شیائومی تحلیل مالی سه ماهه خود را منتشر کرد. جالب اینکه اعداد این گزارش مالی نشانگر کاهش درآمد شیائومی نسبت به دوره‌های گذشته هستند. درآمد شیائومی برای دوره ژوئیه تا سپتامبر 2022 (تیر تا شهریور) حدود 70.5 میلیارد یوان بود که یعنی فقط کمی کمتر از 10 میلیارد دلار . 50.5 درصد از این درآمد هم از بازارهای خارج از کشور چین بوده است. اما این درآمد هنگفت نسبت به سال گذشته 10 درصد کمتر شده است. سود خالص حتی از این هم کمتر و به ۲۹۴ میلیون دلار رسیده است!‌

هرچند بخشی از این کاهش سود خالص به خاطر سرمایه‌گذاری بزرگ ۱۱۶ میلیون دلاری شیائومی روی توسعه خودروهای برقی و پروژه‌های دیگر است. این شرکت همچنین در مقایسه با سال گذشته،‌سرمایه‌گذاری خود روی بخش تحقیق و توسعه را به ۲۵ درصد رسانده است. امروز ۴۸درصد از کارکنان شیائومی در بخش تحقیق و توسعه کار می‌کنند. علاوه بر این تعداد کاربران شیائومی در دنیای MIUI هم به ۵۶۴ میلیون نفر رسید که ۷۸.۱ میلیون نفر بیشتر از سال قبل است. البته ۱۴۱ میلیون نفر از این افراد هم در خود چین هستند. روند افزایش کاربران MIUI با نرخ ۱۶ درصد در سال در حال پیشروی است.

Xiaomi-Q3-2022-financial-results

این شرکت 40.5 میلیون گوشی هوشمند را در سه ماهه سوم 2022 به فروش رسانده و در حالی که توانسته جایگاه سوم خود را در جهان حفظ کند، فروش سالانه آن 7.8 درصد کاهش یافته و درآمدش هم 11.1 درصد کاهش پیدا کرده است. این شرکت یکی از دلایل کاهش درآمد شیائومی را «شرایط نامساعد اقتصاد کلان جهانی» عنوان کرد، اگرچه با این وجود تلاش‌های تبلیغاتی خود را در بازارهای خارج از کشور افزایش داده است.

Xiaomi-Q3-financial-results-2022

شیائومی در بازار اروپا به مقام دوم، در اسپانیا به مقام اول و در ایتالیا و فرانسه به مقام دوم دست یافته است. در آمریکای جنوبی و آفریقا هم محصولات این برند در رتبه سوم فروش قرار دارند. شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در چین برای انطباق با مشتریان اروپایی و برآورده کردن ترجیحات آنها جهت خرید گوشی‌های هوشمند از طریق اپراتورها به جای رفتن به فروشگاه‌های الکترونیکی شخص ثالث،‌ تلاش‌های زیادی کرده‌اند.

شیائومی فاش کرد که 19.9 درصد از گوشی‌های خود را از طریق کانال‌های اپراتوری به فروش رسانده است که 1.7 درصد بیشتر از میزان فروش از این طریق در دوازده ماه پیش است. به طور مشابه، در آمریکای جنوبی هم، 16٪ از گوشی‌ها از طریق اپراتورها به فروش رسیده‌اند، که افزایش 1.5٪ نسبت به سال قبل داشته است.

یک بیانیه مطبوعاتی رسمی هم اعلام کرده که شیائومی همچنان یک شرکت اقتصادی قدرتمند است و مدل تجاری انعطاف‌پذیری دارد. شیائومی در سه ماهه آینده، یعنی در فصل تعطیلات، علیرغم بادهای مخالف بازارهای خارجی و عدم قطعیت وضعیت اقتصاد کلان جهانی، همچنان به تلاش خود ادامه خواهد داد.

خبر مرتبط: