24 اولترا، اندازه بزرگ‌تری دارد. همچنین، حسگر اصلی یکی از معدود دوربین‌های موجود در بازار است که از لرزش‌گیر قدرت‌مندی موسوم‌به sensor-shift بهره می‌برد؛ این فناوری از زیرساختی استفاده استفاده می‌کند با 10000 تغییر موقعیت کوتاه درهرثانیه، مانع لرزش تصویر می‌شود. توسعه و مونتاژ مکانیسم تثبیت‌کننده با تلاش کمپانی‌های بزرگ Cirrus Logic و LG Innotek ممکن شد تا تصاویر از رزولوشن بالاتر و پایدارتری برخوردار شوند؛

دوربین تله‌فوتو Sony IMX913 ازنظر فناوری سنسور چندان چشم‌گیر نیست و از یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی RGB با اندازه 1/3.06 اینچ استفاده می‌کند. بااین‌حال، لنز Tetraprism با طراحی منحصربه‌فرد اپل که به‌صورت folded است، آن‌را از دوربین‌های پریسکوپی سایر برندها متمایز می‌کند. طراحی منشوری حسگر تتراپرسیم باعث می‌شود تا لنز تله‌فوتو در فضای کمتری قرار گیرد و زوم اپتیکال بالایی هم داشته باشد. به‌نظر می‌رسد که دوربین تتراپرسیم ازنظر سخت‌افزاری تفاوت چندانی با دوربین تله‌فوتو نسل قبلی نداشته باشد و اپل به کمی بهبود نرم‌افزاری بسنده کرده‌باشد.

کمپانی اپل با معرفی «Camera Control» تلاشی در جهت ایجاد یک رابط کاربری فیزیکی-نرم‌افزاری جدید دارد؛ دکمه جدید با برخورداری از یک ماژول سخت‌افزاری الکترومکانیکی، قابلیت تشخیص فشار مکانیکی با سطح‌بندی مختلف مانند تشخیص فشار خفیف و پردازش سیگنال لمسی خازنی را برای ردیابی حرکت انگشت دارد و طیف وسیعی از ویژگی‌های کنترلی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. برخی ازاین قابلیت‌ها هنوز درمرحله توسعه و بهینه‌سازی هستند و در آینده نزدیک از طریق به‌روزرسانی به‌دستگاه اضافه می‌شوند.

عکاسی آیفون 16 پرو مکس

درحال‌حاضر، امکان استفاده از الگوریتم شاتر دو مرحله‌ای در سیستم Camera Control وجود ندارد. البته باتوجه‌به فناوری‌های پیشرفته مانند فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و لیزر اتوفوکوس به‌همراه الگوریتم‌های پردازش تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای تشخیص صحنه و بهینه‌سازی پارامترهای عکاسی در گوشی‌های هوشمند مدرن، ضرورت وجود چنین قابلیتی در سال 2024 چندان واضح نیست.

با استفاده از Camera Control می‌توان اپلیکیشن دوربین و حتی برنامه‌های دوربین متفرقه را ازطریق API‌های سیستمی فعال کرد. همچنین، می‌توان حالت فعال‌سازی اپلیکیشن دوربین را روی یک‌بار یا دوبار فشاردادن تنظیم کرد. هنگامی‌که در رابط کاربری اپلیکیشن دوربین هستید، با یک‌بار فشاردادن دکمه می‌توانید فرآیند عکس‌برداری را شروع کرده و با نگه داشتن آن می‌توانید فرآیند فیلم‌برداری را آغاز کنید.

همان‌طورکه می‌دانید، تغییر پارامترهای عکس‌برداری به‌صورت Real-time است؛ این پارامترها شامل جبران نوردهی (Exposure Compensation)، شبیه‌سازی دیافراگم (Depth of Field Simulation)، سطح زوم اپتیکال و دیجیتال، تغییر بین ماژول‌های دوربین (فاصله‌کانونی اصلی)، سبک‌های عکاسی (Photographic Styles) و «Tone» می‌شود. با دوبار فشار خفیف به دکمه می‌توانید پارامتر مورد نظر برای تنظیم دوربین را از طریق منو انتخاب کنید و با یک‌بار فشار خفیف مجدد به پارامتر قبلی بازگردید. برای تنظیم پارامترها می‌توانید از سنسور لمسی خازنی دکمه یا از صفحه‌نمایش لمسی درکنار نمایشگر استفاده کنید.

باوجوداین، قابلیت کمرا کنترل در آیفون ۱۶ پرو مکس هنوز به‌نظر نسبتا پیچیده و فاقد طراحی ارگونومیک مناسب می‌رسد. استفاده از آن می‌تواند در سناریوهای مختلف دشوار باشد و برخی مواقع استفاده ازآن ناممکن باشد. طی مدت‌زمان 48 ساعتی که آیفون ۱۶ پرو مکس را برای بررسی دراختیار داشتم، به‌صورت ناخواسته با لمس دکمه کمرا کنترل باعث بازشدن برنامه دوربین می‌شدم که کمی اذیت‌کننده بود.

علاوه‌براین، ویژگی «Tone» که به آن اشاره کردیم، یک رویکرد جدید در پردازش تصویر HDR است که پیش‌ازاین در گوشی‌های آیفون وجود داشت؛ این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا میزان فشرده‌سازی گستره دینامیکی (Dynamic Range Compression) را کنترل کنید و تصاویری با ظاهر طبیعی‌تر (Low Dynamic Range) یا مصنوعی‌تر (High Dynamic Range) ثبت کنید. این موضوع اخیرا در اینترنت بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از کاربران از اپل به خاطر اضافه‌شدن آن از مهندسان اپل قدردانی کردند.

دربخش «سبک‌های عکاسی»، دو مجموعه با عناوین «Mood» و «Undertones» وجود دارد که هرکدام امکان تنظیم دقیق “Tone” منحنی کنتراست، اشباع رنگ و فیلتر رنگی فراهم شده است. در سبک‌های Mood، پارامترهای «Tone و Color» ازپیش‌تعیین شده‌ هستند و اشباع رنگی همیشه روی 100 تنظیم شده است، اما در سبک‌ Undertone، به‌صورت پیش‌فرض فقط پارامتر اشباع رنگی (Palette) تغییر می‌کند.

قابلیت شخصی‌سازی در نحوه پردازش تصویر و رندر صحنه توسط آیفون، به کاربران اجازه می‌دهد تا خروجی نهایی عکس‌ها را با سلیقه خود هماهنگ کنند. اگرچه ارائه گزینه‌های متعدد به کاربران قابل ستایش است، اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا دستگاهی که با شعار «سادگی و کارایی آسان» شناخته می‌شود، نیازی به‌استفاده از فیلترهای پیشرفته برای جلب رضایت همه کاربران دارد؟ شاید دیدگاه ما کمی سخت‌گیرانه باشد و رویکرد اپل دراین‌زمینه کاملا درست باشد.

صرف‌نظر از دیدگاه‌های مختلف نسبت‌به کیفیت تصویر آیفون، همواره می‌توان روی ثبات و یک‌نواختی آن حساب کرد. باتوجه‌به این موضوع، تفاوت چشم‌گیری بین عکس‌های گرفته‌شده با آیفون ۱۶ پرو مکس و ۱۵ پرو مکس مشاهده نمی‌شود. ازنظر من هنگام بررسی آیفون ۱۶ پرو مکس و ۱۵ پرو مکس، این‌موضوع یک نکته منفی محسوب می‌شود، چراکه انتظار پیشرفت بیشتری در کیفیت تصویر نسل جدید می‌رود. ازسوی‌دیگر، کاربرانی که به‌دنبال ظاهر خاص عکس‌های آیفون هستند، می‌توانند با افکت‌های نرم‌افزاری به‌خواسته‌هایشان برسند.

خروجی پیش‌فرض آیفون ۱۶ پرو مکس ازنظر رنگ چندان چشم‌گیر نیست که از انتقادات همیشگی به عکس‌های آیفون بوده است. بااین حال، عکس‌ها در صفحه‌نمایش گوشی جذابیت بیشتری دارند. بنابراین، احساس کمبود اشباع رنگ به نحوه مشاهده عکس‌ها در گوشی بستگی دارد.

امکان تنظیم رنگ و تن در سبک‌های عکاسی با استفاده از Camera Control سهولت بیشتری یافته، اما به‌جای ارائه تنظیمات گسترده برای اصلاح خروجی تصویر؛ درحال‌حاضر، خروجی استاندارد دوربین به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که مورد پسند اکثریت کاربران است. دراین‌صورت، تنها کاربرانی که به‌دنبال ظاهر خاصی در عکس‌ها هستند، نیاز به‌استفاده از  Photographic styles و تنظیمات Tone خواهند داشت.

کیفیت دوربین آیفون 16 پرو مکس
کیفیت دوربین اس 24 اولترا
کیفیت دوربین پیکسل 9 پرو ایکس ال

پردازش تصویر در سطح پیکسل نیز در آیفون ۱۶ پرو مکس ویژگی‌های خاصی را به‌‌همراه دارد؛ برای‌مثال، عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی جزئیات بسیار بالایی دارند، اما بافت‌ تصاویر به‌صورت کاملا طبیعی نمایش داده نمی‌شوند و مقداری نویز در تصویر مشاهده می‌شود. اگرچه آیفون دراین‌زمینه عملکرد بدی ندارد، اما الگوریتم‌های پردازش تصویر بهتری نیز وجود دارد که در سایر گوشی‌های پرچمدار مانند Galaxy S24 Ultra و Pixel 9 Pro XL مشاهده کردیم. همچنین، این گوشی‌های اندرویدی از تکنیک‌های پیشرفته‌تری برای بازسازی تصویر (Remosaicing) و کاهش نویز استفاده می‌کنند که منجر به‌نمایش طبیعی‌تر بافت‌ها و جزئیات دقیق‌تر می‌شود.

با‌وجوداین، حالت عکاسی 24 مگاپیکسلی به‌عنوان یکی از قابلیت‌های چشم‌گیر محسوب می‌شود که درکنار حالت استاندارد 12 مگاپیکسلی در دوربین اصلی قرار دارد. افزایش رزولوشن ازطریق تکنیک Pixel Binning حاصل می‌شود که در آن داده‌های چهار پیکسل مجاور باهم ترکیب می‌شوند تا یک «سوپر پیکسل» با حساسیت نوری بالاتر ایجاد شود. عکس‌های 24 مگاپیکسلی جزئیات و وضوح بیشتری را ارائه می‌دهند، بدون این‌که تاثیر منفی روی سایر پارامترهای تصویر داشته باشند.

ازطرف‌دیگر، کاهش وضوح سه‌بعدی ناشی از ترکیب پیکسل‌ها روی عملکرد MTF (Modulation Transfer Function) تاثیر می‌گذارد. درواقع، MTF معیاری برای سنجش توانایی سیستم اپتیکی در تفکیک جزئیات سه‌بعدی است و کاهش آن به‌معنی کاهش توانایی در تشخیص جزئیات ریز تصویر خواهد بود.

هنگام بررسی و ارزیابی حالت ۴۸ مگاپیکسلی نیز در آیفون ۱۶ پرو مکس، متوجه شدم که جزئیات بیشتری را به‌تصویر اضافه می‌کند؛ درحقیقت، الگوریتم پیشرفته Remosaicing برای بازسازی اطلاعات رنگ و جزئیات تصویر از داده‌های سنسور استفاده می‌کند. البته میزان تاثیر این حالت به‌عوامل مختلفی مانند سوژه، نور و فاصله بستگی دارد. بااین‌حال، نمی‌توان حالت 48 مگاپیکسلی را بی‌فایده دانست و در بسیاری از موارد مفید واقع می‌شود.

کیفیت دوربین آیفون 16 پرو مکس
کیفیت دوربین اس 24 اولترا
کیفیت دوربین پیکسل 9 پرو ایکس ال

آیفون ۱۶ پرو مکس در عکاسی از سوژه‌های زنده عملکرد خوبی دارد و رنگ پوست را به‌شکل طبیعی و زنده نمایش می‌دهد. حالت پرتره عملکرد فوق‌العاده چشم‌گیری دارد، اما گاهی اوقات رنگ‌های بیش‌ازاندازه شارپ می‌شود. درمقایسه‌با گلکسی S24 اولترا و پیکسل 9 پرو XL، آیفون در تشخیص سوژه و بوکه عملکرد یکسانی دارد، اما پردازش رنگ پوست در گلکسی S24 اولترا کمی گرم‌تر و در پیکسل 9 پرو XL کمی سردتر است؛ ازاین‌سو، آیفون ۱۶ پرو مکس برتری نسبی را به‌هردو پرچمدار اندرویدی دارد.

تصاویر گرفته‌شده درحالت بزرگ‌نمایی دو برابری با آیفون ۱۶ پرو مکس با رزولوشن 12 مگاپیکسلی جزئیات چشم‌گیری دارند؛ عکس‌ها کیفیت بالاتری نسبت‌به تصاویر گرفته‌شده با مدل‌های استاندارد آیفون 16 دارند. فاصله‌کانونی 24 میلی‌متری این دوربین برای عکاسی پرتره درحالت Photo و Portrait بسیار مناسب است. درمقایسه‌با زوم اپتیکال 3 برابری گلکسی S24 اولترا و زوم اپتیکال 5 برابر پیکسل 9 پرو XL، آیفون محدوده زوم کمتری ارائه می‌دهد، اما کیفیت تصویر در زوم دو برابری آیفون بسیار قابل‌قبول‌تر است.

علاوه‌براین، تصاویر ۲۴ و ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۶ پرو مکس از رزولوشن و کیفیت خیره‌کننده‌ای برخوردار است که رقابت را برای اندرویدی‌ها کمی دشوار می‌کند. سنسور 48 مگاپیکسلی آیفون با فناوری Fusion و پیکسل‌های بزرگی به‌ضلع 1.22 میکرومتر امکان جمع‌آوری نور بیشتر و کاهش نویز را فراهم می‌کند. درمقام‌مقایسه، گلکسی S24 اولترا از سنسور 200 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 0.6 میکرومتری و پیکسل 9 پرو ایکس‌ال از سنسور 50 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 1.2 میکرومتری استفاده می‌کنند؛ اگرچه رزولوشن سنسور در هردو گوشی اندرویدی بیشتر است، اما پیکسل‌های کوچک‌تر منجر به‌کاهش کیفیت تصویر در محیط‌های کم‌نور می‌شود.

کیفیت زوم دوربین آیفون 16 پرو مکس
کیفیت زوم دوربین اس 24 اولترا
کیفیت زوم دوربین پیکسل 9 پرو ایکس ال

گلکسی S24 اولترا با بزرگ‌نمایی 100 برابری Space Zoom و پیکسل 9 پرو XL با حالت بزرگ‌نمایی 30 برابری Super Res Zoom امکان زوم دیجیتال قوی‌تری را ارائه می‌دهند. Space Zoom در گلکسی S24 اولترا از ترکیب زوم اپتیکال 10 برابری و الگوریتم‌های هوش مصنوعی Galaxy AI برای بهبود جزئیات و کاهش نویز در تصاویر زوم شده استفاده می‌کند. Super Res Zoom در پیکسل 9 پرو ایکس‌ال نیز از الگوریتم‌های پیشرفته پردازش تصویر و تکنیک‌های ترکیب چندفریمی برای افزایش رزولوشن و کاهش نویز در تصاویر زوم‌شده بهره می‌برد. هردو تکنولوژی Space Zoom و Super Res Zoom در شرایط نوری مناسب می‌توانند تصاویر با کیفیت قابل‌قبولی تولید کنند، اما در نور کم و برای سوژه‌های متحرک عملکرد آن‌ها کاهش می‌یابد.

لنز تله‌فوتو تتراپرسیم اختصاصی آیفون با فاصله‌کانونی 120 میلی‌متری، زوم اپتیکال 5 برابر را با کیفیتی عالی فراهم می‌کند. با‌این‌حال، محدودیت زوم اپتیکال در آیفون ۱۶ پرو مکس به 5 برابر محدود می‌شود و برای بزرگ‌نمایی بیشتر، باید به زوم دیجیتال متکی بود. محدودیت درمقایسه‌با گلکسی S24 اولترا با زوم اپتیکال 10 برابری، می‌تواند یک نقطه ضعف محسوب شود. همچنین، اندازه پیکسل 1.22 میکرومتری سنسور اصلی، اگرچه برای عکاسی در فراوانی نور مناسب است، اما در شرایط نوری ضعیف و هنگام استفاده از زوم دیجیتال، منجر به‌افزایش نویز و کاهش جزئیات می‌شود.

باتوجه‌به بررسی من با آیفون ۱۶ پرو مکس، این گوشی برای زوم دیجیتال از الگوریتم‌های درون‌یابی فریم برای افزایش کیفیت تصویر استفاده می‌کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تخمین اطلاعات پیکسل‌های مفقود، سعی در حفظ کیفیت تصویر دارند، اما به‌صورت طبیعی با مقداری افت جزئیات همراه هستند.

مهندسان کوپرتینو، برای جبران افت کیفیت از تکنولوژی‌های Deep Fusion و Smart HDR 5 بهره می‌برد. Deep Fusion با تجزیه‌وتحلیل چندین فریم و ترکیب هوشمندانه آن‌ها، روی جزئیات و بافت تصویر تمرکز دارد، اما Smart HDR 5 گستره دینامیکی را بهبود می‌بخشد. همچنین، Photonic Engine با بهبود جذب نور و پردازش رنگ، به‌عملکرد بهتر زوم در شرایط نوری ضعیف کمک می‌کند.

لرزش‌گیر اپتیکال Sensor-Shift نسل دوم با حرکت سنسور در جهت مقابله با لرزش دست، به ثبت تصاویر شارپ‌تر در هنگام زوم کمک می‌کند؛ این قابلیت به‌ویژه در شرایط نوری ضعیف و هنگام استفاده از زوم دیجیتال اهمیت زیادی دارد. لرزش‌گیر اپتیکال Sensor-Shift در تمامی لنزهای آیفون 16 پرو مکس از جمله لنز تله‌فوتو وجود دارد و به‌ثبات تصویر و کاهش تاری ناشی از لرزش کمک می‌کند.

دوربین اولترا واید آیفون 16 پرو مکس
دوربین اولترا واید اس 24 اولترا
دوربین اولترا واید پیکسل 9 پرو ایکس ال

هنگام بررسی و ارزیابی دوربین اولتراواید 48 مگاپیکسلی Sony IMX972 آیفون ۱۶ پرو مکس متوجه شدم که مثل حسگر اصلی، جزئیات را با کمی زبری و دانه‌بندی ثبت می‌کند، اما این‌موضوع همیشیگی نیست و تنها در محیط‌های کم‌نور به‌ندرت این اتفاق می‌افتد. اگر بخواهیم کمی روی این‌موضوع دقیق شویم، باید گفت تصاویری با بافت یک‌نواخت و تمیز را به‌نمایش می‌گذارد؛ درمقایسه‌با گلکسی S24 اولترا و پیکسل 9 پرو XL، دوربین اولتراواید آیفون میدان دید کمتری ارائه می‌دهد، اما اعوجاج تصویر در لبه‌ها به‌خوبی کنترل می‌شود. گلکسی S24 اولترا با میدان دید وسیع‌ 120 و پیکسل 9 پرو XL با میدان دید معادل 123 میلی‌متری گزینه‌های متفاوتی را دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

حالت Jpeg Max در دوربین اولتراواید کاربرد محدودی دارد، اما به‌صورت کلی نمی‌توان آن را بی‌فایده دانست. تصاویر با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسلی تقریبا جزئیات بیشتری را درمقایسه‌با حالت استاندارد ۱۲ مگاپیکسلی ارائه می‌دهند. بااین‌حال، حجم فایل‌های Jpeg Max بسیار بیشتر است و فضای ذخیره‌سازی زیادی را اشغال می‌کند؛ همچنین، پردازش این تصاویر زمان بیشتری می‌برد.

یکی از نقاط ضعف آیفون ۱۶ پرو مکس درمقایسه‌با رقبا، نبود حالت ماکرو در حسگر تله‌فوتو است؛ بنابراین وظیفه حالت ماکرو برعهده دوربین اولتراواید خواهد بود. باوجوداین، آیفون ۱۶ پرو مکس تصاویر معقولی را با دوربین اولتراواید در فاصله‌های نزدیک ثبت می‌کند؛ اگرچه تصاویر شارپ نیستند، اما رزولوشن آن‌ها از انتظارات بیشتر است. هنگام عکاسی ماکرو با آیفون، به‌دلیل نزدیکی گوشی به‌سوژه، نورپردازی می‌تواند مشکل‌ساز باشد و باید زاویه مناسب را برای جلوگیری از ایجاد سایه انتخاب کنید.

دوربین سلفی آیفون 16 پرو مکس درمقایسه‌با نسل گذشته تفاوتی ندارد؛ بااین‌حال، عکس‌های سلفی با جزئیات بالا و فوکوس دقیق ثبت می‌شوند. این دوربین از لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.9 و فاصله‌کانونی 23 میلی‌متری بهره می‌برد که میدان دید مناسبی برای عکاسی فراهم می‌کند. فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel PDAF نیز به‌ثبت تصاویر شارپ و باکیفیت در فاصله‌های مختلف، حتی در نزدیک‌ترین فاصله‌ها کمک می‌کند.

عملکرد چشم‌گیر دوربین در شرایط نوری مختلف از نقاط قوت حسگر سلفی محسوب می‌شود. الگوریتم‌های پردازش تصویر اپل به‌خوبی نوردهی را برای چهره تنظیم می‌کنند و باوجود گستره دینامیکی محدودتر نسبت‌به برخی رقبا، تصاویر سلفی با کیفیت معقولی ثبت می‌شوند. همچنین، فناوری Fusion با ترکیب چندین فریم و بهبود جزئیات، به کیفیت تصویر در شرایط نوری مختلف کمک می‌کند.

تکنولوژی Fusion باعث افزایش کیفیت تصاویر می‌شود

دوربین سلفی آیفون 16 پرو مکس
دوربین سلفی اس 24 اولترا
دوربین سلفی پیکس 9 پرو ایکس ال

در‌مقایسه‌با گلکسی S24 اولترا با سنسور سلفی 12 مگاپیکسلی و پیکسل 9 پرو XL با سنسور سلفی 42 مگاپیکسلی، دوربین سلفی آیفون ۱۶ پرو مکس رزولوشن کمتری دارد. بااین‌حال، اندازه پیکسل‌های 1.4 میکرومتری در آیفون به جذب نور بیشتر و کاهش نویز در شرایط نوری ضعیف کمک می‌کند و در نهایت تصاویر سلفی با کیفیتی رضایت‌بخش‌تری ثبت می‌شوند.

رویکرد آیفون در عکاسی در محیط‌های کم‌نور به‌گونه‌ای است که به شما اجازه نمی‌دهد حالت شب را به‌صورت دستی فعال کنید. درواقع، گوشی به‌طور خودکار تصمیم می‌گیرد که چه‌زمانی از پردازش حالت شب استفاده کند. حالت شب در دوربین اصلی به‌ندرت فعال می‌شود و تنها در صحنه‌های بسیار تاریک یا با کنتراست بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمقابل، دوربین اولتراواید بیشتر از حالت شب استفاده می‌کند. لنز تله‌فوتو نیز در این زمینه عملکرد متوسطی دارد.

در سال‌های اخیر، مفهوم «حالت شب» تا حدودی بی‌معنی شده، چراکه لایه‌های مختلفی از پردازش تصویر به‌صورت خودکار و بدون اطلاع کاربر انجام می‌شود. بااین‌حال، شما می‌توانید حالت شب را به شکل کامل غیرفعال کنید، اگرچه دلیل این کار چندان واضح نیست.

نایت مود آیفون 16 پرو مکس
نایت مود اس 24 اولترا
نایت مود پیکسل 9 پرو ایکس ال

آیفون ۱۶ پرو مکس با دوربین اصلی در شب عکس‌های بسیار خوبی ثبت می‌کند؛ این دوربین نوردهی می‌تواند سایه‌ها و هایلایت‌ها را به‌خوبی حفظ کند. باوجوداین، عملکرد آیفون گاهی اوقات درمقایسه‌با گوشی‌های پرچمدار ضعیف‌تر است؛ البته برخی کارشناسان براین‌باورند که تصاویر آیفون واقع‌گرایانه است و الگوریتم‌های پردازش تصویر جزئیات رنگی را دست‌کاری نمی‌کند. باتوجه‌به بررسی من هنگام استفاده از دوربین آیفون ۱۶ پرو مکس، تعادل رنگ سفید در تمام شرایط نوری دقیق است و رنگ‌ها در شب بسیار چشم‌نواز هستند.

درمقایسه‌با گلکسی S24 اولترا و پیکسل 9 پرو XL، گوشی پرچمدار آیفون ۱۶ پرو مکس هنگام عکاسی در محیط‌های کم‌نور عملکرد مشابهی دارد. البته، گلکسی S24 اولترا در جذب نور و کاهش نویز عملکرد بهتری دارد و پیکسل 9 پرو XL در حفظ جزئیات و بافت‌ها برتری دارد.

دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۶ پرو مکس در شب تصاویر خوبی ثبت می‌کند، اما عملکرد آن درمقایسه‌با برخی رقبا چندان چشم‌گیر نیست. به‌دلیل گشودگی دیافراگم بسته و اندازه کوچک سنسور، میزان نور محدود است؛ این‌موضوع منجر به کاهش SNR و افزایش نویز در تصاویر می‌شود. درواقع، SNR معیاری برای سنجش کیفیت سیگنال تصویر نسبت‌به نویز است و افزایش نویز می‌تواند باعث کاهش جزئیات تصویر شود. الگوریتم‌های پردازش تصویر اپل سعی در کاهش نویز و حفظ جزئیات دارند، اما گلکسی S24 اولترا و پیکسل 9 پرو XL با لنزهای تله‌فوتو با گشودگی دیافراگم بیشتر و سنسورهای بزرگ‌تر نسبت‌به آیفون در عکاسی با زوم در نور کم عملکرد بهتری از نظر SNR دارند.

سخت‌افزار، تجربه بازی و بنچمارک آیفون ۱۶ پرو مکس
سخت‌افزار، تجربه بازی و بنچمارک آیفون ۱۶ پرو مکس

پردازنده A18 Pro، قلب تپنده آیفون 16 پرو مکس، نمونه‌ای بارز از مهندسی پیشرفته درزمینه تراشه‌های موبایل است؛ این قطعه سخت‌افزاری با استفاده از لیتوگرافی 3 نانومتری نسل دوم TSMC و فناوری N3E ساخته‌ شده‌است. به‌دلیل افزایش چگالی ترانزیستورها و کاهش ابعاد مادربرد به حدود 85 میلی‌مترمربع، نه تنها قدرت پردازشی خیره‌کننده‌ای را فراهم می‌کند، بلکه مصرف انرژی را نیز به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد؛ در ادامه به بررسی سخت‌افزار آیفون ۱۶ پرو مکس می‌پردازیم.

تراشه سیلیکونی A18 Pro از 6 هسته پردازشی با معماری ARMv9.2-A و کلاستربندی heterogeneous بهره می‌برد که شامل دو هسته پرایم با فرکانس 4.05 گیگاهرتز و چهار هسته با مصرف بهینه با فرکانس 2.2 گیگاهرتزی می‌شود. هسته‌ها با استفاده از طراحی superscalar و out-of-order execution، قابلیت اجرای هم‌زمان دستورات و پیش‌بینی شاخه‌ها را دارند که منجر به‌افزایش سرعت و کارایی پردازنده می‌شود. همچنین، حافظه کش L1 با ظرفیت 256 کیلوبایتی برای هر هسته و حافظه کش L2 با ظرفیت 16 مگابایت اشتراکی بین تمام اجزای پردازنده می‌توانند دسترسی سریع به داده‌ها را تضمین کنند.

مشخصات فنیApple A18 ProApple A17 Pro
معماریARMv9.2-A (64-bit)ARMv8.6-A (64-bit)
لیتوگرافی3 نانومتری N3E3 نانومتری N3B
هسته‌ اصلی2 هسته‌ 4.04 گیگاهرتزی2 هسته‌ 3.78 گیگاهرتزی Everest
هسته کم‌مصرف4 هسته‌ 2.2 گیگاهرتزی4 هسته‌ 2.11 گیگاهرتزی ‌Sawtooth
کش L1 پردازنده مرکزی256 کیلوبایت256 کیلوبایت
کش L2 پردازنده مرکزی16 مگابایت16 مگابایت
پردازنده‌ گرافیکیApple GPU با فرکانس 1598 مگاهرتزیApple GPU با فرکانس 1398 مگاهرتزی
DRAMLPDDR5X
فرکانس 7500 مگاهرتز
چهار کانال 16 بیتی
پهنای باند 70 گیگابایت‌برثانیه
LPDDR5
فرکانس 3200 مگاهرتز
چهار کانال 16 بیتی
پهنای باند 51.2 گیگابایت‌برثانیه
تعداد ترانزیستورمشخص نیست19 میلیارد
ضبط ویدئو4K120 1080p240 Dolby Vision, HDR10+, HDR104K60 1080p240 Dolby Vision, HDR10+, HDR10
پخش ویدئو8K24, Dolby Vision, HDR10+, HDR10, AV1, H.264, H.265, HLG4K60, Dolby Vision, HDR10+, HDR10, AV1, H.264, H.265
مودم 5GSnapdragon X75 5G با 10.0گیگابیت‌برثانیه دانلود 3.5 گیگابیت‌برثانیه آپلودSnapdragon X75 5G با 10.0 گیگابیت‌برثانیه دانلود 3.5 گیگابیت‌برثانیه آپلود

پردازنده گرافیکی A18 Pro نیز با 6 هسته و معماری جدید، عملکرد گرافیکی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد؛ این پردازنده گرافیکی با فرکانس 1450 مگاهرتزی و پشتیبانی از API‌های گرافیکی جدید مانند Metal 3 و Vulkan 1.3، اجرای روان بازی‌های سنگین با کیفیت گرافیکی بالا و واقع‌گرایانه را ممکن می‌سازد. همچنین، این پردازنده گرافیکی مجهز به واحد پردازش عصبی اختصاصی (NPU) برای شتاب‌دهی به وظایف هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است.

موتور عصبی 16 هسته‌ای A18 Pro با قدرت پردازش 35 تریلیون عملیات‌برثانیه، انقلابی درزمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در گوشی‌های هوشمند ایجاد کرده است. موتور عصبی Apple Neural Engine با اجرای الگوریتم‌های پیچیده به‌صورت محلی و سرعت بالا، امکان استفاده از ویژگی‌های پیشرفته مانند تشخیص چهره، پردازش زبان طبیعی و واقعیت افزوده را فراهم می‌کند.

تجربه گیمینگ آیفون 16 پرو مکس
تجربه گیمینگ آیفون 16 پرو مکس

پردازنده قدرت‌مند A18 Pro با پشتیبانی از حافظه LPDDR5X با پهنای باند بالا و کنترل‌کننده حافظه یک‌پارچه، دسترسی سریع و کارآمد به داده‌ها را فراهم می‌کند. درزمینه امنیت، تراشه A18 Pro با برخورداری از فناوری Secure Enclave نسل جدید و الگوریتم‌های رمزنگاری پیشرفته، سطح بی‌سابقه‌ای از امنیت را برای حریم خصوصی کاربران فراهم می‌کند. همچنین، این پردازنده با پشتیبانی از ویژگی‌های امنیتی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعدد، از دستگاه در برابر انواع حملات سایبری محافظت می‌کند.

تراشه A18 Pro با عملکرد بی‌نظیر، به‌عنوان یکی از قدرت‌مندترین پردازنده‌های موبایل در جهان شناخته می‌شود. آیفون ۱۶ پرو مکس به‌دلیل برخورداری ازاین تراشه به ابزاری ایده‌آل برای انجام وظایف سنگین و حرفه‌ای مانند ویرایش ویدیوهای 4K با افکت‌های پیچیده، مدل‌سازی سه‌بعدی با جزئیات بالا و اجرای روان نرم‌افزارهای خلاقانه مانند CapCut و LumaFusion تبدیل شده‌است. در این نرم‌افزارها، رندرینگ سریع و پاسخگویی لحظه‌ای اهمیت بسیاری دارند و A18 Pro به خوبی از پس چالش‌ها برمی‌آید.

در بررسی تخصصی آیفون ۱۶ پرو مکس، به ارزیابی عملکرد تراشه A18 Pro در اجرای بازی Resident Evil 4 Remake پرداختیم. باوجود این‌که A18 Pro با معماری 3 نانومتری و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای، قدرت پردازشی بسیار بالایی را ارائه می‌دهد و کیفیت بصری بازی به‌شکل شگفت‌انگیزی به نسخه Xbox Series S نزدیک است، اما به‌دلیل محدودیت‌های ذاتی پلتفرم موبایل شاهد افت فریم در صحنه‌های مختلف و نویز شدید بودیم.

بازیتنظیمات گرافیکنرخ تصویر
Genshin ImpactUltra45 فریم‌برثانیه
Resident Evil 4 RemakeHighest Quality42 فریم‌برثانیه
Call of Duty WarzoneHigh90 فریم‌برثانیه
Assassin’s Creed MirageHigh38 فریم‌برثانیه
Death StrandingHigh45 فریم‌برثانیه
Resident Evil VillageHigh56 فریم‌برثانیه
تمام بنچمارک‌ها توسط رسانه علاالدین انجام شده‌است

افت فریم به‌ویژه در صحنه‌های شلوغ بازی که تعداد زیادی دشمن و افکت‌های گرافیکی همزمان رندر می‌شوند و بار پردازشی روی سیستم افزایش می‌یابد، بیشتر به‌چشم می‌خورد. به‌عنوان‌مثال، در صحنه مبارزه با گروه بزرگی از دشمنان در روستای اولیه بازی، میانگین فریم‌ریت از 60 فریم‌برثانیه به حدود 45 فریم بر ثانیه کاهش می‌یابد. همچنین، در صحنه‌هایی که از افکت‌های پیشرفته مانند انفجار و دود استفاده شده، شاهد افت فریم لحظه‌ای هستیم.

ارزیابی و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake در آیفون ۱۶ پرو مکس نشان می‌دهد که با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر درزمینه سخت‌افزار موبایل، هنوز عواملی مانند محدودیت در توان مصرفی، سیستم خنک‌کننده و بهینه‌سازی بازی برای پلتفرم موبایل می‌توانند روی عملکرد بازی تاثیرگذار باشند. درمقایسه‌با کنسول Xbox Series S که از سیستم خنک‌کننده فعال و توان مصرفی بالاتری بهره می‌برد، آیفون ۱۶ پرو مکس برای حفظ پایداری عملکرد و جلوگیری از گرم‌شدن بیش‌ازحد، مجبور به کاهش فرکانس پردازنده و در نتیجه افت فریم می‌شود.

تجربه گیمینگ آیفون 16 پرو مکس

به‌صورت‌کلی، اجرای Resident Evil 4 Remake روی آیفون ۱۶ پرو مکس با تنظیمات گرافیکی نزدیک به کنسول و فریم‌ریت قابل‌قبول در اکثر صحنه‌ها، تجربه‌ گیمینگ معقولی را ارائه می‌دهد و نشان‌دهنده پتانسیل بالای این دستگاه برای اجرای بازی‌های سبک AAA است. انتظار می‌رود در آینده با پیشرفت فناوری و بهبود سخت‌افزار و نرم‌افزار در دستگاه‌های موبایل، شاهد اجرای روان‌تر و بی‌نقص‌تر این‌گونه بازی‌ها باشیم.

در ابتدای بررسی آیفون ۱۶ پرو مکس گفتیم که این گوشی پرچم‌دار با تراشه سیلیکونی A18 Pro، جهشی عظیم در قدرت پردازش را به‌نمایش می‌گذارد. براساس نتایج بنچمارک‌ Geekbench 6، این تراشه در بخش تک هسته‌ای امتیاز خیره‌کننده 3374 و در بخش چند هسته‌ای امتیاز شگفت‌انگیز 8294 را کسب کرده است. درحقیقت، این اعداد نشانگر افزایش چشم‌گیر 15 درصدی در عملکرد تک هسته‌ای و 18 درصدی در عملکرد چند هسته‌ای نسبت‌به نسل پیشین یعنی A17 Pro هستند.

مدل گوشی/ بنچمارکGeekBench 6 CPUGeekBench 6 GPUAnTuTu 9.5.6AnTuTu 10.23DMark Solar Bay3DMark Wild Life ExtremeSteel Nomad Light StressGFXBench Aztec Ruins 4K/ VulkanSpeedometer 2.0Jetstream 2.0
آیفون 16 پرو مکس3374
8294
331151690027192437874793839173059545181.24
پیکسل 9 پرو ایکس‌ال1929
4854
6518
7031
96162512938742566102919185104.137
شیائومی 14 اولترا2297
7060
13967
16459
152833518456577526289523174
گلکسی S24 اولترا2279
7076
۱۳۴۰۷
13851
۱۳۹۹۳۵۴1586947۷۷۶۰۲۹۶۴22183
آیفون 15 پرو مکس2783
7237
16530۱۵۰۲۲۲۵1796825۷۳۲۸۳۵۲۷31176
شیائومی 13 اولترا1447
5293
۷۸۹۵
۸۶۴۰
۱۲۳۰۳۴۶۱۴۶۵۹۵۹۵۱۸۷243118145
پیکسل 8 پرو1673
4956
5789
6378
7584131117798168915۸۱.۳
تمام بنچمارک‌ها توسط رسانه علاالدین انجام شده‌است

بااین‌حال، قدرت A18 Pro تنها به CPU محدود نمی‌شود؛ به‌این‌معنی که در بخش گرافیکی نیز شاهد عملکردی فوق‌العاده هستیم. پردازنده نسل جدید کوپرتینویی‌ها در تست‌های گرافیکی امتیاز خیره‌کننده 33115 را کسب کرده که نشان‌دهنده افزایش 55 درصدی درمقایسه‌با نسل پیشین است. قدرت گرافیکی بی‌نظیر، تجربه‌ای بی‌سابقه از بازی‌های موبایل با جزئیات بصری فوق‌العاده، افکت‌های نوری پیشرفته، و فریم‌ریت بالا را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد.

امتیاز گیک بنچ 6 تک هسته آیفون 16 پرو مکس
امتیاز گیک بنچ 6 چند هسته آیفون 16 پرو مکس

در تست 3DMark Wild Life Extreme Stress Test، آیفون ۱۶ پرو مکس از امتیاز چشم‌گیر 3849 را در بهترین لوپ کسب می‌کند که نشانگر بهبود 30 درصدی نسبت‌به تراشه سیلیکونی A17 Pro در آیفون 15 پرو مکس است. تست 3DMark، پایداری عملکرد گرافیکی را در شرایط پردازش سنگین محک می‌زند و A18 Pro با سربلندی از آن بیرون می‌آید.

دمای آیفون 16 پرو مکس

سیستم خنک‌کننده آیفون ۱۶ پرو مکس با ترکیبی هوشمندانه از فناوری‌های پیشرفته، به‌صورت موثر گرمای تولیدشده توسط تراشه A18 Pro را کنترل می‌کند؛ این سیستم چند لایه شامل عناصر مختلفی است که به‌شکل هماهنگ عمل‌کرده و از افزایش بیش‌ازاندازه دما و افت عملکرد دستگاه جلوگیری می‌کنند. استفاده از آلیاژ تیتانیوم در ساختار قاب آیفون ۱۶ پرو مکس نقش مهمی در انتقال گرما دارد؛ تیتانیوم با داشتن هدایت حرارتی بالا، به‌عنوان هیت‌سینک عمل می‌کند و به‌توزیع و انتشار گرما در سطح وسیع‌تری کمک می‌کند.

علاوه‌براین، یک لایه بزرگ گرافیتی زیر قطعات اصلی قرار گرفته که به‌عنوان یک ماده با هدایت حرارتی بسیار بالا، به‌سرعت گرما را جذب و به‌سطح فریم تیتانیومی منتقل می‌کند. زیر لایه گرافیتی، یک ساختار آلومینیومی با روکش گرافیتی قرار دارد که به‌شکل یک کانال انتقال حرارت عمل می‌کند و گرما را به‌صورت یک‌نواخت در سطح فریم توزیع می‌کند.

مدل‌نرخ خواندن ترتیبی (مگابایت‌برثانیه)نرخ نوشتن ترتیبی (مگابایت‌برثانیه)نرخ خواندن تصادفی (مگابایت‌برثانیه)نرخ نوشتن تصادفی (مگابایت‌برثانیه)
آیفون 16 پرو مکس28731832.14250.654.3
پیکسل 9 پرو ایکس‌ال1998.11299.1237.4331.0
شیائومی 14 اولترا2874.91197447.67299.84
گلکسی S24 اولترا۲۷۱۰.۲۲۱۲۲۱.۵۴333.97422.5
پیکسل 8 پرو۱۵۹۸.۲۱۹۵۴.۲۱236.25290.58
آیفون 15 پرو مکس1664.41691.1161.545.3
تمام بنچمارک‌ها توسط رسانه علاالدین انجام شده‌است

کمپانی اپل نسخه آیفون 16 پرو مکس را در سه کانفیگ با حافظه داخلی 256، 512 و 1024 گیگابایت با فناوری NVMe عرضه کرد که تمام‌ آن‌ها با 8 گیگابایت حافظه رم LPDDR5X همراه هستند. مدل 8|256 گیگابایتی iPhone 16 Pro Max برای بررسی دراختیار ما قرار گرفت. حافظه رم با فرکانس 7500 مگاهرتزی، عملکرد مالتی‌تسکینگ و اجرای برنامه‌های سنگین را بهبود می‌بخشد. آیفون 16 پرو مکس از کارت حافظه microSD پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین کاربران باید فضای ذخیره‌سازی موردنیاز را در هنگام خرید با دقت انتخاب کنند، چراکه افزایش حافظه ازطریق کارت حافظه امکان‌پذیر نیست.

