شبکه اجتماعی یوتیوب ابزاری جدید مبتنی‌بر‌ هوش مصنوعی برای کمک به‌ بازیابی کانال‌های هک‌شده ارائه کرده‌است، هرچند دسترسی به‌این ابزار به‌صورت محدود و برای گروه خاصی از تولیدکنندگان محتوا فراهم شده است.

یوتیوب، همواره در‌مسیر نوآوری و بهبود خدمات خود، این بار با به‌کارگیری هوش مصنوعی، گامی بلند در جهت ساده‌سازی فرایند بازیابی حساب‌های کاربری هک‌شده برداشته است. این اقدام یوتیوب در پاسخ به‌نگرانی‌های بسیاری از تولیدکنندگان محتوا صورت گرفته که همواره در معرض خطر هک شدن حساب‌هایشان قرار دارند و در صورت بروز چنین اتفاقی، بازیابی حساب کاربری‌شان با دشواری‌های فراوانی همراه بوده‌است. با این رویکرد جدید، یوتیوب تلاش می‌کند تا امنیت و آرامش خاطر بیشتری را برای کاربران خود فراهم آورد و تجربه‌ی کاربری بهتری را در این پلتفرم محبوب رقم بزند.

در‌گذشته، کابوس هک شدن کانال‌های یوتیوب، بسیاری از تولیدکنندگان محتوا را درگیر مسیرهای پرپیچ‌وخم و زمان‌بر می‌کرد، زیرا هیچ راهکار ساده و سریعی برای بازیابی دسترسی به‌حساب‌های کاربری در معرض خطر وجود نداشت. اما اکنون، یوتیوب با رونمایی از یک دستیار هوشمند مبتنی‌بر‌ هوش مصنوعی، فصل جدیدی را در‌عرصه امنیت و پشتیبانی از کاربران خود آغاز کرده‌است. دستیار هوش مصنوعی، با ساده‌سازی و تسریع چشمگیر فرایند بازیابی کانال‌های هک‌شده یوتیوب، امید به‌بازگشت سریع‌تر و آسان‌تر به‌فعالیت‌های خلاقانه را در دل تولیدکنندگان محتوا زنده می‌کند و نشان از تعهد یوتیوب به‌حفظ امنیت و حمایت از کاربران خود دارد.

یوتیوب دستیار هوش مصنوعی را برای بازیابی حساب های هک شده راه اندازی کرد

سرویس جدید بازیابی یوتیوب در صفحه پشتیبانی گوگل، جایی که چت‌بات هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار رفع اشکال معرفی شده، قابل دسترسی است و می‌توان از طریق مرکز راهنمایی یوتیوب نیز به‌آن رسید. این چت‌بات هوش مصنوعی با پرسیدن مجموعه‌ای از سوالات از سازندگان محتوایی که حساب‌هایشان به‌خطر افتاده، آن‌ها را در‌مسیر بازیابی اطلاعات ورود به‌حساب گوگل و بازگرداندن تغییرات ناخواسته در کانال‌های یوتیوب‌شان همراهی می‌کند. دو گام اساسی در آیت فرآیند، ایمن‌سازی حساب گوگل سازنده و بازگرداندن هرگونه تغییر نامطلوبی است که در کانال ایجاد شده است. همچنین، قابلیت جدید یوتیوب با افزودن لایه‌های امنیتی بیشتر به حساب‌های کاربری، تلاش می‌کند تا دسترسی هکرها به‌آن‌ها را دشوارتر سازد.

در‌حال‌حاضر، این دستیار پشتیبانی تنها به‌زبان انگلیسی قابل دسترس است و تنها گروه محدودی از تولیدکنندگان محتوا به‌آن دسترسی دارند، اما یوتیوب برنامه دارد در آینده این ابزار قدرتمند عیب‌یابی را در اختیار تمامی کاربران خود قرار دهد. این ویژگی، راهکاری برای مقابله با مشکلی بزرگ است که اگرچه تعداد محدودی از کاربران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما عواقب آن بسیار مخرب و جبران‌ناپذیر است. مشکلی که تاکنون فرآیند بازیابی از آن یا وجود نداشته یا بسیار پیچیده و طاقت‌فرسا بوده و کاربران یوتیوب را در مواجهه با آن، با استرس و نگرانی شدید روبرو می‌کرده‌ است.

پلتفرم‌های پخش آنلاین به‌تدریج در‌حال حرکت به‌سمت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای ارائه قابلیت‌ها و ویژگی‌های پیشرفته‌تر هستند و در این مسیر، کاربران می‌توانند از مزایای امنیتی بیشتری مانند قابلیت عیب‌یابی یوتیوب بهره‌مند شوند. البته، هنوز مشخص نیست که آیا حساب‌های پریمیوم یوتیوب پس از عرضه عمومی این ابزار، به‌امکانات پیشرفته‌تر و خدمات اختصاصی‌تری دسترسی خواهند داشت یا خیر. در‌حال‌حاضر، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند به‌یوتیوب برای مدیریت فرآیندهای پیچیده و ارائه پشتیبانی در شرایط ناخواسته امیدوار باشند تا تجربه‌ی کاربری بهتری را برایشان فراهم کند.