اگر اخیراً در یوتیوب با مشکل پرش ویدیوها به انتها مواجه شده‌اید، تنها شما نیستید! پرش ویدیوها در یوتیوب بسیاری از کاربران را تحت تاثیر قرار داده و یوتیوب بالاخره به طور رسمی دلیل آن را توضیح داده است.

تحقیقات اخیر حاکی از افزایش قابل‌توجه استفاده از مسدودکننده‌های تبلیغات در میان کاربران یوتیوب، به‌ویژه در آمریکا، است. این‌روند ناشی از تکرار آگهی‌ها و نگرانی‌های امنیتی پیرامون تبلیغات فریبنده است. نارضایتی ناشی از وقفه‌های مکرر تبلیغاتی، تجربه‌ای مشترک برای بسیاری از کاربران است.

در همین راستا، اخیراً مشکلی در نحوه‌ نمایش ویدیوهای یوتیوب گزارش شده است که‌منجر به‌سردرگمی و نارضایتی کاربران شده است. این مشکل باعث می‌شود محتوای ویدیوها به طور ناگهانی به انتها پرش پیدا کند یا صدای آن‌ها به طور کامل قطع شود. این اختلال، تماشای روان ویدئو را برای کاربران غیرممکن ساخته است. مهم‌تر آنکه، این مسئله تنها به‌ویدیوهای خاص محدود نمی‌شود، بلکه به طور کلی بر عملکرد یوتیوب تأثیر گذاشته است.

در واکنش به پرش ویدیوها در یوتیوب، شرکت گوگل (مالک یوتیوب) توضیحاتی را ارائه کرده است که در ادامه‌ این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

در پی‌گزارش‌های اخیر مبنی بر وقفه در نمایش ویدیوها در پلتفرم یوتیوب، به‌خصوص برای کاربرانی که از مسدودکننده‌های تبلیغات (اد بلاکر) استفاده می‌کنند، یوتیوب سرانجام دلیل این مشکل را توضیح داد. در گذشته، شاهد مشکلاتی در یوتیوب بودیم که هنگام بارگذاری مجدد ویدیوها یا کلیک برروی ابتدای آنها برای کاربران رخ می‌داد. کاربران با به اشتراک‌گذاشتن تجربیات خود در ردیت، گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کردند که‌غول استریمینگ، یعنی یوتیوب، به‌طور عمدی این اختلالات را ایجاد کرده است. این‌باور زمانی تقویت شد که باغیرفعال کردن مسدودکننده‌های تبلیغات، مشکلات مذکور برطرف شد. از این‌رو، کاربران بر این عقیده‌اند که این اقدام، یک استراتژی حساب‌شده از طرف گوگل برای محدود کردن استفاده از مسدودکننده‌ها و تشویق به‌مشاهده تبلیغات است.

افزایش تردیدها نسبت به‌اختلالات اخیر یوتیوب، ناشی از تشدید اقدامات این‌پلتفرم برای محدود کردن استفاده از مسدودکننده‌های تبلیغات است. یوتیوب در ماه‌های اخیر با ارسال اخطار به‌کاربران پرکاربرد این ابزار، بر نقض شرایط خدماتش توسط آن‌ها تاکیدکرده است. این رویکرد در بهمن ۱۴۰۲ نیز تکرارشد، زمانی که‌کاربران دارای ادبلاک یا ادبلاک پلاس، از عملکرد ضعیف یوتیوب شکایت‌کردند. بررسی‌های بعدی، بروز خطا در به‌روزرسانی این افزونه‌ها را عامل اصلی آن مشکلات معرفی کرد.

براساس بروزرسانی اخیر وبسایت ۹به‌۵گوگل و بیانیه یوتیوب، مشکلات پخش ویدیو در این پلتفرم ناشی از تلاش‌های آن‌ها برای بهبود عملکرد و ارائه تجربه‌ای بهینه برای کاربران است و ارتباطی به‌سخت‌گیری‌های اخیرشان علیه مسدودکننده‌های تبلیغات (اد بلاکر) ندارد. با این حال، یوتیوب همچنان استفاده از اد بلاکرها را غیرمجاز و مغایر با شرایط خدمات خود می‌داند. در عین حال، آن‌ها در صفحه‌ی پشتیبانی خود راهکارهایی را برای تماشای همزمان تبلیغات و استفاده از اد بلاکرها پیشنهاد کرده‌اند.

یوتیوب ضمن یادآوری مغایرت مسدودکننده‌های تبلیغات با شرایط خدمات خود، مجددا از کاربران درخواست می‌کند تا با اجازه‌ نمایش تبلیغات از تولیدکنندگان محتوا حمایت کنند. همچنین، یوتیوب پریمیوم به عنوان راهکاری برای حذف تبلیغات پیشنهاد شده است. با این حال، بروزرسانی‌های اخیر برای بهبود عملکرد و پایداری یوتیوب ممکن است به طور ناخواسته باعث ایجاد اختلالاتی در نمایش ویدیوها برای کاربرانی که از مسدودکننده‌های تبلیغات استفاده می‌کنند، شده باشد.

در بیانیه یوتیوب، ضمن رد اتهامات مطرح شده، دلیل اختلالات اخیر در این پلتفرم شرح داده شد:

با وجود تغییرات در حال انجام برای بهبود عملکرد یوتیوب، این احتمال وجود دارد که این بروزرسانی‌ها با مسدودکننده‌های تبلیغاتی نصب‌شده تداخل ایجاد کنند. در حال‌حاضر نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که آیا این مشکل فقط برای کاربران مسدودکننده‌ها وجود دارد یا خیر، چرا که طبق ادعای یکی از کاربران، حتی بدون استفاده از مسدودکننده‌ها نیز این اختلالات رخ داده است. یوتیوب به‌عنوان یک پلتفرم استریم، باید اطمینان حاصل کند که کاربران تجربه‌ای روان و بدون مشکل داشته باشند و به‌سرعت هرگونه مشکلی را که منجر به‌کاهش کیفیت استفاده می‌شود، برطرف کند. شایان ذکر است، شفافیت در زمان اعمال تغییراتی که بر کاربران تأثیر بسزایی دارد، امری ضروری است.

اخبار مرتبط:یوتیوب ابزار هوش مصنوعی را برای ایده‌پردازی تولیدکنندگان محتوا تست می‌کند