رابط کاربری و نرم‌افزار آیفون 16 پرو مکس
رابط کاربری و نرم‌افزار iPhone 16 Pro Max

گوشی‌های آیفون ۱۶، آیفون ۱۶ پلاس، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس با جدیدترین نسخه سیستم‌عامل iOS 18 عرضه شدند. اگرچه اپل تلاش‌کرده تا نسخه جدید را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازطراحی‌های iOS معرفی کند، اما در استفاده روزمره، تغییرات چندان چشم‌گیری به‌چشم نمی‌خورد. سیستم‌عامل iOS 18 با ارائه گزینه‌های گسترده برای شخصی‌سازی صفحه اصلی، صفحه قفل و رابط کاربری، به کاربران اجازه می‌دهد تا ظاهر منحصربه‌فرد و متفاوتی داشته باشند. طی سال‌های گذشته، قابلیت شخصی‌سازی ساختاری در اکوسیستم اپل جایی نداشت، اما کوپرتینویی‌ها امسال سخت‌گیری‌ها را کنار بگذارد.

براساس روال سال‌های گذشته، تمامی گوشی‌های سری آیفون ۱۶ به‌مدت حداقل پنج سال به‌روزرسانی‌های iOS را دریافت خواهند کرد. ویژگی‌های جدید iOS 18 می‌توان به گزینه‌های پیشرفته شخصی‌سازی برای صفحه اصلی، صفحه قفل و کنترل سنتر، برنامه‌های جدیدی مانند Journal و Passwords، ماشین حساب پیشرفته‌تر، طراحی مجدد برنامه Photos و بهبود برنامه‌های Notes و Camera اشاره کرد. همچنین، قرار است به‌زودی قابلیت Apple Intelligence نیز به سیستم‌عامل اضافه شود.

با معرفی سری آیفون ۱۵ در سال گذشته، شاهد حضور دکمه Action در مدل‌های پرو بودیم. اکنون، اپل این دکمه کاربردی را به تمامی مدل‌های سری آیفون ۱۶ اضافه کرده است. با فشردن و نگه داشتن فعال یا غیرفعال می‌شود و عملکردهای متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید از آن برای قطع صدا، روشن کردن چراغ قوه و دسترسی سریع به دوربین، استفاده کنید؛ البته، جذاب‌ترین قابلیت Action، امکان اختصاص میان‌برهای اپلیکیشن Shortcuts است که ویژگی‌های شخصی‌سازی زیادی را دراختیار شما قرار می‌دهد.

رابط کاربری و نرم‌افزار آیفون 16 پرو مکس
رابط کاربری و نرم‌افزار آیفون 16 پرو مکس

علاوه‌بر دکمه اکشن، تمامی مدل‌های آیفون ۱۶ به دکمه Camera Control مجهز هستند که به‌گفته اپل «حاصل یک‌پارچگی دقیق سخت‌افزار و نرم‌افزار» است و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را برای عکاسی ارائه می‌دهد. Camera Control با استفاده از یک سوئیچ لمسی، حس کلیک یک دکمه فیزیکی را شبیه‌سازی می‌کند؛ همچنین با برخورداری از یک سنسور فشار با دقت بالا و یک سنسور خازنی، به لمس و کشیدن انگشت نیز واکنش نشان می‌دهد.

دکمه کمرا کنترل آیفون 16 پرو مکس
دکمه کمرا کنترل آیفون 16 پرو مکس

با استفاده از Camera Control برای باز کردن دوربین، اپلیکیشن دوربین درحالت Clean preview باز می‌شود. در این حالت هیچ‌گونه کنترل یا دکمه‌ای روی صفحه‌نمایش وجود ندارد و می‌توانید به‌صورت کامل روی سوژه مورد نظر تمرکز کنید. البته اگر به‌دکمه‌ها و تنظیمات دوربین روی نمایشگر نیاز دارید، می‌توانید این حالت را از تنظیمات دوربین غیرفعال کنید.

رابط کاربری دوربین آیفون 16 پرو مکس
رابط کاربری دوربین آیفون 16 پرو مکس
رابط کاربری دوربین آیفون 16 پرو مکس

قابلیت‌های Camera Control به همین جا ختم نمی‌شود! وقتی برنامه دوربین باز است، با دو بار فشار خفیف، گزینه‌های مختلفی مانند تنظیم نوردهی، عمق میدان، زوم، تغییر سنسور، حالت‌های عکاسی و تناژ رنگی ظاهر می‌شود. برای استفاده از گزینه‌های مختلف کافیست انگشت‌تان را روی سطح حساس به‌لمس دکمه بکشید؛ با یک‌بار فشار خفیف روی کمرا کنترل می‌توانید به‌تنظیمات دلخواه دسترسی پیدا کنید. برای تغییر تنظیمات، انگشت‌تان را به چپ‌ یا راست روی دکمه بکشید.

جالب‌تر اینکه، دکمه Camera Control به‌شکلی تنظیم می‌شود که با فشار دادن آن برنامه‌های متفرقه مرتبط‌با دوربین نیز فعال می‌شود. در نهایت، اگر به‌دنبال شخصی‌سازی بیشتر هستید، به منو Accessibility آیفون سری بزنید. در آنجا می‌توانید حساسیت فشردن کمرا کنترل را تنظیم کرده یا قابلیت تشخیص فشار سبک و کل رابط کاربری Camera Control را غیرفعال کنید.

شارژ باتری آیفون 16 پرو مکس
باتری و سرعت شارژ آیفون 16 پرو مکس

براساس تست‌های انجام‌شده روی آیفون ۱۶ پرو مکس ازسوی رسانه علاالدین، توانستیم بازی ویدئویی Resident Evil 4 Remake را با تنظیمات گرافیکی High به‌مدت 3 ساعت و 30 دقیقه به‌صورت مداوم اجرا کنیم. میزان پایداری و افت فریم هنگام اجرای بازی بسیار مشهود بود، اما ظرفیت شارژ دستگاه برای اجرای بازی سنگینی مانند رزیدنت اویل باعث تعجب ما شد.

آیفون ۱۶ پرو مکس برای کاربران حرفه‌ای که از برنامه‌های ویرایش ویدئو مانند LumaFusion و iMovie استفاده می‌کنند نیز بسیار مناسب است. اپل ادعا می‌کند که نسل جدید پرچمدارانش به‌صورت هم‌زمان ویدئو 4K را ویرایش می‌کند. تراشه A18 Pro با پردازنده گرافیکی 6 هسته‌ای، قدرت پردازشی لازم برای ویرایش ویدئو با بازی را فراهم می‌کند؛ همچنین باتری با ظرفیت بالا، اجازه می‌دهد که به‌ویرایش ویدئو بپردازید.

