شیائومی اخیراً نتایج مالی سه ماهه اول ۲۰۲۳ خود را منتشر کرده= که سود قابل توجه و درصد حاشیه ناخالص را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد این ارقام با تعهد سال ۲۰۱۸ شرکت مبنی بر محدود کردن ۵ درصدی حاشیه سود خالص برای سخت افزار در تضاد باشد. درآمد ۲۰۲۳ شیائومی بسیاری را به این سوال واداشته که آیا سقف حاشیه سود ۵ درصدی شیائومی متعلق به گذشته است یا خیر.

در سال ۲۰۱۸، شیائومی متعهد شد که حاشیه سود خالص سخت افزاری خود را تا سقف ۵ درصد محدود کند. این شرکت اظهار داشت: "ما همیشه حاشیه سود کلی ۵٪ را در کل تجارت سخت افزاری خود حفظ خواهیم کرد." این تعهد توسط شیائومی به Android Authority در سال ۲۰۲۱ تکرار شد.

جدیدترین گزارش‌های مالی شیائومی نشان می‌دهد که حاشیه سود ناخالص این شرکت به بالای ۱۹.۵ درصد رسیده که نسبت به ۱۷.۳ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۲ افزایش یافته است. در همین حال، این شرکت می‌گوید حاشیه سود ناخالص آن در گوشی‌های هوشمند با رسیدن به ۱۱.۲ درصد به رکورد بیشترین سود ناخالص این شرکت تبدیل شده است. این نسبت در سال گذشته ۹.۹ درصد افزایش یافته است. این شرکت همچنین به رکورد ۱۵.۷ درصد حاشیه سود ناخالص برای محصولات اینترنت اشیا و سبک زندگی خود و همچنین به حاشیه سود ۷۲.۳ درصدی در خدمات اینترنتی دست یافته است.

نمودار مالی شیائومی در ۳ ماه اول ۲۰۲۳

معنی درآمد بالای شیائومی برای کاربران چیست؟

آیا درآمد بالای ۲۰۲۳ شیائومی به این معناست که سقف حاشیه سود ۵ درصدی شیائومی دیگر اعمال نمی‌شود؟ در یک ارائه مالی سال ۲۰۲۱ آمده که اگر حاشیه سود خالص برای سخت‌افزار از ۵٪ فراتر برود، "سود بیش از ۵٪ مازاد را به کاربران ما برمی‌گرداند." این مشابه ادعای قبلی این برند در سال ۲۰۱۸ است.

در همان گزارش درآمد ۲۰۲۱ اشاره شد که تجارت سخت‌افزاری شرکت در سال ۲۰۲۱ کمتر از ۲٪ سود خالص داشته است. بنابراین ممکن است که شیائومی راه‌حلی قانونی برای اعلام سود کم‌تر از مقدار واقعی پیدا کند. با این حال، ما مطمئن نیستیم که آیا این سقف سود ۵ درصدی با توجه به این درآمدهای اخیر مربوط به گذشته است یا خیر. در صورتی که شیائومی این موضوع را روشن کرد، مقاله را به‌روزرسانی می‌کنیم.

اخبار مرتبط: