از چندین سال پیش، نبرد حقوقی پیچیده‌ای میان دو غول فناوری، اپل و اپیک گیمز، در جریان است که به‌نظر می‌رسد با توجه به اظهارات اخیر قاضی پرونده، راجرز، شکست اپل در پرونده اپیک گیمز محتمل به‌نظر می‌رسد.

اپیک گیمز یک شرکت آمریکایی است که به‌خاطر نوآوری‌هایش در زمینه بازی‌های ویدئویی و موتورهای بازی‌سازی شناخته شده است. این شرکت همچنین به‌خاطر رویکرد خود در قبال توزیع دیجیتال بازی‌ها و درگیری‌های حقوقی خود با شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل مشهور است.

ماجرا از زمانی آغاز شد که اپل با حکم دادگاه مجبور شد سیاست‌های خود را تغییر داده و به کاربران آیفون اجازه نصب برنامه با مجوز sideload را داد و براساس آن نصب برنامه بر روی گوشی هوشمند یا تبلت، از طریق روش‌هایی غیر از فروشگاه‌های رسمی توزیع اپلیکیشن مانند اپ استور یا گوگل پلی فراهم می‌شود. برخی از برنامه‌ها ممکن است به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط پلتفرم‌ها، در فروشگاه‌های رسمی قابل دسترس نباشند. سایدلود به شما امکان می‌دهد این برنامه‌ها را از منابع دیگر نصب کنید. این رویداد مسیر پرونده را تا حدودی منحرف کرد. با این حال، تنش‌ها میان دو شرکت همچنان ادامه داشت اپیک گیمز با طرح شکایتی جدید، این شرکت را به نقض قوانین ضد انحصار متهم کرد.

اکنون با توجه به انتقادات شدید قاضی نسبت به استدلال‌های اپل، به نظر می‌رسد که احتمال شکست این شرکت در دادگاه افزایش یافته است. رای نهایی دادگاه طی ماه‌های آینده صادر خواهد شد و نتایج آن می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای صنعت بازی‌های ویدیویی و سایر بازارهای دیجیتال به دنبال داشته باشد.

اپل

با توجه به اظهارات قاضی ایوان گونزالس راجرز، احتمال شکست اپل در پرونده‌ حقوقی با اپیک گیمز افزایش یافته است. دلیل احتمالی این موضوع، عدم شفافیت اپل در نحوه‌ محاسبه‌ کارمزدش از فروش برنامه‌ها در اپ استور است.

در پی حکم دادگاه مبنی بر اجازه‌ سایدلود برنامه‌ها توسط کاربران آیفون، اپل با چالش‌های حقوقی جدیدی مواجه شده است. این حکم که مسیر پرونده‌ اپیک گیمز علیه اپل را تا حدودی تغییر داد، به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را بدون نیاز به اپ استور و به‌طور مستقیم از وب‌سایت توسعه‌دهندگان نصب کنند.

با این حال، اپل در اقدامی جدید، اعلام کرد که به فروش برنامه‌های توسعه‌دهندگان ثالث در اپ استور نیز اجازه خواهد داد. اما این اقدام با اعمال کارمزد 27 درصدی برای توسعه‌دهندگان عادی و 12 درصدی برای توسعه‌دهندگان کوچک همراه خواهد بود. این موضوع بار دیگر تنش‌ها میان اپل و اپیک گیمز را افزایش داده است.

این رویکرد اپل با اعتراض اپیک گیمز مواجه شد و این شرکت با طرح شکایتی جدید، اپل را به نقض حکم دادگاه متهم کرد. به‌نظر می‌رسد قاضی نیز با این استدلال موافق است و اظهارات وی حاکی از لزوم ایجاد تغییرات بیشتر در نحوه‌ عملکرد اپل و نحوه‌ محاسبه‌ کارمزد توسط اپل در اپ استور است.

تا زمان برگزاری جلسه‌ دادگاه و صدور رای نهایی، جزئیات بیشتری در مورد این پرونده‌ جنجالی منتشر خواهد شد. با این حال، به‌نظر می‌رسد که اپل با چالش جدی از سوی اپیک گیمز مواجه شده و مجبور به بازنگری در سیاست‌های کارمزد خود در اپ استور است.

شکست اپل

در‌حالی‌که نبرد حقوقی بین اپیک گیمز و اپل همچنان ادامه دارد، نگرانی‌هایی در مورد عدم پایبندی اپل به احکام قبلی دادگاه به‌وجود آمده است. بر‌اساس گزارش‌‌های خبرگزاری بلومبرگ، قاضی ایوان گونزالس راجرز، طی جلسات دادرسی چند روزه‌ای که به شکایت اپیک گیمز اختصاص داشت، تردیدات قابل توجهی را نسبت به رویکرد اپل ابراز داشته است.

قاضی راجرز در خطاب به یکی از مدیران اپل گفت: به‌نظر می‌رسد که هدف نهایی شما همچنان حفظ مدل کسب‌وکار و جریان درآمد فعلی‌تان است. این سخنان نشان می‌دهد که قاضی نگران است که اپل احتمالا در حال تلاش برای دور زدن حکم دادگاه سال ۲۰۲۱ باشد که اپل را به ایجاد تغییراتی در اپ استور ملزم می‌کرد.

حرف‌های اخیر قاضی نشان می‌دهد که لازم است عملکرد اپل در مورد حکم دادگاه به‌طور دقیق بررسی شود و مشخص شود که آیا آنها به‌طور کامل از قوانین جدید پیروی می‌کنند یا خیر. رای نهایی این پرونده می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای بازیگران حوزه‌ فناوری و رویه‌های انحصاری در بازارهای دیجیتال به‌دنبال داشته باشد.

در صورت عدم آشنایی با پرونده‌ حقوقی اپیک گیمز علیه اپل، لازم است بدانید که نگرانی اصلی اپیک گیمز این بود که توسعه‌دهندگان برنامه‌ها همچنان مجبور به پرداخت کارمزد مشابهی به اپل باشند، حتی اگر برنامه‌ خود را خارج از اپ استور و از طریق منابع دیگری عرضه کنند. اپل، سازنده‌ آیفون، در دفاع از خود مدعی است که از نحوه‌ محاسبه‌ کارمزد بی‌خبر بوده، ادعایی که با توجه به مشارکت صدها کارمند و حقوقدان در این تصمیم‌گیری، کمی عجیب است.

قاضی در جریان دادرسی با لحنی انتقادی خطاب به نماینده‌ اپل اظهار داشت: ادعا می‌کنید در میان این هزار نفری که در این تصمیم‌گیری دخیل بودند، حتی یک نفر هم به این موضوع فکر نکرده که شاید باید هزینه‌ کارمزد [استفاده از روش‌های پرداخت جایگزین] را برای توسعه‌دهندگان در نظر بگیریم؟ واقعاً هیچ‌کس از این هزار نفر این مسئله را مطرح نکرد؟

سخنان قاضی نشان از تردید عمیق او نسبت به ادعای اپل مبنی بر عدم آگاهی از پیامدهای مالی استفاده از سرویس‌های جانبی برای توسعه‌دهندگان دارد. سخنان قاضی حاکی از آن است که وی این ادعا را باور نکرده و بر لزوم شفافیت بیشتر و در نظر گرفتن منافع توسعه‌دهندگان در سیاست‌های کارمزد اپل تأکید دارد. آخرین تحولات در پرونده‌ حقوقی جاری میان اپیک گیمز و اپل، حاکی از پیچیدگی‌های فزاینده‌ این پرونده است. در جریان جلسات دادگاه، قاضی پرونده با لحنی انتقادی، تردیدات جدی‌ای را نسبت به رویکرد دفاعی اپل مطرح کرد.

اپل می‌گوید از بین 65 هزار توسعه‌دهنده‌ای که می‌توانستند از شرایط جدید مرتبط با اپ استور استفاده کنند، فقط 38 نفر به این موضوع تمایل نشان داده‌اند. نگرانی‌ها در مورد شرایط جدید اپ استور اپل افزایش می‌یابد، چرا که هیچ‌کدام از توسعه‌دهندگان بزرگ از آن استقبال نکرده‌اند.

اما قاضی پرونده با طرح پرسش‌های انتقادی، ابهامات زیادی را در ادعاهای اپل ایجاد کرد. او با اشاره به تعداد زیاد توسعه‌دهندگانی که می‌توانستند از شرایط جدید استفاده کنند، اما تمایلی به این کار نشان ندادند، به‌ویژه عدم استقبال توسعه‌دهندگان بزرگ، این موضوع را مورد تردید قرارداد که آیا اپل واقعاً از تأثیرات این تغییرات بر توسعه‌دهندگان بی‌اطلاع بوده است.

سخنان قاضی نشان می‌دهد که اپل باید در رویکرد خود شفافیت بیشتری داشته باشد و از قوانین رقابت عادلانه در بازارهای دیجیتال به طور کامل پیروی کند.