مدل گوشی/ زمان شارژآیفون 16 پرو مکسپیکسل ۹ پرو ایکس‌الشیائومی 14 اولتراگلکسی S24 اولتراآیفون 15 پرو مکسشیائومی 13 اولترا
5 دقیقه10 درصد14 درصد21 درصد15 درصد9 درصد16 درصد
10 دقیقه16 درصد26 درصد39 درصد26 درصد16 درصد36 درصد
20 دقیقه32 درصد18 درصد59 درصد44 درصد30 درصد52 درصد
30 دقیقه47 درصد64 درصد94 درصد58 درصد48 درصد88 درصد
60 دقیقه68 درصد94 درصد❌98 درصد 72 درصد❌
شارژ کامل121 دقیقه81 دقیقه32 دقیقه63 دقیقه115 دقیقه41 دقیقه
تمام بنچمارک‌ها توسط رسانه علاالدین انجام شده‌است

سیستم‌عامل iOS 18 و تراشه A18 Pro به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مصرف انرژی را در هنگام شارژ بهینه کنند. این بهینه سازی باعث می‌شود که گرمای تولید شده توسط گوشی در هنگام شارژ کاهش یابد و در نتیجه، عمر باتری افزایش یابد. همچنین با استفاده از شارژرهای اصلی اپل و کابل‌های با کیفیت، می‌توانید از شارژ ایمن و بهینه باتری گوشی خود اطمینان حاصل کنید.

باتری و سرعت شارژ آیفون 16 پرو مکس

در تست‌های انجام‌شده با بنچمارک PCMark برای بررسی دقیق شارژدهی گوشی هوشمند آیفون ۱۶ پرو مکس، متوجه شدیم که این دستگاه برای روزمره حدود 17 ساعت دوام آورد. همچنین، در تست پخش ویدئو با روشنایی 200 نیت و بدون اتصال به اینترنت، بیش از 22 ساعت قدرت پخش دارد. عملکرد باتری، به‌‌دلیل بهینه‌سازی‌های تراشه A18 Pro بسیار قابل‌توجه است و نشان می‌دهد که اپل در بهینه‌سازی مصرف انرژی موفق عمل می‌کند.

محصول/بنچمارکنمایشگرباتریپخش ویدئو (دقیقه:ساعت)کاربری روزمره (دقیقه:ساعت)
آیفون 16 پرو مکس6.9 اینچ، 1320×2868 پیکسل، 120 هرتز4685 میلی‌آمپرساعت22:4216:57
پیکسل 9 پرو ایکس‌ال6.8 اینچ، 1344×2992 پیکسل، 120 هرتز5060 میلی‌آمپرساعت15:4312:37
آیفون 15 پرو مکس6.7 اینچ، 1290×2796 پیکسل، 120 هرتز4422 میلی‌آمپرساعت22:2915:27
گلکسی S24 اولترا6.8 اینچ، 1440×3120 پیکسل، 120 هرتز5000 میلی‌آمپرساعت17:2813:45
شیائومی 14 اولترا6.73 اینچ، 1440×3200 پیکسل، 120 هرتز5000 میلی‌آمپرساعت13:2311:07
تمام بنچمارک‌ها توسط رسانه علاالدین انجام شده‌است
مقایسه و جمع‌بندی آیفون 16 پرو مکس
مقایسه و جمع‌بندی آیفون 16 پرو مکس

آیفون ۱۶ پرو مکس به‌احتمال زیاد به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های اپل در سال جاری تبدیل خواهد شد. مدل‌های پرو مکس همیشه مورد توجه کاربرانی بوده‌اند که به‌دنبال بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش و بهترین دوربین هستند. غول پرچم‌دارهای اپل با طراحی زیبا، نمایشگر با کیفیت، عملکرد قدرت‌مند و دوربین‌های فوق‌العاده، یکی از بهترین گوشی‌های موجود در بازار است.

شاید بزرگ‌ترین رقیب آیفون ۱۶ پرو مکس، مدل قبلی آن یعنی آیفون ۱۵ پرو مکس باشد؛ هردو دستگاه بسیاری جهات شبیه‌به یک‌دیگر هستند و نسخه سال قبل با قیمت نسبتا کمتری در بازار موجود است، اما بازهم نسبت‌به قیمت جهانی بیشتر است. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، آیفون ۱۵ پرو مکس ازنظر طراحی، عملکرد سخت افزاری و کیفیت دوربین تقریبا هیچ تفاوتی با مدل جدید ندارد. شما می‌توانید بروزترین قیمت گوشی آیفون را در صفحه لیست قیمت گوشی دنبال کنید.

آیفون ۱۶ پلاس با صفحه‌نمایش بزرگ و عملکرد قدرت‌مندش به‌عنوان یکی دیگر از گزینه‌های روی میز محسوب می‌شود، اما فاقد نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی و دوربین تله‌فوتو تتراپرسیم است. بااین‌حال، آیفون ۱۶ پلاس سبک‌تر و باریک‌تر از پرو مکس بوده و قیمت کمتری نیز دارد. بنابراین، اگر به کمبودهای یادشده اهمیتی نمی‌دهید، آیفون ۱۶ پلاس می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

پیش‌تر در مقاله بررسی آیفون ۱۶ پرو مکس گفتیم که ۱۵ پرو مکس به‌روزرسانی بزرگی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین، اگر 15 پرو مکس استفاده می‌کنید، احتمالا دلیلی برای ارتقا به مدل جدید نخواهید داشت. البته عاشقان اپل همیشه راهی برای متقاعد کردن خودشان برای خرید نسل‌های جدیدتر پیدا می‌کنند.

مقایسه و جمع‌بندی آیفون 16 پرو مکس

صحبت‌های ما به‌معنای ضعف آیفون ۱۶ پرو مکس نیست؛ در بررسی iPhone 16 Pro Max چندین‌بار گفتیم این گوشی باکیفیت بالا، صفحه‌نمایش عالی، عمر باتری بهبودیافته، اسپیکرهای استریو و دوربین‌های فوق‌العاده، یکی از بهترین گوشی‌های سال 2024 به‌شمار می‌رود، اما نمی‌توان شاید به‌دلیل قیمت نجومی آن در بازار ایران، کاربران به‌دنبال خرید پرچم‌داران اندرویدی مانند سامسونگ گلکسی S24 اولترا بروند.

سیستم‌عامل iOS باوجود امنیت بالا و رابط کاربری جذاب، احتمالا به‌دلیل محدودیت‌ها و روش مدیریت فایل خاص، مورد پسند کاربران نباشد. امسال با عرضه سیستم‌عامل iOS 18، اپل بالاخره امکان شخصی‌سازی آیکون‌ها و چینش آنها در صفحه اصلی را فراهم کرده است. همچنین قرار است در آینده نزدیک شاهد اضافه شدن قابلیت‌های هوش مصنوعی به این سیستم‌عامل باشیم.

اگر از آیفون ۱۵ پرو مکس استفاده می‌کنید، احتمالا نیازی به تعویض گوشی خود ندارید. اما اگر از آیفون ۱۳ یا مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، اکنون زمان مناسبی برای ارتقا به آیفون ۱۶ پرو مکس است. این گوشی با ارائه تجربه‌ای فوق‌العاده در همه زمینه‌ها، می‌تواند نیازهای شما را به خوبی برآورده کند.

بررسی‌های مرتبط: