۱۷ سال قبل استیو جابز در رویداد Macworld از اولین آیفون جهان رونمایی و اعلام کرد که این دستگاه انقلابی، آینده را تغییر می‌دهد.

امروزه آیفون‌های شرکت اپل یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین گوشی‌های جهان به‌شمار می‌روند. اگرچه قیمت گوشی‌های اپل بسیار بالاتر از گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی شرکت‌های چینی و سامسونگ هستند، اما این شرکت توانسته در بازارهای گران‌تر، مخاطبان را به خود جذب کند و باوجود اینکه سامسونگ بیشترین آمار فروش گوشی در جهان را دارد، شرکت اپل با ۳ تریلیون دلار بزرگ‌ترین شرکت جهان به‌شمار می‌رود و شرکت سعودی آرامکو که نفت عربستان را در اختیار دارد، دومین شرکت بزرگ جهان به‌حساب می‌آید. اکنون ۱۷ سال از معرفی اولین آیفون گذشته است.

نهم ژانویه ۲۰۰۷ بود که استیو جابز فقید در رویداد Macworld روی صحنه رفت و جهان را تغییر داد. این رویداد در شهر سان‌فرانسیسکو برگزار شد و جابز در آن از اولین آیفون رونمایی کرد. جابز گفت: «هر چند وقت یکبار محصولی انقلابی در جهان عرضه می‌شود و همه‌چیز را تغییر می‌دهد». شاید چندان طرفدار محصولات اپل و رویکرد انحصاری این شرکت نباشید، اما بدون شک دنیای گوشی‌های هوشمند امروزی مدیون به او و گروهی است که این دستگاه را ساختند.

apple

اولین آیفون به‌هیچ وجه دستگاه کاملی نبود. این دستگاه به‌جای فناوری اینترنت 3G، از سرویس شبکه کند شرکت AT&T به‌نام EDGE پشتیبانی می‌کرد. علاوه‌بر آن قابلیت کپی کردن فایل در این گوشی وجود نداشت و از MMS یا سرویس پیام‌رسانی چندرسانه‌ای پشتیبانی نمی‌کرد که باعث شده بود ارسال ویدیو امکان‌پذیر نباشد. همچنین یک باگ سیستمی وجود داشت که هنگام استفاده از مرورگر، هیچ کس نمی‌توانست با کاربر تماس برقرار کند. بااین حال همه اشکالات مذکور در نسل بعدی و با عرضه اینترنت 3G برطرف شد.

از آن روز تاکنون اتفاقات زیادی افتاده و پیشرفت تکنولوژی، آیفون را هم متحول کرده است. این دستگاه از نمایشگر ۳.۵ اینچی با رزولوشن ۴۸۰×۳۲۰ پیکسلی و نسبت تصویر ۳:۲ بهره می‌برد. همچنین در ۳ نسخه با حافظه داخلی ۴، ۸ و ۱۶ گیگابایت منتشر شد. درمقایسه گوشی‌های فعلی نمایشگر های بزرگ‌تر با رزولوشن بیشتر و نسبت تصویر کشیده‌تر بهره می‌برند. همچنین اخیرا چند گوشی چینی با حافظه رم ۲۴ گیگابایتی راهی بازار شدند که حتی از حافظه داخلی آیفون 2G هم بیشتر است.

البته طی این سال‌ها نکات منفی هم مانند مشکلات امنیتی، بدافزارها و ویروس‌ها، اعتیاد به گوشی هوشمند و شبکه‌های اجتماعی و نگرانی درباره حریم خصوصی هم وجود داشته است. اما درنهایت و پس از ۱۷ سال مشخص شد که آیفون واقعا همان محصولی بود که جهان را برای همیشه تغییر داد؛ یک محصول انقلابی.

اخبار مرتبط: