یک تیم مهندسی معروف با انتشار ویدئو کالبدشکافی آیپد پرو M4 بخشی عظیمی تغییرات ساختاری در سخت‌افزار و باتری این تبلت پرچمدار را به‌نمایش گذاشتند.

تحلیلگران با بررسی دقیق ویدئو جدید جداسازی این دستگاه، موفق به شناسایی نکات کلیدی شدند که پیش‌تر مورد توجه قرار نگرفته بود. بر اساس این بررسی، به نظر می‌رسد مدل ۱۳ اینچی آیپد پرو M4 از ویژگی‌هایی برخوردار است که فرآیند تعمیر آن را به طور قابل ملاحظه‌ای تسهیل می‌کند. با وجود این، همانطور که در ادامه بررسی‌ها مشخص خواهد شد، فرآیند تعمیر این دستگاه همچنان با چالش‌هایی همراه است. خبر خوش برای دارندگان آیپد پرو M4 آن‌است‌که تعویض باتری آسان‌تر شده است. در جدیدترین ویدیو کالبدشکافی آیپد پرو M4 مشخص شد دو باتری آیپد پرو M4 را می‌توان به‌سادگی و با استفاده از زبانه‌های کششی جدا کرد، بدون اینکه نیاز به باز کردن کل دستگاه باشد.

موسسه iFixit نشان می‌دهد که با کمی حرارت دادن به یک طرف دستگاه، می‌توان چسب نگهدارنده پنل OLED Tandem را به‌راحتی از سایر قسمت‌های دستگاه جدا کرد. اما متاسفانه، طبق روال همیشگی اپل، بعد از جدا کردن نمایشگر، با انبوهی از کانکتورها و پیچ مواجه می‌شویم که برای دسترسی به‌باتری، باید چند مورد از آن‌ها را باز کرد. بنابراین، اگرچه تعویض باتری نسبت به‌گذشته آسان‌تر شده، همچنان فرآیند بدون دردسری نخواهد بود. همچنین مهندسان iFixit می‌گویند آیپد پرو M4 نویدبخش بهبود قابل توجهی در قابلیت تعمیرپذیری نسبت‌به نسل‌های پیشین است. یکی از نقاط قوت مشهود، سهولت بسیار بیشتر در تعویض باتری است. برخلاف مدل‌های گذشته، تعمیرکاران دیگر ملزم به‌جداسازی کامل اجزای دستگاه برای دسترسی به باتری نخواهند بود.

این امر به لطف رویکرد جدیدی با عنوان tool-less یا همان بدون ابزار محقق شده است که در آن تنها کافیست زبانه‌های کششی تعبیه‌شده روی باتری‌ها را برای جداسازی آن‌ها کشید. چنین تغییر جذابی در طراحی، پیش‌تر در کالبدشکافی مک‌بوک ایر M3 نیز توسط iFixit مشاهده شده بود و به‌نظر می‌رسد اپل درحال تبدیل آن به یک رویه‌ استاندارد است. این تحولات نشان‌دهنده‌ تعهد روزافزون اپل به ارتقا قابلیت تعمیرپذیری محصولات پرچمدارش است و نویدبخش سهولت بیشتر در فرآیند تعمیرات برای متخصصان و کاربران نهایی خواهد بود.

بررسی اجزا داخلی آیپد پرو M4 توسط iFixit، نکات جالبی را در مورد استحکام این دستگاه فاش کرد. برخلاف گفته‌های اولیه‌ مدیران اپل مبنی بر استفاده از یک ستون مرکزی محافظ، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اپل در واقع از دو ستون برای افزایش استحکام دستگاه استفاده کرده است. با وجود این ارتقا، آزمایش‌های اولیه‌ مقاومت در برابر خمیدگی، نقطه‌ ضعفی را در مدل‌های آینده‌ آیپد پرو M4 آشکار ساخت. درگاه شارژ USB-C در برابر فشار وارده‌شده آسیب‌پذیر است و می‌تواند منجر به شکستن دستگاه شود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که در عین بهبود استحکام، همچنان جای کار برای افزایش مقاومت در محصولات بعدی اپل به‌ویژه در اطراف درگاه‌های حساس وجود دارد.

گزارش iFixit از آیپد پرو M4 خبرهای خوب و بدی به همراه دارد. در حالی که تعمیر برخی قطعات مثل باتری به لطف طراحی جدید با زبانه‌های کششی آسان‌تر شده، تعمیر مادربرد همچنان یک کابوس است. اپل همچنان از چسب محکم و تعداد زیادی کانکتور و پیچ در این بخش استفاده کرده که جداسازی آن را بسیار دشوار می‌کند. باوجود این پیشرفت‌ها، به‌نظر می‌رسد اپل همچنان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با سهولت تعمیرپذیری برخی قطعات کلیدی است. در همین راستا، iFixit فرآیند جداسازی نسل جدید اپل پنسیل پرو را نیز به نمایش گذاشته است.

اخبار مرتبط: