استیو جابز با طراحی اولین نسل تبلت‌های اپل آیپد توانست محصول شاهکاری را به‌دنیای فناوری معرفی کند تا رقبایش را مجبور به‌تولید نسخه‌ای مشابه برای ایجاد رقابت در بازار جهانی کند.

همان‌‌طورکه می‌دانید، کمپانی اپل از سال 2007‌ میلادی شروع به‌تولید گوشی‌های آیفون کرد که در مدت‌زمان بسیار کوتاهی با استقبال کاربران روبه‌رو شد. پس‌ازآن، استیو جابز به دستگاهی باهمان تجربه کاربری روی یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر فکر می‌کرد؛ برهمین‌اساس، به‌همراه سایر بنیان‌گذاران دستگاهی تحت‌عنوان تبلت آیپد درتاریخ 27 ژانویه 2010 میلادی معرفی کردند که توانست نحوه تعامل کاربران را با کامپیوترهای قابل‌حمل تغییری اساسی بدهد؛ در ادامه به‌جزئیات از تاریخ تبلت‌های آیپد به‌همراه سهم فروش آن‌ از بازار جهانی می‌پردازیم.

اولین تبلت آیپد با ابعاد 9.7 اینچی و وزنی معادل 1.5 پوند درتاریخ 3 آوریل 2010 میلادی عرضه شد که با حاشیه‌های بسیار ضخیم و غیرکاربردی توانست مورد استقبال کاربران قرار گرفت. همچنین، این دستگاه با قیمت پایه 499 دلاری وارد بازار ایالات متحده آمریکا شد که برای نسل اول آیپد که تنها برای وب‌گردی به‌کارمی‌رفت دستگاه بسیار گران‌قیمت محسوب می‌شد. بااین‌حال، اولین نسل از تبلت‌های آیپد اپل با بازخوردهای مثبت زیادی ازسوی رسانه‌ها و منتقدان به‌دست آورد؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، در 80 روز اولیه سه میلیون دستگاه در آمریکا فروخت.

پس‌ازآن، عرضه آیپد نسل دوم با فروش 15 میلیونی توانست به‌عنوان موفق‌ترین نسل کامپیوترهای قابل‌حمل شناخته شود؛ همچنین، با گذشت زمان، اپل از قابلیت‌هایی رونمایی کرد که آیپدها را بیشتر شبیه‌به لپ‌تاپ‌های مک می‌کرد و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کیبورد و ماوس اشاره کرد. البته برخی کاربران و کارشناسان معتقد بودند که اپل با ارائه چنین قابلیتی عملکرد آیپدها را کاهش می‌دهد، زیرا نمی‌خواهد با فروش سیستم‌های مک آسیب ببیند؛ برهمین‌اساس، براین‌باور بودند تبلت‌های آیپد باید با همان‌ صفحه‌نمایش لمسی وارد بازار شود.

علاوه‌براین، باید اشاره کنیم بازار تبلت‌ها در سلطه اپل قرار دارد، اما غول کوپرتینویی می‌خواهد تحول عظیمی را برای نسل آینده ایجاد کند، چراکه میزان فروش آیپد‌ها به‌شکل غیرقابل‌باوری کاهش یافته که درصورت ادامه‌دار شدن بحران‌ بزرگی گریبان‌گیر اپل می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد، میزان فروش سالانه خانواده آیپد 30 درصد درمقایسه‌با سال 2022 میلادی کاهش یافته که نشان می‌دهد کاربران از قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این دستگاه‌ها ناراضی هستند.

اخبار مرتبط:

AMA